Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4578 ggr
jejjja
0

Kan någon hjälpa mig !!!!

Hej jag är gift och har lite problem som jag vill ha hjälp med. Nu är det så att min pappa gick bort för några månader sedan. Och nu ska jag få ärva lite pengar från honom. Och mitt problem är att min man vill att jag ska använd de till saker som han tycker. Men det är ju mina pengar och han kan ju inte bestäma vad de ska gå till för det är ju bara mina. och även om vi är gifta så har han väll ingen rätt till att gå in på mitt konto och ta av de pengarna det har han väll ingen rätt till. Vi har ju gemensammt konto så min lön säger jag inget om men mitt arv får han inte röra väll.

Snälla svar så jag vet vad jag ska göra om han tar pengar därifrån

Karmatarerskanise
0

Än ni gifta och inte har skrivit några papper hamnar nog de pengarna hos honom också om ni har gemensamma konton. Tror din pappa skulle ha skrivit något i sitt testamente om att pengarna enbart skulle ha gått till dig.

[fuzzygirl21]
0

Hej nä i och med det är dina pengar så får han absolut inte rör dina arv pengar . Du får öppna ett konto som han inte kommer åt isåfall.  Hoppas att det löser sig för dig .

Zondell
0

Öppna ett eget konto där du kan ha pengarna. Ni får helt enkelt komma överens om vilka pengar som kan spenderas i familjen och vilka du vill spara. Jag vet precis vilka påtryckningar man kan utsättas för och jag har själv haft mycket "läropengar". Stort lycka till och var lugn.

nyborjare08
1

Det är först när/om man skiljer sig som man ska dela upp ägodelarna. Under tiden man är gift äger var och en det som är ens eget. Så du har rätt, arvet är ditt.

Edit: men det kan nog vara bra att öppna ett särskilt konto för arvet så att det inte kommer in på ert gemensamma konto.

skogs-tolva
4

Om du är tveksam och vill ha det lite mer 'svart på vitt' rekommenderar jag att du vänder dig till en jurist, på din bank tex. Han eller hon ska kunna svara, kostnadsfritt, på en fråga av denna karaktär.

Jag har själv fått hjälp på detta sätt!

Lycka till!

/Monica

Karmatarerskanise
0

#5 Bra råd.

Mooniq
0

Håller med #5 Skogstolva- ring banken och be om tid. Ibland kan en jurist kosta en liten slant men det är värt varje krona!

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2

Men du. Sätt i gång ett eget konto! Arv eller inte! För 17!

1) Står det i testamentet att ditt arv är enskild egendom är det helt och hållet ditt.

2) Vid skilsmässa ingår arvet, om det inte är enskild egendom, i er bodelning.

Så länge du inte ser till att pengarna kommer in på ert gemensamma konto kan du göra vad du vill med dem, bortsett från punkt 2.

Record
0

Jejjja

Följ du MimLan's förslag, även om det finns annat men detta forum är inget för de förslagen. Advokat är nog bra men det är tingsrätten som har sista ordet, advokaten  tar 1400.-- kr/tim men det är det inte värt för att behålla familjefriden.

Lilltilda
3

Jadu, jag tycker väl också att du ska skaffa ett nytt konto till de där pengarna så att de kan ligga trygga och vänta på att ni kommit överens.
Jag har ingen aning om hur er ekonomi ser ut, om ni har helt gemensam ekonomi eller inte, men eftersom att ni verkar ha gemensamma konton så kan jag ju gissa att ni har gemensam ekonomi med, eller?
Jag förstår att pengarna efter din pappa är viktiga för dig och att du vill att de ska gå till något som känns helt rätt för dig.
Samtidigt så kan det vara lite underligt att det i hushållet som har gemnsam ekonomi (?) plötsligt finns pengar som bara tillhör den ena (vad hade hänt om en vunnit på en trisslott, eller om en får en stor bonus från sin arbetsplats?)
OM ni har det så att det finns "mina och dina" pengar så är det inget konstigt alls, men om ni har alla övriga pengar ihop så tänker jag att även ett arv med all rätt skulle ingå i den gemensamma ekonomin.

En helt annan sak jag reagerar på är din rädsla för att han ska gå bakom din rygg. Det känns ju "sådär" i ett förhållande där ens partner BORDE vara den människa i världen som man verkligen kan lita på i alla väder! Jag hoppas att det inte är någon vanlig känsla.

Rent juridiskt så är det så som flera är ovan säger. Pengarna är dina till en ev skilsmässa då de ingår i de gemensamma tillgångarna som ska delas. Om det inte finns papper på att de är enskild egendom för då stannar de hos dig och räknas inte in i övrig bodelning.

~God loves you, and I´m trying! ~

yvonnel
3

Stå på dig!

Tillåt dig själv att vara stark!

Medlem
2

Tycker det är orättvist! De pengarna är dina egna och ingen annan får nått av dom mot din vilja.

Stå på dig!

yvonnel
1

Usch, jag blir ledsen att läsa om den konstiga maktfördelningen som din fråga ställer i öppen dag. Ditt arv är ditt, därmed basta.

Fråga din man om hans arv, är han utan vidare med på att dela med dig på lika villkor? Hans föräldrar lär väl också dö en dag så han får ärva han med.

jejjja
1

Tack för alla svar.

Vi har haft det lite svår med pengar. Och det är ju jag som får se till att det fins pengar kvar, för när han får sin lön så försvinner hans på allt onödigt.

Och har jag pengar kvar och ska åka och handla så vill jag att han stannar hemma för det hamnar allt annat skräp i vagnen som jag inte tycker att vi behöver förutom mat.

Och han lägger i godis och annat skräp,men det känns ju som om han vill att mitt avr ska gå till allt som han vill och jag vill ju spara det till något som jag vill göra, och det tycker jag att jag har rätt till.

Och skulle det vara så att han rör mina pengar så får det bli att fixa ett annat konto så han inte kommer åt det. Eller så blir det skilsmässa. För det är bara mina pengar han väntar på nu känns det som.

yvonnel
7

Ta tag i detta med stort allvar, ensam klok tjej med eller utan pengar är mycket bättre än en kuvad.

Mooniq
1

När jag köpte mitt hus så var jag ensam och efter ett år så började jag inleda ett förhållande ( som snabbt tog slut). jag pratade med banken och fick tid o prata med en bankjurist. Jag satt i 1½ timme och det kostade mig 520 kr, väl värt spenderade pengar. Jag fick så mycket information och tips, sånt som alla borde kolla upp innan de tex blir sambos, köper hus, eller om man tex ska ha sambo/äktenskaps-avtal.. Det kostar inte mycket, det är väl investerade pengar för att få fakta från en ekonomiskt utbildad person.

Även om du skapar ett personligt konto och sätter in pengar, så tror jag ändå att pengarna är era, jag tror att din partner kan hävda det, dubbelkolla fakta med banken i alla fall.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
1

#14 Skilsmässa kommer inte att hjälpa dig när det gäller just pengarna om du fått dem, mer att bli av med en ovettig partner. Arv som inte är enskild egendom ingår i bodelningen.

Skall man ha gemensamt konto är det ofta bättre att ha egna konton och pytsa ut den summa man kommit överens om till gemensamma utgifter. (Varianter på detta är strikt 50/50 för utgifterna, eller att man har en procentsats utifrån den inkomst man har.) Då kan han köpa det han vill ha för sina egna pengar och du likaså. Att ha det fritt fram är ett bra sätt att skapa grogrund för problem.

#16 Pengarna är deras vid boskillnad om inte arvet är enskild egendom. Och i gemensamt konto är de just gemensamma.

Det är mer av en tidsfråga om pengarna är hennes eller deras. Han kan inte tvinga henne att ge honom åtkomst till hennes persoliga konto.

Men det är bra om alla, oavsett situation, och helst innan man hamnar i situationer, att ta reda på vad som gäller enligt lag och vid arv/testamente. Det är rätt enkla saker att ta itu med och som hjälper mycket i synnerhet om barn är inblandade. Testamentet borde ha dikterat att arvet var enskild egendom, då hade problem inte kunnat uppstå och hon hade själv kunnat välja om det skulle vara hennes eller deras gemensamma egendom.

KarinJ46
2

Oh Jejja, jag lider med dig!

Jag har varit i precis din situation i ett tidigare förhållande. Jag slet med hyror, matpengar, födde och klädde hans barn sen ett tidigare förhållande och mitt upp i alltihopa när han äntligen fick lite bättre betalt och jag trodde att jag skulle få hjälp med räkningarna så går f*nskapet och köper en motorcykel på avbetalning Skrikandes

Det var sista spiken i vår skilsmässokista.

Stoppa undan pengarna på ett eget konto fort som tusan.

Lycka till!

jansan
0

Ärligt talat så tycker jag inte det är klädsamt för någon, varken för de som skriver eller för deras män/kvinnor som "hängs" ut här.

Ta kontakt med jurist eller kontakta varandra privat.

jejjja
6

Tack KarinJ46

Jag ska upp till min bank idag och fixa det. Det är ju min stora syster som ska betala ut pengarna när allt är klart så jag behöver ju bara säga till henne att hon sätter in pengarna på det nya kontot istället =). Så får gubben bli så tjurig han vill. För jag har bästämt vad jag vill göra med mina pengar …

nyborjare08
1

Kopierat ur SEBs skrift: Familjerätt för gifta och sambos:

Giftorätt

"När två personer gifter sig med varandra eller ingår registrerat partnerskap, uppstår s k giftorättsgemenskap. Egendomen som omfattas av giftorätt kallas

giftorättsgods. Giftorätten innebär att vardera maken som huvudregel har rätt till hälften av makarnas sammanlagda behållna egendom vid äktenskapets upplösning, genom dödsfall eller skilsmässa samt vid bodelning under äktenskapet. Det är således först vid dessa tillfällen som giftorätten aktualiseras. Under tiden dessförinnan är giftorätten dold.

Under äktenskapet äger varje make sin egendom och svarar med sina tillgångar för sina skulder.

Vardera maken har i princip full handlingsfrihet beträffande den egendom som maken äger. Vissa begränsningar finns dock. Dessa gäller bl a vid försäljning, uthyrning och pantsättning av fast egendom och makarnas gemensamma bostad och bohag, dvs makarnas permanentbostad och där befintligt bohag."

Jag tolkar den kursiva fetade texten som att du äger ditt arv så länge som ni är gifta. Om ni skiljer er gäller det att arvet är enskild egendom, så som MimLan skriver, annars måste ni dela på det.

Här är en länk till skriften: http://www.bqt.se/pdf/familjeratt_gifta_sambo.pdf

Hannathu
1

Skapa ett eget konto där ditt arv ligger och som han inte kommer åt

Precis som de andra skriver

kaisakavat
5

Jansan - Ärligt talat tycker jag du går för långt med din käcka pekpinne.

Ingen pekas ut, alla är anonyma. Problemet är svårt och TS behöver hjälp, är i en hemsk situation.

jejja - Jag har inget att tillägga om det juridiska. Instämmer i de kloka råd du fått ovan om att säkra dina pengar. De är dina.

Håller tummarna för dig - hoppas allt löser sig till det bästa möjliga!!

Tillägg: Ser nu vad du skriver i #20. Så glad jag blir! Det ordnar sig ju.Glad

Stor cyberkram till dig!

nosuperfreak
1

Skulle inte din syster kunna öppna ett konto åt dej i hennes namn. På det viset så skulle ju varken du eller din man komma åt pengarna utan hennes hjälp och ni är 2 att se till att din man inte kan röra dessa pengar. Vid en eventuell skillsmässa så borde väl dessa pengar i så fall inte heller kunna räknas med eftersom dom inte finns under ditt namn?

ja jag vet faktiskt inte utan detta är bara en tanke! Hur som så hoppas jag verkligen att det kommer lösa sej för dej på bästa sätt och att du får användning av pengarna till DET DU vill göra och NÄR DU vill göra DITT!

även det minimala är alltid något!

MimLan
1

#24 Hur skulle det gå till, att de inte räknas vid en skilsmässa?

Arv sker inte i det fördolda. Om TS väljer att "ge bort" pengarna till sin syster, så är det något annat. Men arvet har hon fått likväl.

KarinJ46
2

#25 Jag är lite osäker på vad som gäller, men om TS pappa hade skrivit ett testamente att arvet ska vara TS "enskilda egendom" så tror jag nog inte att de räknas in i bodelningen vid en eventuell skilsmässa?

Vad jag förstår så är ju ingen skilsmässa aktuell, så vi ska väl inte måla hin håle på väggen, men det är alltid bra att vara påläst för vad som gäller. Det har jag lärt mig av egna misstag.

nosuperfreak
0

som sagt, jag vet inte. Men på något vis så borde det ju kunna gå att "fiffla" bort pengar om man verkligen skulle vilja.

Nu har jag aldrig befunnit mej i en liknande situation så därför kan jag igentligen inte säga något. Men pengar som inte finns "synliga" borde ju inte finnas och det är ju inte alltid man behåller kvitton när man köper något. Så redovisningen på vart pengarna har tagit vägen kan ju vara mer eller mindre att spåra.

Men jag är säkert helt ute och traskar!

även det minimala är alltid något!

Aniara4
4

Gör av med pengarna först (via ditt eget konto som han inte har tillgång till), och fundera på skilsmässa sen… Obestämd

MimLan
0

#26 Jag har skrivit det i flera inlägg ovan? Min kommentr avser "förslaget" i #24.