Grönsaker = sämre hälsa?
Jag har senaste dagarna/veckan àtit fakir (fòrutom lite tillsatt c-vitamin), pga att det varit enklast eftersom jag haft lite konstigt schmea etc. Min mat har endast bestàtt av lchf-kaffe/lchf-vatten (smòr & kokosfett), 1,5-2 kotletter flàskkarrèe och/eller alternativt parmaskinka och/eller àgg + diverse kosttillskott som jag alltid tar. Till min egen fòrvàning kan jag konstatera att jag màr jàttebra av denna kost: Kànner mig pigg och fokuserad hela dagen och sover jàttebra, samt kànner mig vàldigt stark! (Dessutom hàller jag mig ju pà enkelt vis i djup ketos jàmt utspritt òver hela dagen…)
Vad tror ni om denna kost? Behòvs egentligen grònsaker om man àndà kompletterar med c-vitamin (och àven kan ta folsyra vid behov)?
Om grònsaker nu àr sà viktiga: Varfòr màr jag dà sà mycket bàttre om jag skippar dem?!
Jag kan inte svara på din sista fråga men jag skulle rekomemndera att äta lever och tillsammans med c vitaminet får din kropp vad den behöver.

Vi får det mesta från animliska livsmedel.. men då skall man oxå variera sig!
Och vill man slippa läsa in högskolekursen i näringslära .. så bör man även äta varierat av grönsaker!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Alla kostriktinger som kräver någon form av industriproducerade kosttillskott måste ju vara undermåliga (annars hade man inte behövt knapra piller?)

#3:
Inte alltid kosten i sig som är undermålig, det kan väl också handla om att jordarna där kosten produceras är näringsfattiga. (Eller jordarna där djurens kost produceras.) Världen ser inte ut idag som den gjorde förr - människan har ju lagt sig i.
Sen antar jag att det liv många lever idag, med stress och miljögifter, också kan göra att näringsbehovet ökar.
Men jag håller med om att om världen hade varit som den skulle så hade det räckt med att äta rätt mat för att få tillräckligt med näring.
"Every point of view is a view from a point."
Som Zepp sade, du behöver verkligen äta hela djuret om du skall ha fullgod näring.
Det går inte riktigt att uttala sig om sitt mående som en trend efter en kort tid. Det tar längre tid än så att se hälsans perspektiv.
#4,
ja, du har rätt i det. Men hur är näringsfattiga jordar och att världen inte ser ut som förr relevant i denna tråd? Jag utgår ifrån att Anne22 bor i sverige.

#6:
Menar du att Sverige och dess befolkning är förskonad från utarmning av jordar, stress och miljögifter?
"Every point of view is a view from a point."
#7,
Nix. Jag menar att de flesta friska personer i sverige finner tillräckligt med näringsrika matvaror i livsmedelsaffärer (eller bakgården) för att inte behöva ty till kosttillskott. Om man äter på ett sätt där man behöver kosttillskott så menar jag att dieten är undermålig.
Jag tar kosttillskott fòr sàkerhets skull (delvis eftersom jag àr lite neurotiskt lagd), med eller utan grònsaker i kosten.
C-vitamin finns ju àven i àgg etc, och behòvs i mindre màngd om man inte àter kolhydrater (grònsaker)…
Kosttillskotten har inte àndrats nu mot innan, men under den vecka jag skippat grònsakerna har jag màtt avsevàrt bàttre.

#9: Nä nu har du kommit vilse C-vitamin finns inte i Ägg, allt annat finns där men inte C-vitamin
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ahh, ja, det blev fel. Men lite c-vit ska vàl finnas i kòtt dock.. Och kroppen behòver minimalt c-vit nàr den inte fàr i sig ngra kolhydrater alls.
#11,
Du måste nog ta starkare saker än citamin C för den där neurosen 
Skämt åsido,
Det finns minimalt med vit C i kött. Är du säker på att ditt vitamin C behov blir mindre av att inte äta kolisar?

#11: Återigen måsta jag nog säga att du har fel det är när man äter mestadels mättat fett som man behöver mindre C-vitamin, fleromättat fett oxiderar lättare och bildar därmed mer fria radikaler, kolhydraterna har inte med den saken att göra.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus