Hjälp mig tolka mina värden.
Hej.
Jag hade kört LCHF i 4 månader och tappat runt 13 kilo vid det laget när jag besökte läkaren för att göra en undersökning. Här nedan är provsvaren och jag fick dessutom ett brev som (som vanligt) rekommenderar mindre animaliskt fett osv.
Jag har svårt att tolka hur dåligt/bra det är… sen har jag också tänkt på att det kanske var mkt värre innan och att det faktiskt har blivit _bättre_ nu. Men det vet jag inte för jag har inga gamla värden att jämföra med.
Jag har läst lite på kostdoktorn.se och enligt där så är vissa värden "ok" och andra "inte ok"
Mina Värden:
bt sitt, hö: 110/68
B-SR: 4
B-CRP: <5
B-Hemoglobin: 148
fP-Glucos: 4.9
fs-Triglycerider: 1.5 mmol/L
S-Kolesterol: 6.6 mmol/L
fS-HDL-Kolesterol: 0.8 mmol/L
fS-LDL-Kolesterol: 4.8 mmol/L
fs-LDL/HDL-kvot: 6.1
Jag har ju ändå kört LCHF ett tag nu och "mår bra" och har börjat träna (när provet togs så hade jag tränat i cirka 1 månad). Förutom det att det går och gnager på en att det man gör kanske inte är så jävla bra iaf.
Vad säger ni? :)

Du borde snarare äta mer mättat animaliskt fett för att få upp ditt HDL!
Och dina lipidvärden är inte bra, men troligtvis inte beroende av kost, mer troligt då Metabolt syndrom.
Du kan be om APO-kvot oxå.. men jag anar att de heller inte är så bra.
Och som du säger.. dina värden kanske var ännu värre förut och är på väg mot de bättre?
Hur som helst så har du redan åtgärdat en riskfaktor, dvs gått ner i vikt och vi hopas att det fortsätter.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är definitivt ingen expert men ditt tryck verkar bra och blodsocker/blodvärde likaså, vet inte vad din läkare menar annat än att han/hon är motståndare till LCHF. OCH-om du känner dig bättre så är du nog det också.
TS,
Ett uppföljande blodprov kunde innehålla C-peptid (säger något om dina insulinnivåer) och ett glukostolerans test..
Ett positivt utfall på detta i förbindelse med tex mycket fett runt buken och din lipidprofil kategoriserar dig i det motabola syndromet. En sådan "diagnos" hjälper oss visserligen inte mycket. Du verkar ju ha kosten under kontroll och har haft en jättefin viktnedgång! Den andra du kan göra är att eventuellt öka din fysiska aktivitet..

Du har bra väden överallt utom möjlighen HDL.
Men ett av värdena LDL eller HDL stämmer inte.
Man räknar TC-HDL-0,2*TG=LDL
Jag får LDL till 5,5. Så jag tror att HDL är för lågt. Kolla om, om du verkligen måste veta. Men ju högre kolesterol man har desto längre lever man.
>90 % av dem över 60 år har ett totalkolesterol över 5 enligt Läkartidningen och de som dör i hjärtinfarkt har lägre totalkolesterol än de som överlever sin hjärtinfarkt. Gläd dig åt ett normalt TC! TC
Så stumta du i dina kolesterolvärden. De är ointressanta. Ligger normalt mellan 3,8 och 7,8 mmol/L. 7,8 mmol/L = 4 gram kolesterol per liter blod, totalmängd kolesterol ligger på storleksordningen 40 g i hela kroppen, ett ägg innehåller 0,2 g kolesterol, så bry dig inte i kolesterolnivån i blodet.