Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1964 ggr
SamanthaJones
0

Från Camebridge till LCHF

Nu är jag här igen, ett jäkla velande fram o tillbaka på mig o mina turer med LCHF. 

Jag har gått på Camebridge i en o en halv vecka o är i ketos. Man får i sig ca 470 kalorier på en dag vilket är 50 gram kolhydrater, 8 g fett o 5 g protein.

De första kilona man går ner är ju vatten som kroppen släpper ifrån sig och sen så försvinner fettet (och lite muskler). En fundering jag har är:

Kommer vattnet tillbaka om jag börjar äta LCHF och satsar på ett kolhydrats intag på ca 40 kollisar om dagen? Eller skulle ni rekomendera något annat intag? Jag satsar på att gå ner i vikt (har ca 25 kg +) men känner att det inte är panik utan får gärna ta ett tag bara jag klarar att hålla kosten och känna att jag kan leva samtidigt.

För mig funkade det riktigt bra med pulver av den anledningen att jag behövde bryta rejält med mitt förra liv och köra en cold turkey in i ketosen + att flera vänner körde samtidigt. Men detta är ju inget som håller i evighet och jag höll på och svimma varje gång jag hade gjort någon större fysik ansträning, vilket kändes oroväckande.

För mig har det varit svårt att hålla mig till LCHF då vi väldigt ofta både har middagsgäster men även är bortbjudna väldigt ofta och då är det vin o allt detta som gäller. 
Hur hade ni gjort i mitt ställe? Man vill ju inte låsa in sig helt och sluta umgås och jag förstår att man får göra uppoffringar. och det gör jag gärna med mat, men rödvinet! Där blir det svårt! Hur gör ni om ni ska dricka ett glas rött, sabbar det allt för mkt om man tar ett glas på lördagen?

Hoppas ni orkar både läsa och svara :D

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

folke
0

Been there, done that Skrattande

Se här

Ska skriva mer när jobbet lugnar sig Obestämd

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

MimLan
0

Jag är skeptisk till att ett glas rödvin då och då alls har den påverkan på vikten som hänt dig.

SamanthaJones
0

#1 Tack folke för tråden! Intressant läsning. Nu gick ju jag på VLCD halva den tid du gick men det borde vara samma för kroppen, eller?

#2 Jag vet inte om vinet har skulle ha gjort ngn skillnad men de gånger jag kört innan så har jag varit så nitisk o inte velat unna mig ngt vilket har gjort att efter ca två veckor strikt så har frestelsen blivit för stor på någon av middagarna med vänner och jag har fallit dit o tagit något glas vin. O sen har jag känt mig värdelös och gett upp helt o hållet. Så frågan är väl lite, vad skulle hända om jag drack ett (eller kasnke två) glas vin på lördagen om jag sköter maten som jag ska?

Vänligen

Sofia

MimLan
2

#3 Vad som händer är att du inte flippar ut med en massa värdelös-känslor och anammar ett dumt beteende.

Det räcker väldigt bra och långt så, tycker jag?

folke
0

Nu dricker jag inte alls alkohol, men jag tror nog att ett glas rött är bara nyttigt.

Att flippa ut bara för att det blir tryck från kompisar, då har du antingen fel kompisar eller så sätter du press på dig själv för att du tror att det ska vara på ett visst sätt.

Tyvärr finns det inget bra helkoncept för viktnedgång och sedan gå tillbaka att leva som innan. Det finns 2 vägar, antingen jobbar man med sig själv så att sin vikt kan accepteras efter sitt ätande, eller också jobbar man på sig själv för att försöka förändra sig och äta rätt för den vikt som efterträvas.

Alltför många kör cambridge som ett sätt att bara gå ner i vikt snabbt och sedan gå tillbaka till det normala ätandet.  Du säger att du körde det för att bryta ett mönster vilket är suveränt.

Jag tycker att du borde fokusera 110% på ditt liv som börjar nu. Kan du inte hantera kvällar med kompisar, skippa det då tills du är redo. Om du vet att du inte klarar en kväll, förklara det för kompisarna att du mår skit om du gör avsteg. Fnyser dem bara åt dig, byt kompisar för då är de inga riktiga vänner.

Mina vänner tycker jag är lite knäpp, men dem ställer helhjärtat upp och gör feta rätter med blomkål och broccoli istället för potatis även om dem inte äter LCHF.

Du säger att du blir hungrig av pulvret, det verkar skumt. Normalt brukar hungern gå över efter 3-4 dagar om man kör strikt. Kan ju som sagt var vara sockerspöket och då hade jag nog rekommenderat att köra VLCD några dagar till för att verkligen bryta med med sockermonstret.

Du står helt enkelt inför ett vägval, där inget av alternativer ger allt vad su vill ha, men att gå i mitten kommer inte att ge något av vad vill (Någon slags LCHF med kolhydrater där det är ok att flippa ur i kompisars sällskap).

Jag hoppas verkligen att du väljer samma väg som jag… Det tror jag är den vinnande…som ger mest av det du vill till slut.

Sköt om dig !

ps, vattnet kommer tillbaka, men när du slutar med VLCD under övergången, så kommer du att fortsätta ner ett par dagar till, så i allafall för mig har det jämnat ut sig.

SamanthaJones
1

Tack folke för dina svar!

Hungrig har jag inte varit, isf har jag skrivet helt galet! Däremot så har jag fått svminingsattacker efter konditionspassen trots att de inte varit långa (typ 3-5 km jogg blandat med lite power walk).

Det får bli att ta sig en ordentlig funderare på hur jag vill lägga upp Lchf, för hur eller hur så måste jag görna något åt vikten och hälsan. Att vara 24 år och redan ha problem med knä, rygg, nacke o höfter känns inte ok.

Sockersuget är, kanske inte helt borta, men asolut under kontroll. Så det som jag ska åtgärda nu är att även få hjärnan under kontroll så att den slutar med sina freespinn och hittepå. ;)

Vänligen

Sofia

folke
1

Det var nog jag som inte kan läsa ordentligt Förvånad .

Jag fick lägga av med cyklingen till jobbet under vlcd, och inga häftiga rörelser såsom att resa mig hastigt.    Som sagt var , det tog mig mindre än en vecka att gå från Vlcd till lchf, och det var i princip problemfritt…  Förutom en dag då det blev lite stopp i vita stolen.

Att ta en funderare är nog en bra ide, det är ju din framtid. Jag kämpar varje dag för att inte få tillbaka sockersuget.  Jag har ett trumfkort dock, och det är att jag mår så förbaskat bra på LCHF….. men sockret är lömskt,, så jag får aldrig glömma… alltid vara på min vakt.

SamanthaJones
3

Den där toa-dagen. Den har jag idag. Ska bli intressant o gå ett 1.5 km spår med huden i skogen långt från alla toaletter ;)

ja, socker är helt klart djävulens påfund! Jag har ju provat lchf innan och verkligen mått bra men pga hjärnspöken o lättja fallit tillbaka. men nu har ju läkarna sagt åt mig att vikten måste ner (visserligen tyckte hon nyckelhålsprodukter, men det hörde inte jag).

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

Nu har jag en fråga till! När jag körde cb så kom jag in i ketos o fick den där vidriga känslan i munnen. Det hände ca dag tre o höll i sig fram till jag gick över på lchf på dag 8 ca. Då försvann smaken o känslan i munnen. Betyder det att jag kom ur ketos eller är kroppen bara klar med omställningen? Jag går ju ner oförskämt bra i vikt måste jag säga. -7.6 kg på tolv dagar varav 3 av dem sen jag gick över på lchf. O piggheten, ja den är ju nästan jobbig för jag får ju leka durasellkanin på dagarna för o kunna sova på kvällen ;)

Vänligen

Sofia

Zepp
0

Troligen kom du inte ur ketosis utan du gav kroppen Glukogent substrat som den kan göra glukos utav och därmed blev inte ketosis den allenarådande ersättningen för glukos.

Dvs du gick antagligen från en svältketosis till en mer ketogen diet ketosis?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SamanthaJones
2

#10, det är säkert som du säger. Bara att jag inte fattade ett ord av vad du menar ;)

Vänligen

Sofia

folke
1

#11 På Svenska:  Du kan vara lugn, du har inte ramlat ur utan gått till en bättre form av ätande Flört

Tack Zepp att du hoppar in, jag är dålig på att förklara det tekniska….

Ha en underbar kväll !

Zepp
2

Om du svälter dig så hamanr du i svältketosis och det lilla glukos som finns i din blodbana kommer från nedbrutna muskler.. i förlängningen dina inre organ.

Börjar du en mer normal ketogen diet så tillför du tillräckligt av dels protein som levern gör glukos utav och även glycerol från fettet du äter.

Märk väl att en på tok för hög proteinkonsumtion gör att kroppen tillverkar glukos av proteinöverskottet.. därav MBTkaffe och liknande.

LCHF är altså HF och inte HP!

SamanthaJones
0

Tack Zepp för förklaringen, nu förstod jag :) (Tack du med folke)

För mig rullar livet på, känner mig väldigt tillfreds och det känns som att detta verkligen kommer kunna funka denna gång då jag inte är så överambisös som sist. Visst att jag lägger in maten på en app i mobilen för att hålla lite koll. Men förra gången la jag in allt o mådde piss om kolhydraterna kom över 5 gram :P Nu är jag glad o nöjd om de ligger under 30! ;)

Vikten tror jag går neråt. Vågen gav upp härom dagen så idag har jag inhandlat en ny men inte ställt mig på den ännu. Min startvikt har varit 100.4 när jag började med Cambridge så det ska bli spännande o se vart det hamnar, målet är 12 kg till jul.

Hej så länge!

Vänligen

Sofia

Zepp
1

För en del börjar det funka först när de slappnar av och äter LCHF utan att räkna så nog.. det är då större chans att man i stället focuserar på kroppens signaler.

Och är man frisk och ligger under 50 gram kolisar om dagen så har man nog gjort vad man kan på den sidan resten är tålamod och lyssna på kroppen.

SamanthaJones
0

Jag lägger in vad jag äter på en app i mobilen varje dag och har gjort sen jag började med Cambridge och då även när jag gått över till lchf. 
När jag hade kört 1.5 vecka så gick jag över till lchf och vikten låg då på ca -5 och efter ytterligare några dagar på lchf så stod vågen på -8. Sen så vände det och vågen har stått stadigt på -5,8 kg. Varför blir det så? vad händer i kroppen?

Jag äter en del mejeriprodukter så som grädde i teet och cf o grädde i matlagning. Samt att det blir lite ost då och då.

Såhär har jag ätit sista veckan, har ni några tankar? Kanske försöka minska lite på proteinet? eller

25:e 1332 kalorier, 60 g protein, 4 g kolhydrater, 145 g fett

26:e 966,              84,               7,                     59.

27:e 963,              61,               4,                     79

28:e 1594,            89,               12,                   102

29:e 822,              51,                9,                    64

30:e 1282,            77,               17,                   101

Vänligen

Sofia

Zepp
0

Jösses, vad lite du äter!!Förvånad

jansan
0

#16: Hur lång är du och vad väger du nu?  Tycker spontant du kan öka på fettet till det dubbla så du slipper gå hungrig. Ev minska på proteinerna…som sagt, beroende på vad du väger.

SamanthaJones
0

Jo, jag kämpar för att få i mig maten alls. Saken är ju den att jag är inte alls hungrig. När jag åt kolhydrater så var jag hungrig jämt, även precis när jag ätit. Nu är jag inte hungrig alls o äter tills jag är mätt.

Jag är 172 lång o väger ca 95 kg.

Kan det räcka med att ha kokosfett i teet för att få upp fettet?

Vänligen

Sofia

Skepparkrans
1

Det finns så otroligt mycket som påverkar vikten. Förändringar i fettmängd, muskelmassa, mängd vatten i kroppen, hur mycket mat man har i systemet, etc. etc. Det är fullt möjligt att gå ner kilo efter kilo i fett samtidigt som man drar på sig vätska och bygger muskler. Och har man kört muskelförtviningsdieten Camebridge vore det tamigfan konstigt om man inte gick upp några kilo muskler när man börjar äta proteinrik LCHF-kost.

Jag vet hur det är eftersom jag själv varit där, men jag blir ändå så trött på alla dessa trådar där folk ser en lite uppgång över ett par dagar och flippar ur och ska börja ratta på alla parametrar. Man kan inte förvänta sig konstant nedgång varje dag. Det funkar inte så. Vänta och se. Ta't lugnt.

Zepp
0

Testa med lite cocosfett i teet!

Sen så.. det viktiga är trots allt kanske att du känner efter om det blir någon skillnad på hur du mår.

Och hur mår du nu när du äter så lite.. är du inte trött o hängig?

MimLan
3

#19 Smaka lite på tanken: Du står still/går upp lite, samtidigt som du ligger mycket minus i intaget, ändå är din självklara reaktion att du skall dra ner ytterligare på intaget.

Är det en förnuftig reaktion, egentligen? Vänd på det och fundera på om den nivå du ligger på är den du skall ha för att stå stilla i längden. Vad gör du när det blir brister? Rycker på axlarna och hänvisar till hungern?

En del tappar hunger och aptit, och då får man helt enkelt se till att få i sig mat ändå, eller börja äta mer liberalt för att för upp aptiten om det inte går över någonlunda snabbt. Ju mer smaker och texturer, ju mer kolhydrater, desto mer aptit.

Att ständigt förneka kroppen näring är ett bra recept för att skapa än mer problem.

SamanthaJones
0

22. Jag har aldrig skrivit att jag vill äta mindre eller dra ner på maten. Inte alls. Däremot så har jag frågat om man ska dra ner proteinet men förstod att jag istället ska försöka äta mer mat. Försökte igår o äta mer överlag utspritt på varje måltid, men det reagerade kroppen kraftigt på så får nog ta det väldigt lugnt med upptrappningen. Kan det vara så att eftersom jag började med Cambridge o sen gick över till lchf så reagerar kroppen väldigt starkt på fettet? För det har min kropp aldrig gjort innan. Någon frågade om jag är pigg o har energi. Och ja, jag har hur mkt energi som helst! Känner mig mer uthållig och mer jämn i humör. Benen är lite tunga dock. Jag skriver mest för att jag vill veta vad som händer o kroppen o hur jag ska äta för att må.så bra som möjligt, alltså spelar inte vikten just nu någon jättestor roll.

Vänligen

Sofia

Skepparkrans
0

Jag tycker inte att du skall äta mer. Ät så du blir mätt och mår bra helt enkelt. Trivs du med det du gör nu så fortsätt med det. Du vinner ingenting på att sitta och trycka i dig fett som din kropp inte vill ha bara för att någon på det här forumet fått för sig att fler kalorier skall ge mer viktnedgång och att kroppen skapar energi ur ingenting när man äter lite kalorier.

Det är inte så. Om du ligger på ett stadigt kaloriunderskott, vilket du definitivt gör om siffrorna ovan stämmer, så kommer du att gå ner i vikt. Eller rättare sagt så GÅR du förmodligen ner i vikt just nu. Det kanske inte syns på vågen direkt men det betyder inte att det inte händer.

Vikten kan som sagt variera beroende på olika faktorer. Vätska är den viktigaste. Dricker du en liter kommer vågen att visa ett kilo mer. Så är det bara. Det betyder inte att du gått upp ett kilo. Man kan dessutom binda mycket vätska i vävnaderna om man t.ex. äter mycket salt eller är stressad. Det är inte alls ovanligt att vågen står stilla i flera veckor för folk som bantar och det sedan helt plötsligt försvinner flera kilo på en gång. Och det beror på att de stadigt gått ner i vikt i samma takt som de drog på sig vätska, som sedan släppte.

Jag har själv gått upp 4.1 kilo från en dag till en annan. Det satt i en vecka sedan försvann det över en natt igen. Min kroppsliga fettmängd var densamma hela tiden. Att sånt kan hända måste man ha med i beräkningen när man väger sig.

Man skall inte förneka kroppen energi, det håller jag med om. Men man skall inte sitta och pressa i sig sånt man inte vill äta heller. Om du äter dig mätt och känner dig full av energi samtidigt som du ligger på kaloriunderskott finns det ingen annan förklaring än att du förbränner fettdepåerna. Så vänta och se.

Och minska inte på proteinmängden. Man bör äta minst 0.8g (men helst 1g) per kilo kroppsvikt för att bibehålla sin muskelmassa. Du ligger precis rätt.

SamanthaJones
0

#skepparkrans. Tack fär ett jättebra svar! 

Fick hemskaveckan precis och troligen så kan detta var ett svar på varför sifforna gör som de gör. Satte på mig ett par byxor idag som jag inte har kunnat stänga på sen jag stod i provrummet och idag var de till och med en glipa mellan magen o byxan. Jisses vad härlig känsla!

Energin är det ju som sagt inga problem med. Gick upp vid åtta o åt frukost. Sen plugg några timmar, en långpromenad med hunden och sen hem o plugga några timmar. middag och sen hundträning i 3 timmar och jag har fortfarande massor av energi kvar! :)

Dessutom är humöret såpass mycket bättre att sambon har noterat det! Mensvärken som även fått mig däckad i dagar av smärtor är bara någon promille av vad den brukar! 

Life is goooood!

Vänligen

Sofia

jansan
0

#24:

Mycket bra där skepparkrans!

Speciellt det där med energin som inte kan skapas ur tomma intet.

Människan är ju ingen perpetum mobile (evighetsmaskin) som i längden inte kan gå med mindre energitillförsel än vad den gör av med.

Hatten av Glad

Zepp
0

Det viktiga är att du mår bra och har energi.. då det är ett av de viktigaste indicierna på att du äter som din kropp behöver!

Sen så.. ingen påstår att man går ner mer av att äta mer.. vad det handlar om är att allt för lågt energiintag på sikt kan skapa problem, med hälsan.. och ämnesomsättning.. och framtida vikt!

Och.. och, och.. ett allt för lågt energiintag under längre tid kan trigga akuthormoner för att upprätthålla livsviktiga funktioner.. och en del av de hormonerna sänker smärttröskel vavid man inte alltid känner av energibristen och samtidigt känner man sig full av energi.. den sk "flight and fight mekansimen"!

SamanthaJones
0

Har verkligen haft en riktig skitdag idag, hunden sjuk, bror mist ett barn osv. Ja ni hör själva. En riktig överjävlig dag. Men nu när jag sansat mig lite så har jag kommit på en sak. -Jag har inte tröstätit! Vilket är en stor anledning till att jag har övervikt. Det känns faktiskt väldigt bra! Känner mig även mer balanserad i obalansen som råder just nu i livet.

Vänligen

Sofia

jansan
0

Oj…beklagar sorgen.

Finns förmodligen inget värre än vad Din bror råkat ut för!

SamanthaJones
0

Nej, jag tvivlar på att det gör det. Livet slår tyvärr väldigt hårda slag!

Vänligen

Sofia