Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6351 ggr
opssk
0

Tagatesse

Bläddrade i en norsk veckotidning där det var bakrecept av Sofie Hexeberg. Hon använder ett sötningsmedel som heter Tagatesse i sina recept. Blev nyfiken på vad det är, är det någon som sett det nånstans? Någon som har provat? Måste nog googla och se var man kan köpa det…

opssk
0

Haha hittade ju en gammal tråd om detta, och det verkar ju inte vara ett så bra alternativ…

nyborjare08
1

och här är länken till tråden, om nån skulle vara intresserad: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e0324d6d4ebea4d390028dc-tagatose-sotningsmedel

Glad

Marianns LCHF Mat & bak
2

jag har pratat med Sofie och hon tycker att detta kan ha en plats som ett hälsosammare alternativ till socker då detta går att karamellisera enligt henne.
Jag har inte provat och tänker nog inte heller göra det. Jag håller mig till erytritol och stevian. Det funkar fint här, gubben gått ner 27 kg med mina bakverk! ( eller ska man säga trots…)

opssk
1

Tack för din kommentar Marianne! Jag hoppar också över det nu när jag läst om detta….Har ju läst hennes bok och tyckte den var så bra så blir lite förvånad att hon använder sig av detta, men så är det ju vi har alla lite olika preferenser….

Marianns LCHF Mat & bak
0

jooo, men jag förstår Sofie, för hon menar på att det är bara få människor som fixar en så sträng diet som lchf/paleo med inget sött, att hon (liksom jag) tycker att varje reduktion av socker och mjöl är bra.

I det ljuset så är kanske tagatesse ok, men som sagt jag hoppar detta.

Men för dem som verkligen vill karamellisera något så är detta nog långt bättre än socker.
kanske funkar att göra riktiga maränger också av tagatesse? En del har ju kämpat livet ur sig för att åstakomma sånna.

en del menar ju att sukralos inte är så dålig som den framställs…

i denna djungel får var och en  (i vanlig ordning) själva avgöra vad man stoppar  i sig.