Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1876 ggr
Elize
0

Är allt förstört nu ?

Ja det undrar jag och är rädd för.

Har ätit kosten sedan i februari och nu har jag i flera dagar "slarvat" rejält.  Först Tacos med tillbehör, även skal och bröd.

Fy på mig, men jag kunde inte stå emot, jag älskar Tacos.

Sen blev det födelsedagstårta. Efter detta under 2 kvällar med glass. Och nu sist igår, smågodis.

Allt detta inom loppet av 6 dagar.

Jag äter som jag brukar däremellan förstås och för viktens skull speklar det väl ingen roll kanske, jag har ju inte gått ner ett enda dugg.

Men hur blir det nu? Någon som vet hur lång tid det tar att komma igen efter en sån hemsk resa?

Jag skäms/ Fy på mig/ Mvh Elize

Mona-Stina
0

Hur lång tid det tar att komma tillbaka bestämmer din kropp.

Försök att blicka framåt i stället och ta nya tag, lär av erfarneheten.

Mervi
0

Det är väldigt olika, så det kan jag inte heller svara på. Men hoppa på tåget fortast möjligt så är du snabbare i gång igen.

Lycka till!

parsley
0

Inget är förstört. Det är bara att ta nya tag

dufva
0

Du kommer nog att känna av ett ökat sug ett par dar men sen är det bara att köra på som vanligt..

Kroppen ställer om sig snabbt till fettdrift igen efter ett litet snedsteg..

En lärdom att addera till listan över varför man åker dit ibland Glad

lizzzie86
0

Påt igen !!!!! Har ramlat av många gånger men alltid kommit tillbaka.

Rita-S
0

Som jag själv tänker: Om man skulle brista och ha en liten synd eller fler, så är det ingen andre som berörs av det föruten en själv. Och skämmas kommer jag INTE gjöra för små snedsteg i min lågkolhydratsdiett. Det är ju ingen andra som berörs enn jag själv.
Om det så blir att man syndar med en glass eller två, lite smågodis, en tacosmiddag, jaha, så hände då det, och man gick inte ned SÅ snabbt. Inget hjälper det att gråta över spilld mjölk, så blicka fram och återgå till dietten som normalt tycker jag :) Som andra här säger, Hur lång tid som krävs för att va Back on track, det beror på din kropp. Har du varit duktig innan så kan du fortsätta va duktig framöver med. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anterrabae
0

Sen bör det kanske påpekas att det här för de aldra flesta inte är en tidsbegränsad diet.. Snarare ett sätt att leva.. För att kunna leva så här så tror jag att man måste på vägen kliva av in i mellan.. och sen vara tillbax igen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Rita.S Där skrev Du något som jag verkligen vill understryka.

VARFÖR kalla avsteg för synd och därmed skuldbelägga sig själv i onödan? Alla gör så gott de kan…och ibland blir det avsteg, av olika skäl. Vi har alla våra skäl och det viktiga tycker jag är att man är snäll mot sig själv och gör det här för att man tycker att man mår BÄTTRE av det, inte för att någon/något tvingar en.

En dag blir det så att man gör andra val för att man vet att man tjänar på det, inte för att man inte får "fuska".

Numer pensionär i Nynäshamn

aaitsu
0

Nä jag håller med man ska inte skuldbelägga sig …tillräckligt jobbigt som det är när man trillar dit oavsett om man intresserad av att gå ner i vikt eller inte. För min del får jag såna kramper i vaderna att det blir uthärdligt …råkade trilla dit för 10 dagar sen på ett 30 års kalas. Det var alkholen som gjorde att man tappade omdömet lite och tänkte ..några snittar kan inte vara så illa och sen blev det tårta …oh ja…det ena ledde till det andra…men nu efter 10 dagar är jag tillbaka på banan och kroppen har återhämtat sig fint…

Jag tror inte kan säga att jag aldrig mer kommer trilla dit eller så men jag blir mer medveten och nu vet jag att jag ska akta mig för alkohol…

Och ja blir så att det är en solig dag och alla äter en glass - ja då kanske jag unnar mig en Magnum Ecqador Dark (som innehåller 23 g kolisar) o sen äter så nära noll kolisar under dagen  …man får göra sitt bästa…

parsley
0

Kalla det planerat avsteg istället för synd. Sluta skämmas och tyck att du är misslyckad. Sådant kan leda till att du äter ännu mer fel. Känner du att du börjar få sötsug eller hungersug efter dina planerade avsteg, så ät ordentligt av något fett och gott.

Mervi
0

Planerade avsteg låter bra. Jag tycker inte heller att man skall snacka om synda. Och det är precis som Rita skriver, det är ju ingen annan som berörs  varför ta det så hård. Vi är väldigt olika och tål olika mycket avsteg. Man lär känna sig själv när man gör avstegen.

Gronstedt
0

Tips: Ladda med tarmflorabakterier, peroxid, inulin etc. - och candidamotverkande medel om man behöver det - inför och under planerade avsteg, så blir inte konsekvenserna så jobbiga och långvariga.

Goosan
0

Fy på mig ocksåGenerad.

Jag har också haft födelsedag. Och det vart lite för mycket av det goda. Men oj vad jag surt fick lida av det.Skrikandes Jag fick så ont i min mage Gråter. Så jag äter inte tårta eller karameller i första taget. Man lär av misstagen.

filea
0

Om man inte faller kan man inte resa sig upp igen. Det är bara att ta nya tag. DET ÄR HELT OK. Vad jag har hört så är det fler här som har dåliga dagar eller veckor. Jag är inte perfekt själv heller.

Mervi
0

Ingen är perfekt. Om så vore hur tråkig hade inte världen varit.Flört

Margareta
0

Livet är sådant, det händer saker hela tiden och vi måste göra val… det är bara så att till SLUT lär man sig att göra klokare val bara för att man inser att det inte är värt att göra alltför stora avsteg..

Jag gjorde STORA avsteg på nyårsafton som jag fått äta upp under nästan hela våren… nu skall vi till samma värdinna på midsommarafton… får se hur det går…

Mervi
0

Mina julutsvävningar sitter på kroppen än, i forma av kilon men känns inte i kläderna, konstigt.

Skogiz
0

Jag själv åt lite nybakt mjukkaka i förrgår, och hej&hå vilket magknip jag hade igår Skrikandes Sötsliskigt smakade det också. Men gott. Otroligt vad maggen blir känslig när den inte är van med kolisar.

wilma_z
0

….jag slarvat sista 10 dagar, gick upp 4 kilo, kan ni tro det…blir så arg…

Rita-S
0

Wilma: bara att komma inn på spåret igjen, det går bra skal du se! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mervi
0

De är oftast bara vatten och kommer att försvinna ganska snabbt. Lycka till!

Margareta
0

Vi måste alltid vara beredda på avsteg och lära oss att hantera det mentalt. Det är ingen katastrof, man bara fortsätter som vanligt.

OM suget tar i och blir besvärligt är fett ett bra botemedel. Jag tar fet ost i stavar (Wästgöta kloster 31%).

GoaGreta
0

Jag tycker inte man ska ta så allvarligt på sina "synder" själv reagerar jag på förbud med trots, jag resonerar så här att det är bättre att hålla nivån på kollisar så lågt som möjligt än att få dåligt samvete när man syndar.

Nya satser, nya vinster.

Ha de bra.

Mervi
0

Jag har inga förbud, jag väljer helt frivilligt när jag avstår. Det är samma när jag avviker, helt frivilligt.

maxiq
0

Alla gör vi våra misstag, sa igelkotten och klev av hårborsten!

Generad

parsley
0

#25 …, sa igelkotten och klev av skurborsten.Räcka ut tungan

Tänk ut någon strategi att ta till nästa gång du t ex stöter på tacos. Tycker du t ex att tacoskalen är vansinnigt  goda bestäm dig för att äta ett eller två skal, bara för att det är gott och håll dig till köttfärs och grönsaker när du ätit dina skal. Vill du inte äta glass, så tänk ut en strategi för hur du ska undvika att äta glass. Är du hemma så kan du byta ut köpt glass mot hemgjord gräddglass eller smaksatt meze. På stan kanske du kan dricka smaksatt mineralvatten istället. Bortbjuden….Tja?

Någon som vet hur man motstår lösgodis? Att köpa Ahlgrens originaltillbehör istället för lösgodis är ingen bra idé tror jag .

Elize
0

Tack för alla tips.

Jag tar nya tag så klart.

Mvh Elize

Margareta
0

Vi använder isbergssalladsblad istället för tacoskal. Det är mycket godare.

Ulf-S
0

#28: Först tänkte jag protestera och säga att det visst inte är godare, men…

Idag fuskade jag lite, lite med några tunna kex till lunchen och de smakade torrt och papprigt. För ett par veckor sedan åt jag vitt bröd med mycket smör (härligt!) men brödet var ju inte direkt någon smaksensation.

Bröd känns helt enkelt inte det minsta lockande längre.

lillaana
0

…. ska till London i 5 dagar och det kommer att bli katastrof!!! Men jag vill inte hålla igen på allt på min semester och dessutom ingår min 40-årsdag i resan så jag skiter i detta några dagar och tar nya tag helt enkelt!

Störst katastrof blir det nog för min man som verkligen vill ner i vikt och funkar bra på LCHF. För mig spelar det inte så stor roll egentligen…

parsley
0

#30 Mitt Londonråd: Ät och må gott, men försök vara lite sparsam med de värsta kolhydratbomberna. För mig är England mer eller mindre synonymt med öl och bröd, men i London bör det ju finnas restauranger som serverar både det ena och det andra.