Müsli
Har ni bra tips på egen müsli? Jag behöver uppdatera mina frukostrutiner och de skall innehålla turkisk yoghurt med grädde och riktig LCHF müsli.
Ingridienser under 5g kolhydrater och inte bara linfrö?

Ja, det är väl nötter då som valnötter eller hasselnötter som gäller
Fast du kan ju också fråga dig vad du behöver muslin till egentligen?
Kanske lite bär på youghurten skulle fungera lika bra för dig?
Min musli som jag bara äter så sällan består av sojaflingor, valnötter, pinjenötter, söt mandel, kokos, pistage, solroskärnor och linfrö.
Testa gärna att använda sök-funktionen.
De flesta nötter och frön innehåller ju mer än 5g kolhydrater/100g. Vissa macadamianötter har ett registrerat innehåll på 2g kolhydrater/100g. Du får väl blanda i lite luft…
Men allvarligt nu. De flesta nötter innehåller visserligen runt 10g kolhydrater/100g men även väldigt mycket energi. Mellan 600 och 700kcal/100g brukar det ju vara. Man får inte bara haka upp sig på kolhydraterna när man väljer livsmedel.
Tack för era svar. Jag är sådan jäkla vanemänniska och vill nog ha musli istället för bär i yoghurten.
Oavsett vad du blandar kommer en frukost med yoghurt och musli bli en hel del kolhydrater, att försöka sikta på vad enskilda ingredienser innehåller då (under någon random siffra 5 eller 7 eller 2 eller vad man än väljer) snarare än mängden blir nog ganska meningslöst. Särskilt kolhydratssnålt kommer det inte bli oavsett val, så välj istället då utifrån vad du gillar och vad som innehåller annat du kanske inte får i dig tillräckligt av.
Nu talar vi om 2-3 msk nötter och det innehåller inte så värst mycket kolisar. Sen föredrar jag att blanda cm med vispgrädde för att det är godare än yoghurt och för att det är fetare. Var och en gör hur hon/han vill. Alla äter inte strikt LCHF.
#7 Klart man gör som man vill? Men en yoghurtfrukost kommer bli en hel del kolhydrater totalt, med eller utan nötter. Men om det dessutom är 2-3 msk nötter är det väl i så fall *än mer* anledning att välja utifrån deras mineral och fettsyresammansättning snarare än försöka hitta de som råkar ha under 5 gram kolhydrater/100 gram.
Räkna ett par gram hit eller dit spelar roll om det bara är ett par gram kolhydrater totalt, då kan ett par gram bli en 100% ökning, men om man har ett ganska högt totalvärde spelar det mycket mindre roll (mycket liten procentuell ökning) och näringskvalitén är betydligt viktigare (t ex undvika överdriven mängd omega 6, variera för att undvika mögelgiftangrepp eller undvika saker som soja).
Ja om man i andra måltider intar kolhydrater blir det mycket per dag förstås. Men är man insatt i hur mycket kolhydrater man bör äta för att kunna gå ner i vikt eller inte gå upp i vikt så är det inga problem att äta low carb musli lite då och då. Ta dagens kolisar till frukost och strikt i de andra måltiderna, om man vill. Sen beror det på hur mycket man tål. Vi är inte likadana. Jag äter liberal LCHF och går ner i vikt. Om jag upptäcker att viktnedgången avstannat drar jag ner på kolisarna.
#9 Pja du svarar på något helt annat än det handlade om.
Annika Dahlqvist tror jag har nåt recept på LCHF-musli. Kolla hennes sida eller hennes och Airams kokböcker. Det finns ett muslirecept i "LCHF för hela familjen" också.