Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3986 ggr
nush
1

Hjälp, äter jag rätt?

Hej
Jag har sedan tre veckor tillbaka ätit enligt lchf, eller rättare sagt ketogen diet?!. Försöker hålla 80-80-20 men blir lite olika varje dag, oftast lite mer protein o fett, o mindre kolhydrater. Funkar fakiskt jättebra, jag har vart ett ENORMT godismonster och vräkt i mig godis dagligen, även någon form av skräpmat varje dag, vilket resulterat i ca 15-20kg övervikt idag.

Nu har jag hållt mig borta från dålig mat och godis i hela 22 dagar, längre än jag någonsin gjort. Första veckan gick jag ner hela 3,2kg, nästa 0,8kg, men nu sista har jag inte gått ner ett gram. Undrar om jag gör något fel eller om det bara är en svacka?
En dag ser ut ungefär såhär:

Frukost: 2 stekta ägg och 1 chorizo, samt lite riven ost.

Lunch/Middag: Kyckling, lax, köttfärs, köttbit med någon fet sås eller gräddsås, och ofta riven ost:)

Blir jag sugen mellan målen äter jag någon ostbit, eller ibland ett ägg. Nötter ibland men håller mig borta så gott det går då det oftast blir för mkt :)

Hamnar oftast mellan 1200-1500kcal/dag..

Utöver detta går jag 1h promenad nästan varje dag, och försöker träna på gymmet, men blir inte så ofta..

Mooniq
0

I början tappar man vatten, ta det lite lugnt och låt kroppen anpassa sig. Kanske ska du äta lite mer 1500 kalorier är inte jättemycket - beror självklart på hur lång du är och vad normalvikten är.

vanliga viktstoppare är: kaffe, mejerivaror, nötter, ost

kostdoktorn.se har jättebra info under rubrik hälsa - som är jättebra att läsa nu när du är ny inom lchfkosten

önskar dig lycka till såklart!

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
1

Varför i går du efter 80/80/20? Det finns inte någon som säger att en nybörjare skall gå efter det upplägget.

Mooniq
0

#2 MimLan

tror att Annika D har skrivit det nånstans på sin sida -för jag känner igen siffrorna

MimLan
1

#2 Ja det har hon. Men det var inte i närheten av en rekommendation för en nybörjare.

Hellas
0

Äter du inte för lite?
De fåtal gånger jag blir sugen på mellis så har jag alltid ätit för lite mat.

Jag började på allvar med LCHF i början av maj 2012 och gickganska direkt ner ca 3 kg sedan blev det stopp. Jag har under sommaren ätit bra LCHF mat men ändå har vågen inte visat några nämnvärda framsteg.
Däremot har människor runtomkring mig sett att jag minskar i omfång, kroppen blir tajtare och kläderna har suttit så mycket bättre än tidigare.

Jag har tagit det hela med ro, mest för att jag under den här perioden mått så oförskämt bra. Ingen svullen och luftig mage, pigg och allert, smaksinnet har blivit så mycket bättre likaså andedräkt.

För en månad sedan började vågen återigen, trevande och försiktigt visa på viktnedgång. Detta skedde i samband med att jag började dricka Magic bullet kaffe på morgonen blandat med cocosfett och smör.

Jag tror att kroppen behöver bli trygg med att kunna släppa sitt fettlager och förstå att det inte är någon fara med att lämna ifrån sig överflödigt fett.

Jag räknar ingenting och har inte en aning om ifall jag äter 80/80/20.
Jag använder mig av 5% regeln, dvs. det jag stoppar i  mig får max innehålla 5% kolhydrater. Jag försöker dock att begränsa dessa produkter  så mycket som möjligt.
Min plan är att när det börjar bli riktigt trögt med viktminskningen och jag (förhoppningsvis) närmar mig mitt mål så sätter jag in extra kraft på att närma mig 0% kollisar.

Ja det var lite från mig som nybörjare och för tillfället är detta rätt för mig!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

nush
0

Jag går inte efter det stenhårt, men vill gå ner relativt fort (nej, inte rasa och svälta mig själv). Jag orkar seriöst inte mycket mer mat än den jag redan äter, är jag hungrig äter jag mer mat av fett och protein..

nush
0

Är runt 1500kcal för lite? det är vad jag får fram när jag får ut mitt energibehov -500kcal. Jag rör mig väldigt lite på dagarna, förutom promenaderna då, är jag mest stillasittande.
Och har bara 80-80-20 som något att se efter, äter i princip alltid mer fett och protein.

Men hur tycker ni kosten ser ut i övrigt, alltså själva maten? Är det något som kan vara dåligt för vikten? För mycket grädde etc?

En till fråga, vad ska jag steka i? Har stekt hittils i rapsolja men verkar som fler steker i oliv?

jansan
0

Jag steker nästan allt i smör men det är ju bara en smaksak. Sen är ju frågan hur mycket nötter du äter och viken typ av nötter.

Inte jordnötter väl som egentligen inte är nötter utan baljväxter och innehåller mycket kolhydrater.

Mooniq
0

Stek i smör eller kallpressat kokosfett.

om du lägger kalori-intaget på ungefär samma antal varje dag så kommer kroppen att anpassa sig och  du tappar ingen vikt. Om du nyss börjat med lchf så ät 3 gånger/dag och känn dig lagom mätt - fettet i maten gör att du håller dig mätt längre, i början så har ögat lite svårt att anpassa portionerna men ge det en chans.. sen beror det lite på hur mycket fysisk aktivitet du har i vardagen. Om du tränar mycket så ska du nog äta lite mer för att inte få kroppen att gå i sparläge..

Skrattande

nush
0

Ok, då byter jag ut rapsoljan mot smör? Men hade för mig att olja ska vara nyttigare?
Äter just nu tre gånger om dagen, ibland nån ostbit eller så mellan målen. Äter alltid så jag är mätt, så inget svält.

Men ni ser inget i maten som är dåligt?

Mooniq
0

olja innehåller mer omega 6, mindre bra att få  i sig i större mängd.

jansan
0

Nötter kanske du ska utesluta oavsett vilken typ av nötter.

Mooniq
0

maten verkar helt ok. tänk bara på att om du söker fetthalt i mejeri/ost och nötter så kan dessa vara viktstoppare om du vill tappa vikt.

det är enkelt att lchf'a: fisk, skaldjur, kött, fågel, ägg och lite grönsaker. bea-sås, hollandaise-sås, kryddsmör, aioli, vinegrett till sallad. - tja, ungefär så.

Sen kan du prova in mejeri -jag tillhör dom som går upp i vikt direkt på mejerivaror, vilket är surt eftersom jag älskar dem..Rynkar på näsan

nötter och mandel kan man äta lite av ibland liksom riktigt mörk choklad, men inte som mellanmål varje dag..

Om du vill göra "bröd" så skrolla i vänstermarginalen efter sesambröd.

nush
0

Tack för alla era svar, helt klart hjälper det :D
Jag har svårt att äta LCHF utan mejeriprodukter då jag är otroligt "kräsen".. Vill alltid ha sås till allt, men då blir det såser jag gör på grädde/creme fraiche själv eller bearnaise då jag inte gillar så många andra..  Men ska försöka minska lite på mejeriprodukterna.
Nötter utesluter jag om det inte är "nödfall".

Men kan det vara så att jag bara har en "dålig" vecka? Första veckan rasade jag ju faktiskt, antagligen vatten bara men ändå. Blir bara så orolig att det ska stå still helt nu..:)

Men chorizo till frukost ex är ok?

Hur vet man om man äter för mycket protein? Har hört att det också kan påverka?

Mooniq
0

Tja, lite från person till person när det gäller korv och chark-varor, några tittar bara på kolhydrat-procenten (under 5) andra tittar även på tillsatser och därför ratas korv och chark/blandade varor. Du får lägga handen på hjärtat och fundera på var din gräns går.

Jag är tex en sån person som åker till eko-slakteri o köper kött, för att de djuren har fått gå ute, och slaktats så varsamt som det är möjligt. Känns bra för mig. Jag ratar korv och charkprodukter pga mycket potatismjöl och socker som är inblandat + lite annat som jag undviker i E-ämnes djungeln. Glad

Mooniq
1

Om du är nyfiken på fördelningen av fett, protein och kolhydrater så kan du redovisa din mat på tex www.minmat.nu eller www.dumbbell.se - båda är gratis-sidor och de visar med enkel uppställning hur fördelningen ser ut. Du får visserligen väga maten under några dagar men kan vara värt det, eftersom ögat behöver tränas - med mer fett i maten så blir du fortare mätt och portionerna krymper.

jansan
0

Här är en bra sida där de mesta livsmedlen finns med, inkl. jordnötter och chorizo.

Där ser du kolhydrater, fett, proteiner och kalorier

http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php

KarinJ46
1

#14 du kan prova med att byta ut såser mot olika aromsmör. Det finns en OK variant ute i butik som heter "Biggans". Annars är det busenkelt att göra eget aromsmör och smaksätta med basilika, havssalt, chili, salvia, timjan, citronmeliss etc. Låt bara smöret bli rumsvarmt och gegga sen ihop det med örter som du gillar Glad

Zepp
0

Du tappade en del vatten och lite fett.. nu tappar du inget mer vatten så därför går det långsamare sett till vågen.

Men.. antagligen har du fått tillbaka en del vatten.. för det första du tappade handlade om att du dränerade ditt glykogenlager.. sen nu när kroppen så sakta anpassar sig till fettdrift så fylls glykogenlagret på igen.. och därned en del av vattnet som kommer tillbaka.. det är helt normalt!

Så.. du kan i själva verket ha forsatt att tappa fett.. men det syns inte på vågen på grund av att en del vatten samtidigt kommit tillbaka.. så gör inga radikala förändringar av enskilda observationer.. se det över betydligt längre tid.. minst tre månader innan du ens fundera på radikalare ändringar.

Om man går ner 0,5 kilo fett i veckan så är det en snabb viktförändring, det blir ett kaloriunderskott på 500 Kcal om dagen.. så det kanske stämmer med ditt intag.. dvs att du dra cirka 1500+500 Kcsl om dagen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nush
0

Vad jag äter har jag redan koll på, har en app på mobilen så vet precis hur mycket kolhydrater, fett och protein jag äter, samt kcal. Det har jag gjort sedna jag började så har koll på portionerna :)

Brukar fixa eget vitlökssmör, men smör räknas väl som mejeriprodukt lika mycket som ost och grädde?

Jo jag försöker ligga runt 500kcal minus varje dag, om jag räknat ut allt rätt:) Ligger på max 1600kcal per dag.

Mooniq
0

ja, smör är en mejeriprodukt men många kan använda den utan att de ökar i vikt. Mejeri som grädde, creme fraiche, mjölk, filmjölk yoghurt är tyvärr en stor grupp som många ökar i vikt av, och kanske just för att man äter/dricker en ganska rejäl mängd varje gång.

Aniara4
8

Jag tycker ändå det låter som att du har börjat med LCHF på ett lite tokigt sätt. Framför allt låter det som att du äter väldigt lite!

Det första man har att göra är att ställa om från sockerdrift till fettdrift, dvs börja använda ketoner för energi. Där har du förmodligen tagit dig igenom det värsta. I början brukar detta vara jobbigt nog, de flesta blir väldigt hungriga under den här perioden och vi brukar säga att det är bara att äta på utan begränsningar så länge man håller kolhydraterna lågt. Om man har hållit på och kaloribantat tidigare kan det också vara så att ämnesomsättningen är ganska nedvriden, och då vill man få fart på den igen genom att signalera att nu finns det tillräckligt med mat igen.

För de flesta brukar det sedan bli så att man mer eller mindre automatiskt börjar äta mindre, när man har fått fart på ämnesomsättningen, fått ner insulinet och fått tillgång till fettlagren så att man kan leva på dem istället och därmed får energi utan att stoppa den i munnen hela tiden.

Men poängen är att man först får tillgång till energin i fettlagren, sen drar ner på maten för att man helt enkelt inte behöver lika mycket. Att tvinga fram ett kaloriunderskott innan kroppen är redo riskerar att leda till sänkt ämnesomsättning (som gör att man sen går upp i vikt så fort man äter det minsta normalt) och att musklerna bryts ner för att sno energi därifrån.

Det där vansinniga 80-80-20 (som har diskuterats MYCKET) här var definitivt inget råd till en nybörjare, utan riktade sig till en äldre, inaktiv kvinna som gått ner det mesta men hade några envisa kilon kvar. För dig som är nybörjare, överviktig, och aktiv är det helt fel väg att gå.

Mitt råd till dig är att sluta räkna kalorier och börja känna efter om du är hungrig eller mätt istället. Standardrådet här för att avgöra matmängd är: Ät när du är hungrig. Sluta äta när du inte är hungrig längre. Gör du detta med rätt sorts mat blir det automatiskt lagom mycket. Med en brasklapp för att en del har störda hunger/mättnadskänslor pga bantning, ätstörningar osv, och kan ha svårt att veta om man är hungrig eller inte.

Det är såklart fantastiskt bra att du har slutat äta en massa tjafs, men det är fortfarande viktigt (och en central del av LCHF) att äta bra mat så att du mår bra och kroppen fungerar. Det är inte meningen att man ska späka sig och kaloribanta med det. Och det kan vara bra att veta att om du går omkring hungrig /med energiunderskott är det MYCKET lättare att trilla dit på godis igen i ett obevakat ögonblick, än om du är mätt och nöjd.

Och så är det bra att ta det lugnt och låta viktnormaliseringen ta den tid den tar, i stället för att stressbanta. De som rasar i vikt är oftast medelålders män med kulmage, för kvinnor är det ofta mer komplicerat. Var snäll mot kroppen!

nush
0

Tack för ditt svar Aniara4. Jag ska försöka sluta vara så rätt för kalorier.. Det kan alltså vara därför vikten stannat av? För att jag äter för LITE?
Dock tycker jag att jag äter tills jag blir ordentligt mätt, och ändå hamnar jag på max 1600kcal/dag. Att jag väger allt jag äter etc är mest för att hålla koll på kolhydraterna, men får ju även veta kcal, protein, fett etc..

Igår tabbade jag mig och det slank ner 100g godis.. Idag visar vågen 0,5kg mer.. Vätska? Hur "farligt" är det att äta nått dåligt ibland när man äter enligt lchf? Det blir ju plötsligt väldigt mkt kolhydrater?

Zepp
0

Det kan lika gärna handla om den vätska du druckit senaste dygnet.. ta ett glas vatten och du har gått upp ett hekto!

Det är bra att ha koll.. men du skall inte inbilla dig att de siffror du får fram är något exakt facit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.