Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4525 ggr
Mrbearneis
2

Vad tror ni om rå mat?

Tror ni att rå mat är nyttig?

såsom opastöriserad mjölk, rått kött av olika slag, rå fisk och råa ägg etc.

Jag tycker det är ytterst intressant när man läser om det hela och sätter sig in i det!. Det sägs att rått kött är rikt på kreatin, enzymer och massor av vitaminer och mkt mer näring etc :).

Den svensk som ytterst ''predikar'' för detta är nog Fredrik Colting, så vad tror ni om hela konceptet? :)

folke
0

Jag tror det är bra. Tyvärr är jag lite för bekväm och van med tillagat…så det är inte sådär jättelockande..

Men titta på Jonas Colting, Han är ju i rätt bra form Flört

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Mrbearneis
0

Haha ja! han är ju i topptrim om man ska säga så :).

[flippjenny]
0

Tja… Opastöriserad mjölk tror jag är bra.

Men rått kött… inte enbart. Våra kroppar har blivit anpassade till tillagad mat - t.ex. har vi en mindre grovtarm anpassad till lagad mat. Våra tänder och käkar. Tillagad mat sägs vara en av orsakerna till att våra hjärnor blev större.

Antagligen har vi ätit tillagad mat i 2 miljoner år, så vi är inte direkt gjorda för att äta rå mat. Några gånger då och då sure, men inte alltid.

goliath
0

När började människan tillbreda mat med hjälp av äld egentligen?

goliath
1

äld? ELD!

ScarletMajesty
0

#4 Mellan 800000 och 300000 år f Kr uppskattar man att människan började först tillaga mat över eld.

Lillulla
0

Ät inte rått kött som inte varit fruset iallafall!! Jag fick Toxoplasma av rått kött utan att ens äta det, det räckte med slarvig hantering. Parasiten satte sig på näthinnan med synnedsättning som följd.

Mrbearneis
0

Men nötfärs, fläskkotlett, kyckling o så har väl varit fryst innan? så man behöver väl inte frysa igen?.

KarinJ46
0

#8 Inte säkert. Butiken kan ha haft nåt kött liggandes som inte blivit sålt och sen malt färs av det. Jag brukar äta råbiff med tillbehör men då köper jag kött, fryser det, mal det sen i egen köttkvarn så att jag vet någotsånär vad det har varit utsatt för.

Zepp
0

Mnja.. en del mat vinner i näring på att ätas rå annan vinner på att tillagas.. inget vinner på att bli överjokt eller vidbränt.

Frukt vinner antagligen på att inmundigas rå. likaså en del grönsaker.

Rotfrukter har vi svårt att tillgodogöra oss utan tillagning.. kött tar en hel del energi att bryta ner i rått tillstånd.. varför man behöver äta mer.

Och en hel del av näringen kommer inte fram om vi inte först tillagar maten.. så raw food är garanterat en bra bantningsform, iallafall.

"Var det kostförändringar som i en dunkel forntid gjorde att våra förfäder utvecklades till tänkande och sociala varelser med stor hjärna – till männi­skor? Många forskare anser att det var en ny diet, rik på protein och andra viktiga näringsämnen, som ledde till förändringen. Därigenom kunde vi försörja en stor och energikrävande hjärna. I gengäld krympte mag-tarmkanalen, liksom tänder och käkar."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution_856959.svd

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KarinJ46
0

#10 Jag har för mig att jag läste i "Gryning över Kalahari" att ätandet av fisk, musslor och skaldjur satte fart på människans utveckling. Det kanske ligger nåt i det där talesättet att man blir intelligent av fisk Glad

Ejvor
1

Vad jag vet så var upptäckten av elden av avgörande betydelse för människans utveckling i och med när vi kunde börja tillaga maten kunde mer energi i kroppen gå till hjärnan istället för till att processa svårsmält mat.

modesty007
0

När det gäller rätt kött får man väl vara lite försiktig med kyckling och risken för campylobacter, samt griskött och eventuell risk för trikiner.