Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1774 ggr
Helena B
0

Besviken på min PT

Läste precis denna inlägg på min PT:s blogg http://sofilindberg.myshowroom.se/var-inte-radd-for-kolhydrater-del-3/

Hon har själv gjort en kostschema till mig tidigare (som inte funkade alls). Det är så tråkigt att hon kallar folk dumma för att de inte vill äta spannmål eller stärkelserika kohydrater. Hur får man en sådan person att ändra åsikt? Jag rekommenderade att hon skulle läsa Matrevolutionen :) Varför har folk så himla starka åsikter om kolhydrater? Jag blev väldigt besviken iaf. Går det att vända folk som har så här starka åsikter?

Mvh Helena

[RipleyKatten]
7

Varför vända? Låt dom själva inse om dom tillslut gör det. Annars är det väl bara att försöka ignorera dom så gott det går.

Hon gissar på att antingen är hon ung, och därmed säkert väldigt nyutbildad. Eller har kört samma race hela livet. Då måste man nästan ha enormt bra självdistans för att kunna ändra på sig.

Helena B
0

Jag vill väl bara att hon ska förstå varför det finns folk som väljer bort kolhydrater. Sedan kan hon välja att inte hålla med, men att kolla folk dumma… Jag tar väl åt mig för att jag tycker om henne och blir inspirerad av henne. Hon har självklart rätt till sin åsikt. Blev bara så paff över hennes inställning.

[RipleyKatten]
2

Jo, iofs. Speciellt om du ser upp till henne.

Men lärde mig att ignorera när Paolo började uttala sig om saker och ting :P

Zondell
7

Haha - med tanke på stavning, faktafel och vanlig okunskap kan man undra vet som är dum i huvudet..?

[flippjenny]
2

Hon har ju fått lite saker om bakfoten, så hon är ju inte så upplyst om lågkolhydratskost och LCHF. T.ex. den vanliga klyschan att vi äter bacon varje morgon och trycker i oss fet gräddfil (jag var tvungen att läsa tre gånger här - det brukar vara grädde de anklagar oss för att halsa i oss)

Sedan har hon inte koll på vad som gör vad för blodfetterna.

Men jag förstår. Det är tråkigt att bli kallad dum av nån som gör något som är helt tvärt emot vad man själv gör. Det finns så lite tolerans när det gäller mat - helst ska vi allihopa äta likadant. Jag blir så trött på att "icke-LCHFare" har den inställningen att vi ska använda samma metoder som vi vet inte funkar för alla.

Men det var väl på det här viset det var för GI - och nu är det inga problem med att folk äter GI. Man kan hoppas på att toleransen byggs upp mer och mer.

[Gitsan]
2

Oavsett vad hon tycker så var det otroligt oproffsigt att uttrycka sig så!

kaisakavat
1

Och ju fler stenhålda uttalanden man kläcker ur sig, offentligt, desto svårare blir det att ta tillbaka dem sen.. offentligt.

För många iaf.

Man liksom målar in sig i ett hörn.

Men man vet ju aldrig, kanske är hon prestigelös när hon en dag (kanske) inser sin miss.

Seglarina
3

"Gud vad jag är elak, riktigt elak. Kommer ibland på mig själv med att håna mina läsare då jag sitter och små skrattar och dumförklarar många av era kommentarer :O
Ibland när något är så självklart för en själv så tycker man att alla som inte fattar är dum i huvudet. Förmodligen så som många Stavnings poliser anser om min stavning eller lika självklart som det är för oss att snö finns, kommer en människa och frågar vad snö är så tycker nog de flesta att den människan är ganska knäpp. Eller ja dålig jämförelse kanske men ni kanske förstår vad jag menar.
För mig är det idag en självklarhet att det inte finns något speciellt kosttillskott för att få armarna mer muskulösa eller att det inte finns något kosstillskott som spesefikt förbränner fettet på höfterna. Men jag glömder att jag också varit där på ruta ett, att jag sprang runt på ica som en yr höna och letade efter “kolhydrater” som jag hade fått höra att man skulle äta efter träning och inte hade jag då en susning om att det var en energikälla som fanns I viss mat. Jag trodde att det var en produkt."

Som sagt, det kanske skulle vara på sin plats med lite ödmjukhet, med tanka på att hon själv har vandrat en lång väg. Sen kan man ju också hävda att hom kanske inte har lärt sig allt än heller. Tänk om det visar sig att hon fortfarande har saker om bakfoten.

Ödmjukhet ska vi alla ha tycker jag, vi vet inte vem vi talar med och vilken historia den personen har.

Seglarina
0

"Kanske är det inte sååå hälsosamt att låta våra muskler och vår hjärna som är beroende av 125g kolhydrater/dag gå på tomgång och knackas fram på grädde, mosarella ost och creamfraich varje dag.
Kanske börjar svensken förstå hur en cykel fungerar och att den går att använda till jobbet och att man då kan äta pasta till lunchen.

Man börjar ju undra om vi svenskar bara är allmänt dum i huvudet och inte kan förstå 1+1=2 eller 1-1=0
dvs 1= äta allt men inte alltid -1= träning =0: Balans. eller 1=bilen, soffan och tvn 2=coccacola, bullar, snickers, pizza, hamburgare =2 viktuppgång.
Istället för den enkla matematiken så vill man inte inse att 1+1= 2 eller 1-1=0 utan då ska vi hitta variabler och former som “föränklar” matematiken och ger oss ett – istället för ett +. dels för att de nya matematikerna blir rika och dels för att svensken städningt söker efter en “enklare” lösning och kan man missa mattelektionen men vill få ett MVG på provet så tar man gärna tag i en utav dessa “snabba” lösningar som leder till kortsigtighet och dumhet."

Ganska roligt skrivet iofs, men det är ju tydligt att hon har gått på den myten att vår kropp endast går på kolhydrater, dvs utan kolhydrater kan vi varken tänka eller använda våra muskler.

Genomgående, tycker jag det verkar att de som förespråkar kolhydrater eller bara inte hat tänkt tror att vi fullständigt frossar i fett, dom förstår inte att man kan äta mycket mindre utan kolhydrater.

[Marja-Liisa]
6

Jag skulle byta PT, efter dessa uttalanden skulle jag inte lita på hennes kompetens på annat heller.

sofiecoe
3

Skit i det. Min PT tycker inte heller om LCHF, men jag sade till honom att ämnet inte var uppe för diskussion, och att han skulle hjälpa mig med träningen, inte maten.

Han har inte sagt något sedan dess.

kaisakavat
5

Jag är nog alldeles för 'föränklad' av mig, men fattar faktiskt inte vad föreskolematte överhuvudtaget har med saken att göra.

Hon är dryg och raljant. Ovanpå okunskap.. Jaja..

Tillägg: Jag skulle nog följa rådet här närmast ovan, i #11. Eller om det blir för jobbigt, byt.

mitzerl
2

Jisses vad naiv och okunnig hon är. Tror att allt som funkar för henne funkar för alla andra också. "Lite av allt" - hon kan ju försöka säga så åt en alkoholist också, att bara dricka lite. Det funkar inte om man är beroende. Om jag inte vore så sockerberoende hade jag gladeligen ätit lite av varje.

Jag hade definitivt bytt PT. Okej om hon är negativ mot LCHF och håller en låg profil om det och ändå respekterar de som äter den kosten. Men så som hon håller på och raljerar och dumförklarar folk och inte vill respektera andras matval, så hade det inte känts roligt att gå till henne.

goliath
0

Undrar vad hon menade med det där om HDL.. Tror hon att fet kost gör att HDL minskar och därför är lchf en dum ide? Eller vet hon att HDL ofta går upp men tror att höga HDL nivåer är skadliga?

savonit
4

Folk som gillar saker eller är starkt beroende av saker gör så och försvarar sin "bov"
Kokain missbrukare gör det.
Alkolister gör det.
Heroinister gör det.

Kolhydrats ätare gör det.

Men även i fetterianet gör det.
Det är så vi fungerar tror och brinner vi för det så blir vi som blinda.
Vissa är helt blinda andra försöker ha öppna ögon för individens hälsa.

Helena B
0

Hon har nu skrivit "en förklaring" till sitt tidigare inlägg. Dock så är hon säker på att kroppen behöver 125 g kolhydrater (nu var den siffran kommer ifrån) och detta håller tydligen de flesta experter i Sverige med om…

savonit
4

#16 Begreppet Expert har tappat hela sin betydelse, efter som Allt dessa Experter bara hänvisar till vad de lärde sig när de gick i skolan 1967…

Att nya saker innom forsnig och närings lära kan upptäckar finns inte på kartan, snacka om låst.

Tänk och culumbus varit så blåst, då hade fortfarande indier varit indianer och amerikaner hade inte funnits. Nej nya saker går att upptäcka det kan ske nya saker.

Men hjärnan funkar trots allt inte utan kh, och man kan inte prestera utan dessa.

Jobbigt för fredrik colting, jonas colting, matias ribbing, peter attia mfl
Även jobbigt för de några här på kif som klarat examen på högskolan och vissa ingenjörer som som trots minskad hjärnkapasitet klarat av de uppenbarligen pinsamt låga kraven som ställs i svenska högskolan.
Jag menar klarar man av att ta högskoleexamen utan hjärnkapacitet kan inte kraven vara särskilt höga…

Eller så kanske ge gamla teorierna är helt blowing i the wind.

kaisakavat
0

#17 Columbus var ganska 'blåst'. Han trodde intill sin död att han verkligen hade kommit till Indien. Inte till Amerika. Det var andra som fick dra slutsatser 'åt honom'.

Egentligen ett bra exempel just på hur folk låser sig i en uppfattning de 'investerat' mycket i.

savonit
0

#18 haha jaja ham må ha varit mycket fäst vid sin egna tanke, Men han var åandra sidan helt övertygad om att det skulle gå villket ingen annan nästan trodde.

Zepp
0

Tja vi har väl alla varit där antar jag så det finns potensial till förändring antar jag?

Jag lägger inte så stor vikt vid enskilda bloggartiklar, och alla har vi en hel del att lära.

Man får ju oxå tänka på att många utgår från standardkosten och försöker anpassa den till sin träning.. då brukar inte Ketogena dieter ingå i den begreppsvärlden helt enkelt.

Att hjärnan kan bli en storförbrukare av ketonkroppar verkar inte ha ingått i hennes utbildning.. ännu!

Men som sagt hon är ung och man lär sig hela livet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Helena B
0

Jag hoppas det. Av kommentarerna hon har fått så har hon många följare i bloggen som bara tycker att hon skriver bra, så det är svårt att argumentera när hon inte vill lyssna.

Jag får väl ha tålamod helt enkelt. En dag kommer poletten att trilla ner hos henne också.

Zepp
2

Här har du en annan PT.. som verkar mera påläst!

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

Och märk väl.. en del kan ha nytta av lite mer kolisar.. iallafall prestationsmässigt!

Och vi skall akta oss för att bli likadana själva.. dvs att ha skygglapparna på och tro att det som fungerar för oss själva är det optimalaste för alla.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
1

#22 Ingen är den andra lik, man måste själv testa sig fram och se vad man själv fungerar bäst på.

Samtidigt tar det ganska lång tid för kroppen att vänja sig att köra på ett annat bränsle, det kanske är optimalt att köra helt utan KH men det tar kanske 6 månader innan kroppen lärt sig till fullu.

Därför skall man vara försiktig med sågningar hit och dit även om man själv testat på ett sätt att leva.

Dock vet vi ju några saker och det är de essentiella amnena är viktiga.