Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1105 ggr
savonit
0

Tips: Tio kilo på 3 månader?

Hej har en vän som kom till mig och ville ha tips på hur hon skulle gå ner ca 10 kilo på 3 månader alltså till jul ca.

Personen i fråga har ätit LCHF en period, men ibland åker det ner lite potatis, ibland tappas fotfästet och då äts det godis och ibland så dricks det light läsk.

Jag själv har ju aldrig haft något problem att gå ner i vikt på LCHF kost utan blivit av med ca tio kilo på 4 veckor .

Så vad finns det att göra för att maximera förbränningen.
Tack.

Totten2
1

Ta bort mjölkprodukter och öka på fettet är mitt tips.

Öka med kokosfett/olja och då inte de i silverpaket ;-)

Siggebus
4

Lchf kan ju se så olika ut beroende på hur känslig personen är för olika saker. En del måste vara lite försiktiga med mejeriprodukter som ost, grädde etc medan andra klarar det galant osv…

När det gäller din vän (som ingen av oss vet vad hon ev är känslig för) så blir jag lite betänksam i och med hennes avsteg/fusk  - jag skulle faktiskt vilja vara så ärlig att säga attt hon först och främst MÅSTE slutar fuska.

Att dra ner på vissa saker som andra har rapporterat sig känsliga mot och kanske samtidigt tillåta sig/unna sig direkt olämpliga saker ger ju ingen rättvis bild av hur lchf funkar på just henne.

Jag brukar ta upp vad Skaldeman nämner i en av sina böcker dvs han menar att varje gång man fuskar så trycker man på pausknappen i viktnedgången och tro mig - det stämmer på väldigt många.

Jag har snart gått ner 40 kilo och har några få kilo kvar till mitt mål och jag kan med bestämdhet säga att hade jag gett fan i mina fusk så hade jag varit i mål för länge sedan.

Förra lördagen bestämde jag mig medvetet för att köpa ett Marabou mjölkchoklad samt chips som jag åt. Två dagar senare hade vikten ökat ca 2.4 kg! Inte förrän nu i fredags hade den vattenvikten försvunnit.

Så mitt tips är att köra en strikt lchf och INTE fuska.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort - speciellt om man är en tröstätare 0ch/eller sockerberoende….men det är faktiskt det bästa för ett bra resultat.