PMS och vattenvikt
Jag undrar om det är som det ska när kroppen samlar på sig en massa vatten vid PMS? Hur lång tid kan det ta tills man slipper all vätskesamling? Har iofs bara ätit LCHF i 2 månader, men hoppas på en förändring SNART då detta är jättejobbigt.
Ja usch ja! Det verkar kunna skilja minst ett par kilo på mig… 
Det är nog olika, men på mig verkar det som att vätskeansamlandet börjar någon dag innan, eller två, och att dessa exrakilon håller i sig lika länge. Men jag skulle nog vänta åtminstone en vecka innan jag börjar tro att kilona satt sig.
Hur väl känner du din kropp? Min kropp börjar vätskeansamlandet några dagar efter ägglossning och så släpper den inte ifrån sig vätskan förrän precis innan mens och vissa månader handlar det om 1-1,5 kg vätska! Bästa och pålitligaste vägtiden är då egentligen för mig veckan efter mens. Överväger faktiskt att börja med månadsvägning och att alltid väga mig då.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag väger mig inte så jag vet inte hur många kg vatten jag har. Men i ca 1-2 veckor har jag det ganska jobbigt med vätskesamling. Jag bara undrar om detta kommer att bli bättre när man äter LCHF?
#3: vätskeansamling pga hormoncykeln har INTE blivit bättre för mig med lchf. Vet inte hur det är för andra.
Vad är det som är jobbigt med vätskeansamlingen?
3 tjocka sparris per dag under denna tid eller:
http://www.weleda.se/hudvard/naringstillskott/ekologiskt-bjorklovsextrakt/
Ekologiskt Björklövsextrakt
Dryck gjord av ekologiskt björklövs-extrakt. Rekommenderas som en del av ett detox-program för att skonsamt stödja kroppens naturliga reningsprocesser och hjälpa kroppen till ökad balans och vitalitet.
Björklöv har lång tradition inom hälsa för att uppnå ökat välbefinnande. Vid framställningen av björklövsextraktet bearbetas unga björklöv tillsammans med citronsaft till en smakfull dryck.
#5 - kan inte ha mina vanliga kläder. Känner mig tung och svettig.
#6 tack! ska kika! :)
#6 Men du… ska man dricka det varje månad då? I tre veckor? Då är nog sparris bättre. ;)
Ah okej, så det hjälper tillfälligt också då typ? Man behöver alltså inte dricka det i tre veckor som det står, för att få effekt.
TACK för tipset! Ska springa och köpa imorgon! 
Känner skillnad efter en dag med 3 glas med vatten samt 1 msk björksaft.
Vill du (beroende pà sockerkänslighet) prova pà en "dunder" springa pà toa, prova min "energi dryck", helt fel namn men den kom till för länge sedan och har man vattenöverskott - dà springer man, det har alla som jag vet som har provat.
Fràn min profil:
Min energi dryck: mixa lönnsirap (släkt med björk) med färsk ingefära, pressa juicen fràn en citron och blanda med vatten - inflammationshämmande, vätskeutrivande, tarm reglerande och antioxidant.
Lönnsirap känns inget vidare..? Kan man inte skippa det och bara ta citron och ingefära?
Hmm… åt sparris igår men det verkade inte göra någon skillnad.
Ska kila bort till lilla hälsokostbutiken här snart och se om dom har björklövsextrakt. :) Tack så hjärtligt för dina tips! 
#12 meamea Tyvärr, fungerar inte utan lönnsirapen.
När jag har vattensamling, som jag kallar det, ca tre gg per mànad, mixar jag 1msk lönnsirap, 1cm3 ingefära och saften av en citron i ca 500ml vatten. Dricker allt eller hälften direkt.
Lönnsirapen här är den mest vattenutdrivande, kan du köpa björksaft gàr det bra det med men det kostade mig 4 gg mer.
Har försökt med starkt björklövs (vàrlöv endast) te men inte fàtt samma resultat men det hjälper en del.
Sà, är man mycket sockerkänslig - köp Weledas björklövs extrakt, finns tvà varianter med och utan socker eller köp björklövs te/plocka löv pà vàren.
Ja, björklöv testade jag för några år sedan, men mådde ganska dåligt av det.
De hade inte björklövsextrakt i vår lilla hälsobutik, men de ska beställa hem. Passade på att köpa Yogi tea Pure, kan ju alltid prova. :)
Det ser bra ut, mycket nyttigheter däri för att hjälpa med matsmältningen.
http://www.yogitea.eu/en/products/details/pure/
Prova även att göra större mängd och drick kallt.
Köper deras lemon & ginger tea,
http://www.yogitea.eu/en/products/details/ginger-lemon/
det är ett bra företag. Jag var osäker pà dem i böjan just för namnet men har efter ett par àr insett att deras teer är bra.
Ca en månad sedan jag skrev här. Har provat björklövsextrakt, det fungerade bra men fick av någon anledning allergibesvär? Unjefär som pollenallergi? Nåja. Det var bättre än Pure teet i alla fall. Så tack för tipset! 
Men nog trodde, och hoppades jag, att humöret vid PMS skulle mildras något. Nu sitter jag här med så svullna ögon (av gråt) att jag knappt orkar se. Allting är skitjobbigt. Vill bara rusa upp till affären och köpa Ben och Jerry-glass för att smälla i mig. Och gärna röka också, fastän att jag har varit rökfri i över ett år. Har till och med fått öka upp min SSRI-medicin (anti-depp) för nån vecka sedan.
Har LCHF:at i ca 3 månader.
Annars mår jag bra!
Provat munkpeppar ?!
Munkpeppar? Vad är det bra för? 
du tror inte att det jobbiga just nu delvis beror på ökningen av SSRI-medicinen? Min "extrasyrra" brukar alltid må sämre några veckor efter en justering av medicineringen även om den sedan hjälper henne.
http://www.naturmedel.org/sidor/agnus.html
Historiskt har munkpeppar använts mot "dagen-efter" besvär, gasspänningar, feber och förstoppning (Hobbs, 1996). Munkpeppar har också använts för att framkalla menstruation och för att lindra smärtsam reglering (Mills, 1985), även för att stimulera laktation (Felter and Lloyd, 1985). Idag används Munkpeppar mot hyperprolactinemia och för "corpus luteum insufficiens".
Vid hyperprolactinemi förorsakar excessive sekretion av prolaktin bröstsvullnad och bröst-smärta (Schneider & Bohnet, 1981). Kliniska studier har visat att munkpeppar kan användas för att hämma prolactin nivåer genom effekt över dopamin-receptorer (Jarry et al., 1991; Jarry et al., 1994). Munkpeppar påverkar också defekt luteal fas (Möhlenstedt et al., 1978, Schulz et al., 1998; Milewicz et al., 1993).
I kliniska studier har munkpeppar visats lindra PMS, och speciellt bröst spänning och smärta (Wuttke et al., 1995). I jämförelse med vitamin B6 var munkpeppar betydligt mer verksamt när det gäller att minska mastalgi, premenstruell vätske-retention, huvudvärk, och trötthet (Lauritzen et al., 1997).
Mellan 1943 och 1997, har mer än 30 kliniskal studier gjorts på
munkpeppar.
En vän till mig skulle inte överleva utan munkpeppar pga pms etc etc. Hon har testat anti-depp, men inget har hjälpt såsom detta..
Jag gav det även till ett travar-sto som jag hade. Hon var HISKELIG när hon brunstade, och fick då tips att testa munkpeppar.
Så det verkar funka både på människa och djur..
Nej, jag har ju mått riktigt bra annars. Brukar inte märka skillnad psykiskt vid höjning av den medicinen, eller jo.. men då snarare åt det bra:iga hållet. Jag vet att det var Pms. Nu mår jag bra igen.
Munkpeppar ska jag nog prova faktiskt, jag har obehandlad Prolaktinom.