LCHF under halva dagar?
Jag har en liten fundering.
Det sägs ju att man naturligt hamnar i ketos under natten. Så låt säga att jag äter en riktig LCHF-frukost och LCHF-lunch - då fortsätter ju kroppen i ketos.
Om jag sedan på eftermiddag och kväll äter mer åt GI-hållet (steg 2 eller 3) med en liten andel "bättre" kolhydrat, och därmed skulle avbryta min ketos, blir jag i det tillfället fet av allt fett jag ätit tidigare under dagen? Eller vad har kroppen gjort med det fettet?
Att vara utan kolhydrater klarar jag nog inte på lång sikt, helt enkelt för att grytor smakar bättre med en gnutta fullkornsbulgur, osten smakar bättre på ett grovt knäckebröd o.s.v. Men istället för att köra på lite kolhydrater spritt under hela dagen, kanske det är bättre att hålla det på ena halvan av den?
För som jag tidigare skrev så har jag läst på många ställen, att man oavsett hamnar i ketos under natten igen.
Eller vad tror ni? Blir det för mycket fett så att man istället går upp i vikt av detta?
En liten mängd kolhydrater lär inte avbryta någon ketos. Den gängse definitionen på ketogen diet är < 100 g per dag. Det motsvarar mer än 6 hg potatis.
Low carb är inte no carb. Om man vill äta lite kolhydrater till varje mål eller lägga allt på ett tillfälle, det är nog en smaksak.

Man läser så mycket stunt på olika ställen.. Ketosis har inte den betydelse som det påstås.. utan det är snarare vad du äter i genomsnitt under längre perioder.
Men så klart finns det även undantag, är man diabetiker eller har andra sjukdommar kopplat till glukosmetabolismen så kan man vara tvungen att vara strikt hela tiden.
Om man säger som så.. normalkosten här i landet består till cirka 50E% kolhydrater.. för många ingår en inte oansenlig andel godis o läsk!
Och om man då lägger om sin och slopar läsken o godiset samt drar ner på resten av de onödiga kolhydraterna äter, säg 10E% kolisar mest från mejerier. grönsaker och en och annan frukt.
Då blir man tvungen att öka fettets andel av energin för annars blir man hungrig och det är jobbit att tugga allt för mycket fettfritt kött.
Så vad innebär det då för din metabolism.. jo iomed att du åt 50E% kolhydrater så förbrukade oxå din kropp minst 50% av sitt energibehov från socker.
Äter du inte mer än 10E% kolisar så kan den heller inte förbruka mer. utan blir tvungen att gå över till att använda fett som sitt huvudbränsle.. oavsett om du befinner dig i ketosis eller ej.
Ketosis inträffar när blodsockret sjunker och därmed insulin, så att mer fria fettsyror kan frigöras från fettlagret och när dessa fettsyror stiger över en viss nivå i blodet så kan levern inte metabolisera mer och de omvandlas till ketonkroppar som ersätter stora delar av blodsockret för en hel del vävnad.. speciellt hjärnan.
På så sätt bibehålls ditt blodsocker då mindre förbrukas och kan därmed användas som energi för de vävnader som måste ha glukos då de inte kan använda annat bränsle.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
TS,
Man hamnar inte i det man kallar ketos ketos varje natt. Det tar flera dagar med väldigt lågt kaloriintag eller kolhydratintag innan ketonkoncentrationen i blod når en betydlig nivå..
Ketosen kan beskrivas som sista line of defence.. Först efter att glykogenet är tömt och kroppseget protein har använts för länge för att skapa glykos så ställer kroppen in sig på "svältläge" och det produceras ketoner (just för att minska behovet för nyproducerad glykos och därför spara på proteinerna -kroppens organ). Men detta händer inte över natten.. Det tar dagar..
TS: Det finns en hel rörelse som äter liknande som du beskriver. Det kallas CAD (Carbohydrate Addicts Diet).
Jag provade på det ett tag men sockermonstret tog över. Ska dock fungera för "de flesta". Man bör undvika sånt som verkligen är för gott.
Man äter 2-4 ggr om dagen. De första 2 målen ska vara LCHF och det sista 1/3 lc grönsaker, 1/3 proteinkälla och 1/3 vad man vill. Dessa proportioner får inte frångås och man måste äta de "tråkiga" sakerna först 
Finns böcker om det….
Dieten: http://www.lowcarb.ca/atkins-diet-and-low-carb-plans/cabohydrate-addicts.html
Boken:
http://www.carbohydrateaddicts.com/
Forum: http://forum.lowcarber.org/forumdisplay.php?f=100
Just det: Och de går ner i vikt de som gör det.

Det redovisades forskning om betydelsen av fastans längd (dvs. när och om man åt frukost) för viktnedgång vid ett symposium om kost på Kungliga Vetenskapsakademin 2008-11-20. Tyvärr hittar jag inte fungerande länkar. Fanns även video från föreläsningarna. Någon som har bättre tur med att söka? Att på fransk vis bara ta en kaffe till frukost och inte äta förrän lunch innebär en längre daglig fasta och skulle kunna ha betydelse för hur man utnyttjar det lagrade fettet.
En stor del av de hälsofördelar som tillskrivs LCHF beror troligen på att man undviker gluten när man inte äter spannmål. Då läker tarmen om du är konsekvent.
Om du äter fullkornsbulgur och grovt knäckebröd spelar det nog ingen roll när på dagen du äter det om man ser till de effekter du får av gluten och spannmål. Eventuellt skulle små, små portioner vara bättre för att undvika att gå över en tröskel, men många är så känsliga att man måste avstå till 100%.
Se dr William Davis, författare till Wheat Belly (boken finns även på svenska):
Coldplayer. Det låter på mig som du både vill ha kakan och inte ha den.
Om jag vore du så skulle jag INTE ta kakan dvs skippa allt vad bröd heter.
Jag skulle inte ens plocka russinen ur kakan då de innehåller för mycket kolhydrater.
Sen…det är inte fettet du blir fet av…det är kolhydraterna som orsakar viktuppgång speciellt i kombination med fett.
Hoppa kolhydraterna och ät mera fett. Då kommer du att må bra samtidigt som du förmodligen kommer att minska i vikt.

Tack alla, för alla svar! Haha, tänk att det finns saker för allt - CAD hade jag aldrig hört talas om.
Och äsch Jansan, jag tycker helt enkelt att livet blir för tråkigt utan kolhydrater. Smaken är ju som baken!
Och jag vet att det inte är fettet du blir fet av, men säg att du skulle äta 50% fett och 50% kolhydrater. Inte tar kroppen upp all energi från fettet då, utan tar först kolhydraterna. Och då måste ju fettet lagras någonstans?
Och i så fall, var det just den negativa effekten jag var rädd för - att fettet skulle lagras även om jag bara skulle äta små mängder kolhydrater! :)
Äter du 50% fett och 50 % kolhydrater…ja då går du verkligen upp i vikt!
Rena gödningen blir det då 

Det mesta du äter lagras.. vi har bara några gram i blodet.
Sen så lever man på lagren.
Skillnaden är om lagring eller utatag dominerar under dygnet.
Med högt kolhydratintag gynnas insulin.. som gynnar lagring.
Har man gått länge och gynnat lagring så kan vissa få behov av att äta ofta.. innan det du stoppade i lagren tagit slut.. då går man upp i vikt!
Det finns inga magiska fördelningar,, det finns bara individuella kroppar i olika metabola tillstånd.
Så länge du får all näring du behöver så kan du äta alla kolhydrater du vill.. såvida det inte leder till att du äter mer än du förbrukar.
Problemet när man väl är överviktig brukar härledas till att kroppen är inställd på lagring av olika metabola orsaker.
En sak man kan göra är att minska kolhydraterna och låta kroppen använda sitt fettlager bättre mellan måltiderna.. och det görs främst genom att minska på det som gynnar insulin.. som gynnar inlagring.. av fett, protein och glukos!
Har man väl vinnlagt sig om att ha en hög inlagringsförmåga och en usel uttagsförmåga så brukar aptieten se till så att man stoppar i sig mer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.