Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3504 ggr
jussivuori
0

Frågor om lchf

Är ganska ny här och är inte duktig på att ställa frågor, då jag letar upp svaren på mina frågor själv.. Men vill höra vad ni tänker och tycker också. Är ganska dålig på sånt här.. Trots att hälsa och träning är en stor del av mitt liv.

Har pendlat fram och tillbaka med lchf. Sanningen är att jag aldrig kommit förbi omställningsfasen. Jag ger upp för enkelt.

Jag väger ca 60kg (vältränad) och är 1.70 lång. Alltså normalviktig. Men jag är så grymt sockerberoende! Och pasta är något som jag ätit i stort sätt varje dag i mitt liv innan jag läste om lchf. Anledningen till att jag vill börja på lchf är just för att vänja av det. Och ja, man mår bättre av det. Denna gången har jag bestämt mig för att klara det. PUNKT!

Klarade mig två dagar med mindre än 30g kolhydrater om dagen men såklart så skulle sambon fram med godisskålen till bingolotto! Och såklart ska jag vräka i mig ca sex godisbitar.

Har en del frågor. Ni behöver inte svara på alla om ni inte känner för det. Vill bara veta vad andra tänker.

Är det nu jag ska "börja om" med lchf eller försvinner de kolhydraterna jag åt snabbt?

Går det snabbare att bli av med kolhydraterna från kroppen med hjälp av träning?

Hur många kolisar äter ni om dagen? (ca)

Hur länge pågick "omställningsfasen" för er och när började ni känna er sega(om ni gjorde det) när ni bestämde er för att sluta med kolhydrater?

Räknar ni kcal?

Siggebus
0

Jag har snart gått ner 40 kg och jag har fuskat en del lite då och då. Skrikandes

Varje gång jag fuskar med att t ex kränga i mig godis eller choklad etc så kan jag utläsa mellan 1,5 och så mycket som 2,5 kg plus på vågen vilket är väldigt frustrerande!

Det är frustrerande eftersom jag vill gå NER i vikt och i och med fusket så är det som att trycka på en "pausknapp" i viktnedgången.

Nu sist jag fuskade med chips och choklad så visade vågen 2,4 kg plus och det tog en hel vecka innan den vattenvikten (för det är ju vatten man samlar) försvann. Rynkar på näsan

När det gäller dig så har du ju inte frustrationen ang vikten att tänka på - du vill ju inte gå ner utan äter lchf för att må bra.

Huruvida man kan träna bort kolhydraterna snabbare vet jag inte - men tvivlar.

Däremot tycker jag att du kanske ska lägga "kraften" mer på att fundera på ditt sötsug?

Om du är normalviktig men anser att du har problem med sötsuget så är ju en idé att inskränka godisätandet till endast en dag i veckan? "Lördagsgodis" typ Glad

Om du har lagt om din kost till lchf så har du ju redan där tagit bort massor med kolhydrater från maten (ris, pasta, potatis etc) och då tycker i alla fall inte jag att det är någon katastrof om du t ex en dag i veckan äter godis eller liknande.

När jag har nått i mål med min vikt kommer jag att tillåta mig godis eller något annat mindre lämpligt ca en gång på en vecka om jag känner för det.

MEN givetvis får man var mycket uppmärksam på att man inte börjar falla tillbaka med gamla vanor.

När jag har fuskat så har jag bara fortsatt som vanligt med lchf - kört på liksom.

Kolisar i gr per dag? Jag kör strikt eftersom jag ska gå ner så kanske mellan 5-10 gr om dagen.

Jag började tvärt med lchf men hade inga svåra besvär - fördelarna med välbefinnande var så starkt att det övervägde ev obehag. Kommer inte ens ihåg dem.

På sätt och vis kollar jag kcal. Jag har överätit på protein (älskar kött) så när jag sänkte min proteinhalt så blev ju därmed också kcal-halten alltför låg. Därför har jag lagt till mer fett (smör) på en dag för att få upp kcal till där den ligger nu - ca 1500-1700 kcal.

Men jag vill poängtera att jag kollar för att inte hamna för lågt och att därför kroppen kommer i svältläge vilket inte är bra.

Min slutkläm till dig är:
Är du nöjd med din vikt så skit i att räkna och få panik pga de extra kolisarna du ibland sätter i dig. Ät riktig mat (lchf så klart) och fokusera på ditt sötsug så att du kan kontrollera det till en nivå du tycker är okej för dig.

Beate
0

Eftersom du är normalviktig och vältränad så sikta på att äta runt 50-70 g kolhydrater/dag så kanske du har lättare att hålla kosten långsiktigt. Kanske är det bättre för dig att trappa ner långsammare? Alternativ till pasta kan vara att strimla zucchini eller vitkål som man kokar lätt.

De där 6 bitarna godis är ingenting att hänga upp sig på, det är bara att gå vidare. Och ta en snack med sambon att skippa godiset en period, kanske ta en bit choklad istället.

Jag håller koll på kalorierna men det är väldigt olika hur man gör. Jag är normalviktig och vill inte gå upp och med lchf så upplever jag att energiintaget lätt drar iväg om man inte håller lite koll på vispgrädde och nötter etc.

Jag är inte själv sockerberoende men upplever att just bröd och pasta ger mer sug än om jag äter annat med kolhydrater t ex frukt. Men det är såklart väldigt individuellt.

hemul
0

Som Siggebus har jag gått ner 40 pannor. Jag äter runt 50 g kh och att tillfälligt äta mer kh vid enstaka tillfällen påverkar mig inte alls. Så som du ser kan det skilja, antagligen beroende på hur man äter dagligdags (mer strikt -> också mer "känslig") men det finns säkert också individuella skillnader.

jussivuori
1

Tycker att jag har fått riktigt bra svar på alla mina frågor. Tack! Skrattande

Ska börja med 60g kolhydrater om dagen, och se om det blir lättare, samt söndagsgodis till bingolotto!

hemul
0

Kan du hålla dig till 6 bitar på lördan och inte får sug efter mer av det
så är det säkert ingen större fara. Glad