Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2439 ggr
zebrarandig
0

Mediciners inverkan

Har kört LCHF både strikt och mindre strikt med en hel del kolhydrater av och till.

Jag har ett inbyggt larmsystem som säger ifrån när jag väger för mycket.Runt 100kilos-sträcket så får jag knäproblem, så då är jag tvungen att ta ta krafttag mot de illasinnade extrakilona som smyger sig på.

Har funkat ganska bra tills nu. Gjort som björnen innan idet, lägger på mig en del på höstkanten för att gå av mig det framåt våren.

Har nu fått en antidepressiv medicin, Mirtazapin, egentligen för att kunna sova, då jag har grava sömnproblem sen födseln. Ska tydligen kunna hjälpa de som inte sömntabletter har nån effekt på.

Sover inte ett dugg bättre, men däremot så mår jag bättre psykiskt.

MEN, min aptit på sötsaker och då helst franskbröd och chocklad har ökat markant, så nu har jag gått upp 8kg på 8 veckor. Vore jag kvinna så kunde man ju misstänka graviditet, men så är inte fallet, (kollar för säkerhets skull Flört)

Det jag frågar mig är: Varför i h..e..te kan man inte få fram ett läkemedel utan helt korkade biverkningar?

För det första så fick jag det för att sova bättre, och vad händer? Biverkning nr 1 var grav nästäppa. Då somnar man ju inte i brådrasket direkt. Gick dock över efter en tid. Aptiten på snabba kolhydrater har dock ökat markant och då har jag normalt inget sockersug att tala om.

Har faktiskt inget annat alternativ än att lägga av med medicinen. Det välbefinnandet jag fått tas ju bort iomed att jag sväller på bredden.Plus minus noll på det psykiska planet planet alltså.

Nej, nu blir det ren LCHF utan konstigheteroch mina sömnproblem lär jag väl få dras med.

Anders-S
0

Man ska alltid se upp med läkemedel när man lever ketogent.  Det finns risker med många läkemedel när man är i ketos som inte läkarna är medvetna om. Vanligtvis är läkemedlen inte alls uttestade på personer som lever ketogent. Eftersom kroppens BHB (betahydroxibutyrat) har samma kemiska sammansättning som GHB (gammahydroxibutyrat) kan man jämföra med de risker finns vid användning av GHB:  http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=543

Lite provokativt kan man fråga läkaren om en GHB-missbrukare tål medicinen han skriver ut.

Viktigast är effekterna på hjärtrytm, blodtryck och vakenhet. I nödfall drick vatten, mycket vatten, för att höja blodtrycket.

Internettan
1

Oj, det var intressant. Och skrämmande.

"Every point of view is a view from a point."

MimLan
0

Svårigheten med vissa läkemedel är att kroppen är "för" oöverskådlig för att det så enkelt skall gå att få effekter som fixar en sak utan effekter på annat.

Aptit/sötsug är dock en vanlig bieffekt kring antidepressiva, de är ju inne och justerar i komplexa system av hormoner.

Fiana
0

Bra du upptäckte det i tid. Min övervikt stammar helt ur skiten antidepressiva ställde till med hela min ämnesomsättning när jag fick dem som tonåring - det är inte bara aptit där. Gick från 57 kg till 85 på mindre än 10 månader och mer eller mindre helt pajad ämnesomsättning och mage efter.

Får man kraftig snabb viktökning av dem bör man sluta illa kvickt om de inte är nödvändiga för överlevnaden. (gör de skillnaden mellan suicidal och inte suicidal är det naturligtvis värt priset).

Det är då den seretonin påverkande delen som är problemen i de här fallen.

Får anta du redan provat saker som melatonin och tunga kedjetäcken osv redan?

Hmm kikade lite på fass om den, det verkar vara vanliga biverkningar med ökad aptit och viktökning. Även svårigheter att somna finns som biverkan…. att du blir trött men inte kan sova ändå…. låter ju…. kul… Fanns inget egentligen där som indikerade att den skulle vara särskilt bra på att få folk att sova, om det då inte är brist på trötthet som är orsaken, eller att man är vaken pga ångest och om den försvinner att det hjälper.

Var det den du fick nästäppa av? verkade inte finnas listat om det inte hänger ihop med ödem i munnen då. Eller var det någon annan medicin, vet det finns ett sömnmedel som ger just den effekten.