Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2918 ggr
Pussgurkan
1

Blir vansinig!!!

Jag blir så trött på mig själv eller kanske mer riktigt på "mitt gamla jag" och på sockermonstret!!! Finns det ingen jäkla ände?

Jag fyller år i helgen och har bestämt mig för att avvika lite grann från lchf för att kunna fira min dag. (jag vill inte ha några "råd" om att inte göra detta - jag har mina skäl som jag inte orkar dra upp)

Så jag kommer avvika lite pytte lite på fredag - KANSKE! Men på lördagen så kommer jag avvika en del - vet inte hur farligt det blir men det blir.

Nu så har mina tankar börjat "om du ändå ska avvika så kan du ju passa på att unna dig lite smågodis nu" eller "eftersom du ändå ska avvika så kan du köpa något gott till fikat, mysa riktigt ordentligt med något gott"

AAARRGGGGGHHHHH!!!!

Mitt lchf'ande går så bra, jag har inget problem alls - inget sötsug, inget suga efter att fuska eller något. Men jag inser att denna helgen blir lite annat och DÅ anfaller mig mina tankar….. Nej jag hör inte röster eller är psykiskt sjuk - jag är bara en tröst/firar-ätare av stora mått.

DEt lustiga är att jag har inte en tanke åt detta hållet förutom nu då det gått upp för mig hur helgen blir.

Nu är jag en envis jäkel så jag SKA TA MIG FAN KLARA DETTA!!!

Är det andra som oxå har dessa "passa på" tankar??

nobban7
0

Tror du delar dina tankar med många gravida; Jag kommer ju ändå att gå upp i vikt så jag kan lika gärna unna mig Flört

konichiwa
2

Jag råkar också ut för det där. Det är lite *vi säger inget till mamma men ta du en påse godis fast det inte är lördag*.

Det är ju jag som lurar mig själv!

Typiskt missbrukarbeteende :-)

Hannathu
2

Tror det är fullkomligt naturligt att tänka så men du klarar det!

Den jobbigaste dagen kommer vara söndag, men ät dig ordentligt mätt på bra mat så fixar du det. Känner igen mig så väl i vad du tänker.

Mervi
0

Lycka till!

penny
1

Så'n är jag också! Kanske du kan göra lite lchf-godis att ha i beredskap? Det finns många recept på nätet.

Grattis på födelsedagen!

Aniara4
3

Haha, precis så är jag också. Ska jag ändå göra avsteg ska jag väl passa på att göra det ordentligt, tycker sockermonstret. Nu har jag ju varit av banan ganska länge, och varje gång jag börjar planera för återvändandet får jag för mig att "om jag nu ska börja med LCHF igen på torsdag så får jag ju passa på nu, få se, vad vill jag hinna med att äta före torsdag…?". Jag måste ju ta ett rejält avsked av kolhydraterna, eller? Skrikandes

Effie
5

Det var någon som skrev i sin tråd om KBT och hur hon argumenterade med sitt sockermonster. Jag försökte ta till mig det, och försökte visualisera mitt tugga-tugga-monster (inte sockermonster direkt, men det där onödiga man vill tugga på). Det är ju det som talar i så många fall - mitt, t.ex. när jag går in på ICA och det påpekar "naturgodiset till vänster; där är påsar och skopa…". Det är mycket lättare att märka det och stå emot när jag ser att det är den lilla gröna draken på min axel som försöker lura mig (ja, jag vet att det låter fånigt, men det är roligare så. Jag funderar t.o.m. på om jag ska sy mig en liten grön drake som påminnelse)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

KarinJ46
6

Ibland kan det fungera att tänka tvärt om.

Jag har bestämt mig för att dra ner på mitt vindrickande då jag misstänker att det är boven bakom min uteblivna viktminskning. Så nu har jag bestämt mig för att just IDAG ska jag inte ta ett glas rödvin till maten. Jag tänker inte ta några beslut om vad jag gör i morgon eller nästa dag, det får jag se då.

Nu har jag bestämt så här sen i söndags. En dag i taget. Jag har inga planer på att aldrig mer dricka ett glas vin, men just idag ska jag inte göra det.

Pussgurkan
1

Söndagen är jag inte så rädd för - bara förBERÄDD ;-) Tänker ladda lördagskvällen med lchf-kaffe (choklad) och då brukar det inte vara problem. Dessutom så är jag så sjukt taggad och det går så lätt att följa lchf sedan jag började med lchf-kaffe/choklad. Sedan är jag en människa som är mer envis än vad som är nyttigt - jag SKA bara fixa bort dessa jävla kilo'n och så blir det och sedan punkt ;-) MEN jag blir så trött på att jag ska ha dessa tankar. Kan ibland, inte ofta men det händer - sitta och önska mig tillbaka till min tid som okunnig och få ha matorgie! Tänk att få vräka i sig lansange, sedan sätta sig framför tv:n knäppa upp byxorna och fortsätta med godis osv. Men som nu så blir jag nästan illamående av tanken, men då den dyker upp så är det en riktig längtan …. Sjukt! Undra om jag någonsin kommer att bli normal? Slippa sånna här "passa på" tankar? Och undra varför jag har dem? Jag har ju ändå själv, frivilligt valt att fixa detta med vikten en gång för alla och bli av med det, är inte på något sätt missnöjd med lchf eller har något sötsug eller har något "kämpande" med att följa lchf. Ps; vill oxå ha en grön drake på axeln. Ds

Mooniq
5

#9 Pussgurkan

klart du kan ha en grön drake på axeln..

jag drar ju runt på Orka & Tjöta ..

Orka är en liten tingeling - sunda förnuftet som viskar lite försynt

TJöta är en djävul som tar upp hela axeln på andra sidan.. och den faan gapar o skriker nästan hela tiden.. förutom när jag får sockermonstret att gå i vila.. han som har virat sig som en orm runt min ryggrad…

för när sockermonstret sover så är Tjöta ganska beskedlig.. Då hör jag faktiskt vad Orka viskar om..

Så har jag det… Cool

Fattas ingen livlig fantasi här inte….. Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
1

Hej alla ni som skrivit på denna tråd.

Ni är så himla gulliga när ni berättar om sockermonster och diverse djävlar - synd att dom är gröna för det är min älsklingsfärg.

Pussgurkan - Grattis i förskott till din födelsedag!

Hoppas det blir en underbar dag!

Pussgurkan
0

Tack. Ska göra mitt bästa för att det ska bli en bra dag. Jag har i eftermiddags sparkat ut gubben och ungarna - har lchf-bakat. Är inte riktigt klar men nästan. Funderar på är sukrin laxerande?

NillaNina1
0

Jo, jag tror att sukrin kan vara laxerande.

Jag känner så väl igen mig i hur du beskriver det. Håller tummarna för att du kommer att klara din helg på alllra bästa sätt. Grattis till din envishet och grattis på födelsedagen i förskott!

/NillaNina