Får LCHF dig att svettas?
Hej
Så här i sommarvärmen svettas jag otroligt mycket. Funderar på om det kan vara för att jag äter så mycket fett = energirik mat.
Skaldeman sa på en föreläsning för nåt år sedan att vi ska äta som björnar. Bär på sommaren, nu försöker jag ju låta bli eftersom jag vill gå ner i vikt, men om det är så att man svettas rikligare av kött och fett, så kanske det är en idé i längden och också en del av LCHF-fosten egentligen att äta bär ett par veckor när det är som varmast på sommaren.
Tänker också på våra förfäder, dom plockade säkert bär i på eftersommaren och mumsade på, för att det var gott och för att gå upp i vikt inför vintern.
Vad har ni för tankar omkring detta?
Hälsar Monika

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är vanliga omställningsbesvär!
Din kropp sliter förtvivlat med att kompensera för glukosbortfallet, den får göra det själv i levern och det blir en massa spillvärme.
Det går över när väl kroppen ställt om till att använda fett som huvudbränsle.
Blir det för jobbigt kan du öka kolisarna och trappa ner i stället.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Åh, jag som tycker det är så härligt att känna värmen sprida sig i kroppen efter en måltid! Det känns verkligen att det är rätt och att min kropp funkar som den ska.
Förr frös jag så mycket och speciellt efter måltiderna. Kändes som om det inte var riktigt rätt, men ingen läkare kunde ge mig någon vägledning. De kunde inte ens svara på var i kroppen "värmepannan" sitter.
Jag tycker nästan det är tvärsom att jag har mindre besvär av värmen och svettas mindre nu, förut hade jag en fläkt i lägenheten som jag hade igång ganska ofta men den här sommaren har jag inte kännt att jag behövt använda fläkten en enda gång.

Det du talar om är måltidsinducerad thermogenes, det har alla.. mer eller mindre.
Handlar om att kroppen jobbar för fullt för att bryta ner och ta upp födan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Ja, visst, men visst är det märkligt att jag frös förr efter en kolhydratstinn måktid?!

Jag svettas på natten ibland, men klarar av solen bättre nu istället!
Jag var väldigt frusen av mig innan jag började med LCHF, ville gärna ha 23-24 grader inomhus och jag gillade om det var varmt och soligt, gärna upp mot 30 grader i skuggan.
Nu tycker jag det kan vara för varmt vid 20 grader inomhus och vill gärna ha 15-16 grader i sovrummet (eller t.o.m. ännu kallare). Och bra sommartemperatur nu för tiden är runt 20-23 grader i skuggan.

Jo, jag svettas betydligt mer med LCHF.
Jag känner att det hettar i kroppen precis efter att jag druckit kaffe med kokosfett. Min 3:e kopp på kvällen, dricker jag utan kokosfett,eftersom jag tidigare blivit illamåeende vid sängdags, men då kommer inte den värmekänslan. Så självklart är det fettet och inga tillfälliga omställningsbesvär. Har levt enl. LCHF i drygt 2,5 år.
Jag svettas som en Gris…det rinner av mig speciellt som det är varmt nu också…..
Det känns lite ofräscht ibland…men någonstans intalar jag mig att det är ett tecken på att det fungerar som det skall i kroppen!
Och precis som du #9 …så svettas jag när jag tex äter kokosolja….och mkt fett i maten…det kommer som ett brev på posten…en liten stund efter!
En spar energi iaf…behöver inte ha elementen på lika mkt till vintern 
Dessutom har min hy blivit fin …vilket den blir när utrensnings organet som huden är…fungerar maximalt!
Tack, Låter inte som jag är ensam i alla fall med att vara varm. Vi får väl se hur det blir när jag hållit på längre. Ska bli kul i vinter, när jag inte kommer att frysa lika mycket. Faller i allafall dit ibland på kolisar, åt en glass på väg hem från jobbet i fredags
Min hud har också blivit väldigt mjuk och är inte als torr längre.
Hittade den här intressanta tråden. Är det ett omställningsbesvär eller en permanent företelse med LCHF att man svettas mycket ? svettas redan mycket så……
Jag tror att tjejer tycker det är mer jobbigt att svettas, och tror också att tjejer har mer hormonella svängningar av olika slag, tex. mer vanligt med hypotyreos hos kvinnor. Ofta ej undersökt och då förstås inte heller behandlat. Dessutom ofta inte behandlat på rätt sätt även om det är konstaterat.
Jag svettas tidvis alldeles på tok för mycket men jag har hypotyreos.