Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1556 ggr
hypnosa
0

nybörjarfrågor

hej

har lite funderingar som jag hoppas någon kan svara på.

Hur kommer det sig att många äter just finncrisp? den innehåller väl lika mycket kolhydrater som vanligt knäckebröd och mjukt bröd också tror jag?

Om man äter relativt strikt hur mycket krävs för att avbryta ketos och hur snabbt kommer man in i den igen?

Vad gäller? Ju mindre kolhydrater vid fest desto bättre eller om man ändå ska unna sig kan man då köra fullt ut hela dagen?

hur kommer det sig att många överviktiga går plättlätt ner mycket på LCHF och andra inget alls?

hypnosa
0

en fråga till bara:

går man snabbare upp i vik när man äter kolhydrater tillsammans med LCHF kost än vanlig?

mycket fett + kolhydrater =viktökning

lite fett + kolhydrater =liten viktökning

ska  man helst /nödvändigt att undvika mycket fet den dagen man äter kolhydrater?

Halvdansken
0

Vad menar du med "den dagen man äter kolhydrater"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mitzerl
0

#2 Jag tror att TS menar den dagen man gör ett avsteg från LCHF och fuskar lite.

Mooniq
0

Några äter finn crisp ibland. 1 skiva finn crisp innehåller 4 gram kolhydrater och äter man 1 eller 2 ibland så hamnar man under gränsen för lågkolhydratskost.

Vi tål olika typer av livsmedel olika bra. Jag tillhör den gruppen som går upp i vikt av mejerivaror, till exempel. Jag får stryka nästan alla mejerivaror och bara använda det nån enstaka gång. Min mage reagerar numera starkt på mejerivaror oavsett om det är vanliga, låglaktos eller laktosfria.

Man får helt enkelt prova sig fram och se vad som passar en själv. Några kan äta hur mycket som helst, andra får tänka på mängderna, några äter mejeri utan problem, andra får tänka sig för, några kan äta lite spannmål, andra inte alls.

Man får testa o se var gränserna går för sötsuget och vikten.

Om man ska göra avsteg -för tex kalas, så får man vara beredd på viktökning några dagar, eftersom kolhydraterna gör att kroppen samlar vattenkilon, man kan komma att få sötsug som är svår att kontrollera, men som sagt man får prova.. jag tror att gränsen för ketos går nånstans runt 50 gram / kolhydrater per dag..jag kan ha fel siffermässigt, det kan vara runt 80 - 100 gram..

kolhydrater + fett = viktuppgång, men inte om det är vid enstaka och få tillfällen, som tex vid kalas, men du kan nog inte räkna med avsteg en gång i veckan, det blir nog för ofta för att kroppen ska hitta sitt sätt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hypnosa
0

Tack för dina utförliga inlägg Mooniq, gav bra svar !

Zepp
0

Många är ju friska och vill bara minska kolhydraterna tillräckligt för att gå ner i vikt och då spelar det antagligen mindre roll varifrån man tar dem.

Finessen med Finncrisp är att det bara är något fåtal gram kolhydrater per skiva och man kan lassa på berg av smör o pålägg så att andelen kolhydrater blir marginell i samanhanget.

Sen så handlar det om för friska att ställa om sin metabolism, med eller utan ketosis.. om man tidigare som normalkostare haft 50E% från kolhydrater så är kroppen inställd på att använda stor del blodsocker.. och man kan få cravings om man inte fyller på med jämna mellanrum.

Går man över till att äta 5-10E% i stället så måste kroppen ställas om till att använda fett som huvudbränsle.

Och som regel när man vill gå ner i vikt så är det fett man vill bli av med så då är det en fördel att ha en hög fettförbräning.. för då händer det titt som tätt att man kan gå längre mellan målen och leva av fettdepåerna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hypnosa
0

Tack för himla bra info ovan !

Min man och jag har ätit relativt strikt 5 veckor. 2 fester med vin och lite annat.

Jag hade en omställningsperiod på ca 1 vecka men nu känns allt lugnare. Inga blodsockerfall och utbrott pga av det :-)
Jag känner igen det du beskriver att gå långt mellan målen utan hunger, särsklit mellan lunch och middag då jag förut kunde båda fika och äta mellanmål och var ändå svrålhungrig vid 18 och vräkte i mig middag.

Tycker bara inte att vi går ner något…har ingen våg för tillfället men sist jag vägde var det ca minus 1 kg.

Det blir väl att minska mejeriprodukterna som man skriver ovan…

Zepp
0

Du vet.. att förbränna fett tar sin tid och som regel är en minskning på 0,5 Kg per vecka förbehållet kraftigt överviktiga elelr nybörjare.

Det är trots allt som så att det finns begränsningar på hur mycket fett kroppen självmant släpper till från depåer på en gång, utan att man får en ökad hunger, sådant regleras av hormoner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mitzerl
0

Alkohol brukar ju också vara en bromskloss vad gäller viktnedgång.

När kom förresten omställningsveckan för dig? Jag är mot slutet av tredje veckan och känner mig allmänt trött och lite ont i huvudet ibland, så jag gissar att det är omställningsbesvär. Men man tycker att de borde vara lite tidigare.