Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3645 ggr
RobinEH
0

Skynda på immunförsvaret?

Jag är sällan sjuk, brukar ske nån gång per år, men nu har jag varit lite småförkyld i någon vecka och idag har det dragit igång på allvar. Jag, som många andra, har ju inte riktigt tid att vara sjuk så jag undrar om det finns lite naturliga sätt, inga piller eller mediciner, att hjälpa immunförsvaret att ta död på viruset så att jag blir frisk snabbare? Nu tror jag inte att jag har ett dåligt immunförsvar men eftersom jag inte är sjuk så ofta så vet jag ju inte hur effektivt mitt immunförsvar är och därav vill jag ge det en hjälpande hand. :)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

savonit
0

Kokosfett, dvitamin innan sjukdom är nog det bästa.
Lök och vitlök som bakteriedödare… även antiinflamarorisk tror jag.

I övrigt sägs div kryddor och orter funka.

I asien kör man tydligen med en flaska sönderkokt röttvin och ligga och svettas i sängen hela natten sedan skall man enligt asiaten vara frisk.

Sönderkokt alkoholen är borta. Vad vet jag kanske funkar.

Sugiyama
0

Ingefärsthe, qi-gong. I qi gongen jobbar man med att stärka upp de inre organen vilket i sin tur stärker imunförsvaret. Avslappningsövningar och meditation är också bra.

Pussgurkan
0

The med riven/pressad vitlök (inte för varmt) och en varm dusch - sedan ner i sängen med dubbla täcken. Sov och svettas ut virusarna.

[flippjenny]
0

Sömn tror jag på. Avslappning :)

RobinEH
0

Kokosfett konsumerar jag dagligen i mitt kaffe. D-vitamintillskott tar jag dock inga då jag redan äter magnesiumtillskott. Jag är inget direkt fan av att äta kosttillskott. 
Te vet jag nästan alltid rekommenderas. Vad är det som gör Te så bra egentligen?
Detta med vitlök. Jag har läst att man skall äta vitlöken rå för att "de bra" ämnena förstörs vid upphettning. Hur mycket kan man värma det innan detta händer?
När det gäller sömnen så har jag blivit mycket bättre i det området den senaste tiden.

Hannathu
0

Har du solat mycket i sommar då? Mellan 11 och 15 på dagen och utan solskyddsfaktor och framförallt bålen. Annars är nog tyvärr några tusen enheter D-vitamin på sin plats

savonit
0

Om det är något tillskott du skall ta är det just d-vitamin som du skall ta.
Men magnesium kan även det vara bra till leder och saker.

Men divitamin bör alla ta tillskott av eller åka på utlands resa tyå två gånger om året eller så…

KarinJ46
0

Håller med Jenny, Sov, sov, sov!

Zepp
5

Tja om du skyndar dig till läkare med virus i kroppen så kan han bota dig på 7 dagar.. annars så tar det en vecka att bli frisk på egen hand!

Dvs virus biter inget på.. man kan bara lindra besvären.. eventuellt kan man undvika efterinfektioner om man tar hand om sig själv på ett bra sätt.. typ vila och varm dryck.. tugga på rå vitlok/ingefära och kanske någon värktablett så man får sova ordentligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
3

Ska man bara ta ett tillskott så ska man välja D-vitamin Glad

Speciellt om man vill stärka sitt immunförsvar

starhawk
1

Det där att vitlöken skulle innehålla nyttigheter är ju en gammal missuppfattning, äter man vitlök håller sig folk på avstånd= mindre chans att smittas. Det är därför vitlökskapslar inte ger nån effekt. Det bästa för att hålla sig frisk är nog att balansera fettsyrorna, när jag skippade vegetabiliska fettsyror till förmån för animaliska så blev det en markant skillnad från fyra-fem förkylningar på våren och lika många på hösten blev det inga alls första året och på den vägen är det, ibland blir jag förståss sjuk men det är så sällan att jag inte minns när jag var sjuk senast

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

RobinEH
0

Då antar jag att det blir till å införskaffa D-vitamintillskott då. Sömn skall jag försöka få lite extra också. #11 Jag är ganska förtjust i vitlök så jag fortsätter nog att trycka i mig det visat sig att det inte är effektivt. :) Tror nog att du har rätt vad gäller fettsyrorna också. Men man kan ju inte hävda att immunförsvaret har stärkts för att man inte blir sjuk så ofta. Att man blir sjuk är ju för att immunförsvaret försöker få bort de fientliga organismerna. Skall man ta reda på om något förhindrar sjukdom så måste man ju först veta vid hur många tillfällen man utsatts för fientliga organismer. Nu har min hals dessutom tjocknat till ordentligt. Jag är extremt sugen på att köpa glass. Vad kan jag äta som är lite mer LCHF-aktigt och lätt att svälja?

evion
0

gör egen glass! Mixa frysta bär med ägg och ev grädde och smaksättning. :) Går på under fem minuter.

Sugiyama
0

Alltså nu är det inte vanligt the som rekommenderas utan sådant man gör själv på färsk ingefära. Vanligt svart eller grönt the har inte samma effekt även om ekologiskt grönt the som man inte hällt kokande vatten över innehåller antioxidanter.

Zepp
2

Alla sorters lök innehåller en del nyttigheter speciellt en del svavelföreningar!

Sen så genom att tugga rå vitlök/ingefära så svider det rejält och endorfiner utsöndras.. det lindrar i en skrovlig hals.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

Sömn, sömn och D-vitamin brukar jag köra med. Sväljer också rå vitlök.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Medlem
0

Utöver D-vitaminet och vitlöken är det mycket bra att ta bidrottninggelè. Några droppar under tungan.

starhawk
2

#12:

Men man kan ju inte hävda att immunförsvaret har stärkts för att man inte blir sjuk så ofta. Att man blir sjuk är ju för att immunförsvaret försöker få bort de fientliga organismerna. Skall man ta reda på om något förhindrar sjukdom så måste man ju först veta vid hur många tillfällen man utsatts för fientliga organismer.

Nu är du väl ute på fel spår, ett effektivt immunförsvar kan stoppa en infektion innan den hunnit få fäste, när man blir sjuk så har infektionen fått fäste och immunförsvaret har alltså misslyckats med en av sina uppgifter nämligen gränsskyddet. Därefter vidtar att rensa ut infektionen och det är då man är "sjuk" vilket man alltså slipper om immunförsvaret stoppar infektionen "i dörren"

Och eftersom jag åkt lika mycket tunnelbana före som efter omläggningen så är det inte särskilt troligt att jag varit mindre utsatt för smitta efter omläggningen eller hur?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus