Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4677 ggr
resc
0

LCHF - omställningsbesvär?

Hej! Försöker ge mig in på ett nytt LCHF-försök.. Mest pga inspiration av alla som säger sig må bättre på lågkolhydratkost, inte minst alla oss med magbesvär m.m. Inte så mycket i viktminskningssyfte. 

Men det känns som att jag fullständigt SVÄLLER i vikt. Känner mig rent ut sagt tjock och otymplig och väldigt utspänd i magen..

Iofs bara gått ett par dagar.. Och jag har slarvat lite.. En del 90%-ig choklad.. Denna svaghet.. Och några klunkar Brämhults apelsinjuice om dagen.. Aj aj aj.

Kommer det gå över, tro? 

Vad värre är, jag är rent slö i kroppen och skallen, ögonen känns tunga och det är svårt att fokusera blicken. Jag har haft problem med yrsel osv sedan innan, men blicken känns så.. trög nu?

Och magen.. Känns som mittpartiet av magen, kring naveln där inne.. Tunntarmen? Fullt av golfbollar typ.. AJ. 

Känns det här igen? Kan det vara omställningsbesvär som är övergående? Hur länge kan det tänkas ta innan det blir bättre? Veckor, dagar? Jag ska försöka skärpa mig och ta ner kolhydraterna ytterligare.. Dvs skippa juicen och chokladen, heh.

Om det är relevant eller ej vete katten, men jag har slutat med även mejeriprodukter sedan ett par dagar, undantaget smör (laktosfritt). Blir mest ägg, fet fisk, smör, lite blomkål eller zucchini, skinka, leverpastej, svart kaffe, kallpressad kokosolja, gröna teer.. Försöker hålla mig till ekologiskt och tillsatsfritt i möjligaste mån.

Supertacksam för lite tankar/erfarenheter/svar på detta! Det här forumet är guld, så dumt att jag inte varit här på länge.. :)

jansan
1

Försök att äta ENORMA mängder fett så här i början och alltid vara mätt på det. Undvik också kolhydrater HELT i 3-4 dgr så borde ditt sug efter juice och chokladen försvinna.

Det viktiga är att du blir av med suget efter juice mm. Juice är ju i princip socker o vatten.

Kolhydrater i större mängd och fett tillsammans är totalt förödande om man vill gå ner i vikt. Dessutom så kommer du alltid att känna Dig hungrig.

resc
0

Så hungern försvinner med kolhydraterna? För just nu känns det som jag kränger fet lax, smör, flottig kokosolja, majonnäs… Och jag blir ALDRIG mätt.. Käkade en enorm lunch idag och var nästan lika hungrig när tallriken vart tom :( Hade man inte bromsat sig hade man helst velat småäta jämt.. :/

Zepp
1

En del blir vrålhungriga.. andra tappar aptiten helt.. finns bara ett sätt som vi känner till, och det är att äta på!

Det där med magen känns inte igen.. fast en del blir väldigt tröga i magen.. och det kan ju vara det du känner?

Ta loppfrön i ett glas vatten varje morgon.

Tungheten o tröttheten brukar vara i tre veckor.. det handlar om energibrist.. du har ju slut på glukos.. och kroppen är inte van att använda så mycket fett som bränsle ännu.

Blir det för jobbigt så ta en banan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jansan
0

Resc: Hungern försvinner OM du slutar äta kolhydrater.

Försvinner kanske är fel ord men den minskar om inte annat.

Fett mättar bättre och gör att man inte blir hungrig så snabbt.

Tror Zepp kan förklare det bättre Glad

Zepp
0

Hjärnan vill ha socker.. därför skriker den efter det.. dvs den skapar cravings.

Ta en sked smör.. man blir äckligt mätt.

I bland kan det räcka med ett glas vatten.. eller en kopp kaffe.

resc
0

Hur mycket är det nu man max ska få i sig vad gäller kolhydraterna.. 10-20 g/dag?

Loppfrön! Det är väl samma som psylliumfrön va? JÖSSES. Jag testade det så sent som igårkväll. 2 tsk i varmt/ljummet vatten, och slafsade i mig det geléaktiga resultatet, tänkte ge det en chans eftersom många rekommenterat det.. Som i "förebyggande" syfte…

Måste missuppfattat frönas effekt eller också tål jag inte det. Knappt ens en timme sedan hade dom nämnligen förbaskat bråttom ut igen (inte så svåra att identifiera…) Herregud. Tur man inte tog dom innan jobbet…

(Undrade för övrigt vad som hände med allt annat jag satt i mig under dagen (massor), fröna verkade ju så att säga.. "tränga sig före i kön", heh. Trodde det var först in, först ut som gällde men tydligen inte.. Förvånad )

Ahja iallafall. Ska dom verkligen ha den effekten? Eller min mage som inte tål det? För det vart ju mer som ett laxermedel än förebyggande mot trög mage som jag hade förväntat mig… Vet inte om man törs ta dom igen men kanske i mindre dos?

_Lo_
1

Hahaha! Jag kan inte låta bli att skratta åt din beskrivning av vad som hände med psyllumfröna! Det låter helt knäppt att de kan passera så snabbt genom kroppen! Själv brukar jag äta lite linfrön men det brukar inte gå sådär fort.. haha.

Kokosfett kan det vara bra att vänja kroppen lite långsamt med. Äter du för mycket i början så kan du få diarré eller illamående. Om du äter LCHF främst för magens och inte för viktens skull så kan du äta lite liberalare. Dvs runt 50 g kolhydrater/dag. Då har du ett större utrymme för grönsaker, någon enstaka frukt/rotfrukt och lite nötter.

Om du får mkt övergångsbesvär så prova att trappa ner kolhydraterna lite mer långsamt. Jag säger som Zepp - ta en banan! Eller någon annan frukt. Det som brukar ge största hälsoförbättringarna när det gäller magen är främst att hålla sig ifrån spannmål och gluten. Så ska du fuska så ta inte en bulle. Jag kan vara svullen om magen i över en vecka om jag äter bröd.

För mycket blomkål/broccoli/lök kan också oroa magen lite. Så om jag vore som du så skulle jag variera grönsakerna lite mer och kanske varva fisk med kyckling och kött.

Jag äter en liberal LCHF(omkring 50 g kolhydrater/dag) och jag har ändå gått ner i vikt. 7 kg efter förra graviditeten och lika mycket den här gången. Vi är alla olika när det gäller hur mycket kolhydrater vi tål/behöver äta för att må optimalt.

Hur som helst, det du beskriver låter ju onekligen som övergångsbesvär. Så du kan antingen lägga dig på soffan, dricka en massa vatten och äta extra salt och vänta ut besvären. Eller göra en mjukare övergång till LCHF.

Lycka till!

resc
0

Tack för svaren! :)

Haha ja jag fattar inte heller hur dom ens lyckades ta sig igenom alla meter tarmar man har på den korta tiden.. Aldrig varit med om nå liknande.

Aha! Det kanske är kokosoljan då som ligger bakom illamåendet jag haft de senaste mornarna/nätterna när jag stiger upp vid tre-fyra-tiden.. Fast jag har bara satt i mig någon matsked allt som allt per dag.. (En halv tsk i kaffet, sen en-två tsk till äggen till frukost.)

Arh ja jag hade gärna växlat om med kött & kyckling, men spisen/ugnen är paj så min enda hjälp är micron.. (Går dock utmärkt att tillaga fisk i, blir alla tiders, precis som äggröra/omelett!) 

Extra salt? Intressant, varför ska man få i sig det? :)

Banan och nötter, då krashar tyvärr min tradiga IBS-mage ihop fullständigt.. Hur är det med avokado, det måste väl vara lchf-vänligt? Och aubergine, stuvad spenat och något äpple, kan det gå an?

Hrm fast nu när jag tänker efter så låter det som antingen nolltolerans mot kolhydrater eller också en "snällare" övergång.. Arh, tänk om man hade facit på hur man funkar :P

Fiana
1

När det gäller magproblem är det  väldigt väldigt individuellt vad man tål. De flesta blir dock mycket bättre att konsekvent undvika gluten (en del blir sjuka på en gång av det men för det flesta handlar det om snarare om något som tar minst några dagar och en successiv försämring om man lägger till det igen, så man missar ibland den).

Har själv grav sk IBS, kan ju lista vad i det du äter jag inte skulle tåla: frukt(juice - kan jäsa och irritera rejält i magen), kaffe (allt från illamående till uppblåsthet och smärtor och diarré, jättesynd då jag verkligen gillar kaffe), kokosfett (här kan jag dock tåla små lätt ökande mängder, alltså börja på 0.5 tsk).

Laktosfritt smör är i närmaste geskäft (mejeribolagen tjänar massor på deras reklam som gärna hintar närmast alla magproblem som laktosintolerans, det är i själva verket relativt få av de med genetiska rötter i Sverige som har det, har man däremot sin släkt invandrad de senaste generationerna kan det vara ett annat läge, men fortfarande tål de flesta en mängd laktos även om man inte kan dricka vanlig mjölk rakt av. Däremot är många mjölkprodukter svårsmälta, detta misstolkas ofta i kombination med hur kraftig placeboeffekt är gällande magproblem) - mängden laktos är nämligen så oerhört minimal per 100 gram och du äter normalt inte så väldigt mycket smör på en gång, så vi hamnar då snarare i spårmängder per portion - och så känslig är man helt enkelt inte. Laktosintolerans är tillskillnad från mjölkproteinallergi inte en allergi eller överkänslighet där det måste helt undvikas, utan bara en om än obehaglig men helt ofarlig symptombild beroende på otrillräcklig mängd laktasenzym. Men även om man vore gravt laktosintolerant skulle mängden i smör vara irrelevant om man inte får för sig att äta ett helt paket då, men då lär man få magproblem av den stora mängden fett först ändå. (du har ca 0.8 gram laktos i 100 gram smör, i mjölk ca 5 gram per 100 gram (1 dl) alltså skulle du inte komma upp i mängden i en dl mjölk ens om du åt ett helt smörpaket. Eller så motsvarar 1 msk smör mindre än 0.5 tsk mjölk) (läkarna brukar hävda att majoriteten av de faktiskt laktosintoleranta tål motsvarande 1 dl mjölk/tillfälle - nu håller jag nog inte riktigt med om det, min gräns när jag en period var laktosintolerant och de i min släkt som är varaktigt laktosintoleranta ligger snarare runt 0.5 dl, men även där har du god marginal för smör). Enda eventuella undantaget kan vara de som föds med en väldigt specifik laktosintolerans (mycket ovanligt, när barn inte tål komjölk handlar det om proteinet) då kan det i vissa fall vara att man bör begränsa mängden vanligt smör.

I korthet. Lägg inte pengar på laktosfritt smör, du kommer inte få i dig så mycket att det spelar roll, det är troligare leverpastejen innehåller mer laktos.

Blev lite långt, men blir lite arg just gällande laktosfria smöret, "folk" luras att tro det är signifikant mängd laktos i smör bara för de lanserat en laktosfri variant. Som naturligtvis kostar mer.

(något som däremot innehåller mycket laktos men många missar är messmör och lakrits, men knappast relevant i lchf-sammanhang)

Låter mycket otroligt att loppfrönen skulle kommit igenom på bara 1 timme speciellt om du inte varit helt fastande i flera dagar, kanske något annat du ätit som liknande dem när de kommit ut? Det som brukar hända om man inte tål är snarare att det triggar en reflex till tarmen och ger effekt på det sättet, det kan ju varit det som hände även om det inte såg ut så. Kan ju även varit något annat och slump, du får prova igen (när du inte precis ska gå hemifrån då :P). Aldrig fått sådan effekt, men aldrig ätit hela frön, bara i husk form (pulveriserat skal av loppfrön) - och då har jag alltså IBS varianten som innebär konstant diarré, de fungerar istället normaliserande.

Var ett tag sedan jag skrev om det, men när jag började äta lchf hade jag för låg saltsyraproduktion som ställde till det, blev uppblåst och illamående, behövde ta tabletter för det i några månader innan den uppreglerade sig (hypochyllin - finns på apoteket, oftast bakom disk dock tas i samband med början av måltid och faller sönder till saltsyra i magsäcken. De ska dock ha höjt priset ca 50% sedan dess, löjligt då de är gamla tabletter som var vanligare innan de fick för sig att istället ge alla saltsyra hämmare)

Just det, mandel förekommer ofta i lchf-recept, många magar tål inte det utom i väldigt liten mängd. Tål det i måttlig mängd, vad jag blir allra sämst av förutom gluten långsiktigt är det frukt, total katastrof för magen. Mindre mängder bär går bra. Det är individuellt, men våga prova att utesluta all frukt, bär och juice en period för att utesluta, den är lite för "helig" så många missar att den kan ställa till det rejält.

resc
0

Wow, TACK! Jag har misstänkt det där om att laktosfritt smör kan vara en rätt överdriven försiktighetsåtgärd, men ändå kört på det för att slippa tänka på det. Men nu ska jag skippa det! GÖTT, för jag har inte lyckats hitta ekologiskt laktosfritt smör. Så då blir det vanligt, hederligt eko-smör som landar i kundkorgen nästa gång, TACK :)

Ah jag vet d låter galet, men det MÅSTE ha varit psylliumfröna, det såg exakt ut som det jag käkade när det kom ut, helt osmälta små frön i "slajm". Och jag har inte käkat något frö-aktigt på lång lång tid eftersom jag vet att det blir kaos om jag äter nötter, pumpafrön etc. Så det vart det första jag vågat testa på alltså många veckor..

Hur dom - dessutom - lyckats tränga sig förbi mängder av annan mat där inne ibland tarmarna gör det hela ännu mer mystiskt kan jag tycka..

Mandel käkar jag inte heller.. Men kaffet måste jag ha för att överhuvudtaget kunna gå på toa på morgonen, vilket jag måste annars är hela dagen förstörd.. :/ Har dock funderat på om man vågar prova att skippa det.. Men känns som att då blir det ändå värre.. Ska kanske testa nästa lediga dag ändå!

Tack för massa intressant info! Ska testa hoppa över juicen med.. Jag är så trött på min mage att jag krampaktigt griper fast vid varje tips man kan få känns det snart som..

Fiana
1

#10 Behåll du kaffet om du är van att dricka det och det inte är i stora mängder och du inte blir akut illamående av det. Jag har som sagt det omvända problemet då. Skulle snarare prova att rensa bort all juice och frukt då.

Nu skrev du redan att du tagit bort alla mjölkprodukter utom smör, men om du börjar igen (kan vara lite småknepigt att få i sig tillräckligt med kalcium helt utan speciellt om man har grinig mage) - tänk på att hårdost kan vara extremt stoppande för en del. (Jippy säger jag, måste äta viss mängd hårdost varje dag för att kunna äta lchf utan stora doser immodium - men får man stopp är det värt att testa att ta bort, det ska vara den höga kalciumkoncentrationen som ställer till det. Det är en av anledningarna till att kalciumtillskott bör vara kombinerade med magnesiumtillskott som har motsatt verkan och de samverkar i kroppen)

Lite kuriosa, har aldrig provat det själv då jag inte har det problemet. Men läste för länge sedan att för tröga magar kan det vara närmast mirakel att se till att börja med att dricka en mugg varmt (kokt) vatten på morgonen det förta man gör - alltså som te fast utan något te i och direkt efter man vaknar. Ska antagligen vara för magar som har lite svårt att "vakna". Är knappast inte skadligt att prova, koka upp och låt svalna till drickbar temperatur. Inte som del av frukost utan tidigare än så, innan frukost.

resc
0

Mnja, illamående blir jag bara om jag dricker en hel kanna.. Däremot blir jag lite nervösare än vanligt och "stirrigare" så egentligen tror jag det hade varit bra för mig att skippa det, iaf på fastande mage på morgonen.. Men så är det ju det där.. Får man inte "saker och ting avklarat" på morron så är dagen förstörd.. 

Men jag har också hört det där med varmt vatten! Har aldrig dock provat för jag tänkte att det kanske skulle ta bort effekten av mitt trogna kaffe (som funkar på samma sätt, fast med koffeinet som bieffekt då..) och jag har väl tänkt att om jag dricker vatten innan så kanske det.. späds ut och inte funkar? Hah! Man blir helt störd med sina små "ritualer" med sån här kista…

Men jag ska ge det en chans, nästa gång jag har en fridag :)

Jag har tagit bort ost i samma veva som övriga mejeriprodukter.. Men som sagt, det är bara ett par dagar sedan så jag vet inte om jag hunnit märka någon efffekt.. Men min mage brukar funka så att den är jäkligt trög och seg om jag inte lägger mig i med kaffet. Så ost förvärrar nog.. (Sen emellanåt kan jag magen krasha och det blir tvärtom, ofta helt plötsligt på kvällen.. Men i regen går saker och ting lite för långsamt..)

Jag ska nog fasen prova att göra precis samma sak med psylliumfröna ikväll, se om samma sak händer hehe. Usch :( Men det var för knasigt. Måste undersökas vidare detta!

modesty007
2

En annan hjälp mot trög mage kan vara magnesiumCITRAT.

Lite extra salt kan behövas därför att kroppen gär sig av med extra vatten, mer urin och samtidigt salt (för att utjämna balansen). Samtidigt bör du också dricka mer vatten (med mindre kolhydrater i kosten håller kroppen mindre vätska).

resc
0

#13 Aha! Det där med magnesium verkar vara ett ofta förekommande tips på olika ställen.. Värt att testa kanske. Jag brukar få något som känns som "växtvärk" man hade som liten, i ben och armar som skiftar sida växelvis.. Oftast på natten. Hört ryktas om att magnesium kan hjälpa mot värk dessutom? 

Köpte på Apoteket så sent som häromdagen faktiskt..Var stressad och rykte första bästa burk nästan, GEVITA heter varumärket, 300mg.. Inte börjat ta dom ännu dock, provar alltid en sak i taget så gott det går.. Svårt att veta vad som gör vad annars..

Är magensiumCITRAT ett särskilt märke eller en typ av magnesium? Vet du vart man kan hitta det? Tack för tips!

Zepp
0

En typ av magnesium.. magnesiumoxid används mest som laxermedel.

Som regel är det balandningar man köper.. se dock till att få en blandning som fyller det syfte du tänkt dig.. citrat för upptag.. oxid för laxation!

modesty007
1

Har faktiskt hört (från tillskottsexperter) att citrat formen både har bättre upptag och laxation.

Zepp
1

Mnja nu är jag ingen expert på magnesiumtillskott.. men så här har jag för mig att det fungerar;

De som tas upp bra ger ingen laxerande verkan. men de som passerar rätt igenom binder vatten och har en laxerande effekt, de används i olika laxermedel som en av huvudingredienserna.

Överdoserar man däremot så får alla en laxerande verkan.

modesty007
0

#14 Kör med det du köpt och prova att dosera 1-2 tabletter på kvällen - funkar det så fortsätt annars kolla online eller hälsokost.

resc
0

Det här med hett vatten direkt när man vaknar på morgonen.. Någon som testat det? Hur fungerar det? 

Nånstans läste jag att man skulle dricka grönt te på morgonen, någonstans stod det varmt vatten med kokosolja, och någon skrev något om hett, saltat vatten.. :S 

Men vanligt, plain hett vatten..? Hur? Varför? Förvånad

Tack för råden om magnesium! Ska provköra det jag fick med mig hem från apoteket sist då till att börja med :)

Arh jag har satt i mig så jäkla mycket mat idag och jag är fortfarande hungrig! Blir tosig. :(

Kaffe kanske hjälper.. Mmh!

resc
0

Står på en produktbeskrivning till magnesiumtabletterna jag köpte "kan ge magbesvär", och som Ni tidigare nämt, överdos kan ge laxerande verkan, osv..

Men ska det inte ha en positiv inverkan på magen? I.. lagom dos? Minns inte vart, men jag tycker jag läst om IBS-are som tipsat om magnesium till magen.. Fast man läser så mycket så man kanske rör ihop det..

Om det skulle hjälpa mot värken i benen vart ju mer en bonus. Främst är det magen som vill ha hjälp ju!

Är det bra eller dåligt för magen? :/

modesty007
0

Om du har en mixer (blender, har inte prövat utan), mixa 1msk kokosolja, 1msk smör och 1 stor tsk kakao eventuellt lite vaniljpulver(inte vanlijsocker) till en mysig kvällsdryck.

resc
0

#21 Ååh, intressant.. Men hurdå blanda med vatten eller? Låter rätt flottigt och gött hehe!

modesty007
1

#22 oh ja Skämsnuturligtvis hett vatten ca 2,5dl eller efter smak, götigt och mättande, så slipper man även koffeineffekten.