Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3213 ggr
Mrbearneis
0

Antibiotika?

Bör man använda antibiotika om man inte blir av med en inflammation i huden? som sägs vara seborriskt eksem men varken läker på strikt LCHF eller behandling med mjällschampo?

modesty007
0

Om du inte redan gjort det få det klart diagnosticerat av läkare. Om det är seborriskt eksem är det inte bakterieorsakat och ingen anlednign till att använda antibiotika.

Mrbearneis
0

Flera hudläkare har sagt det, fast grejen är att det gör ju jäkligt ont.. verkligen sveda ömt och ja mer därtill. Men Antibiotika botar väl vad det nu är för sjukdom? eller vad för något jag drabbats av?.

Mrbearneis
0

Läkaren säger acne… hudläkarna säger seborriskt eksem..

en sak är ju säker det är sveda och tjofaderullan! det känns som fasen!.

[tick]
0

#2, vad menar du egentligen? Om det inte är bakterier inblandade har ju antibiotika ingen som helst effekt.

Mrbearneis
0

Jag vet inte vad mina hudbesvär kommer ifrån, hudläkarna säger att det är seborriskt eksem, men jag förstår inte att seborriskt eksem gör så pass ont! för det jag har är ömt/sveda/klåda/stickigt/torrt och mer därtill. Jag börjar bli lite desperat… och håller på o behandlar just nu med mjällschampo för att se om svampen ger med sig, om det inte funkar så tänkte jag prova antibiotika eftersom det troligtvis inte är seborriskt eksem om inte dessa mjällschampon hjälper ett dugg?.

modesty007
0

#4 http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Antibiotika/

Lite grundläggande om vad antibiotika är.

Mrbearneis vad har du fått för råd till behandling förutom Ketokonazol schampo och steroid salva. Om det är acne kan antibiotika hjälpa eftersom det kan orsakas av en baketerier, men det är inget du borde trixa med på egen hand. Försök få träffa en dermatolog igen och få det ordentligt utrett om det är seborroiskt eksem så finns det tyvärr inget bote medel men de borde kunna hjälpa dig att få så bra lindring som möjligt.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=888

modesty007
0

Har de kollat så det inte är atopiskt eksem.

maria6
0

"Lider" av psoriasis sedan tre ár tillbaka, ligger latent i släkten pá min fars sida och har märkt att stress är den värsta ovännen. Lchf-diet, avslappningsövningar och meditiaton är det som hjälper mej.Skrattande

Mrbearneis
0

Om det inte finns något botemedel för de smärtor som jag upplever så finns det ingen ide att leva. Jag tänker inte gå runt i vardagen och ha väldigt ont hela tiden jämt o ständigt. Om man har det så är det något som är fel… och det vill jag lösa!

De sa det var blandning av seborriskt eksem och acne… acne gör ju inte ont? så det är väl inget att bry sig om? det är smärtan jag vill ha bort.

modesty007
0

Om det är acne kan antibiotika vara en hjälp och att du har ont tyder på att du har en inflammation. I vilket fall som helst så borde du få bättre hjälp.

Mrbearneis
0

Modesty007,

jo smärtan beror ju på någonting i varje fall om det gör så pass ont. Då bör inflammationen kunna botas med en riktig antibiotika kur alltså?.

modesty007
0

Har själv haft svåra atopiska eksem som blev inflammerade, så jag förstår att det gör ont. Hudinflammationen botas inte av antibiotika men om det är bakterier som orsakar inflammationen så dödar antibiotikan bakterierna och kroppen får lättare att ta hand om inflammationen. Steroidsalvor/steroidlösningar dämpar hudinflammationer (ofta starkare än de du kan köpa receptfritt). Jag antar att det är Fungoral eller Fundan som du använt inte nått sk mjällschampo.

Mrbearneis
0

Jag har använder just nu Ketokonazol ratiopharm och Sevorex mot mitt 'seborre eksem' nej men antibiotikan hjälper att ta bort det som stör huden så att kroppen alternativt kan ta hand om inflammationen och börja må bra igen.

Mrbearneis
0

Det är klart det värsta jag upplevt… det känns verkligen obehagligt och besvärande…

modesty007
0

Du borde se till att få steroidlösning (grupp III) utskriven, Elocon eller Betnovat som du ska gnida in hårbotten med morgon och kväll, det borde dämpa inflammationen och minska smärtan

Googla också och se om det finns några bra alternativa medel mot seborroiskt eksem. Men först och främst steroidlösning.

Mrbearneis
0

Men det döljer väl bara symptomen? är väl bättre att ta bort (troligtvis, bakterierna) som orsakar inflammationen så kroppen får chans att reparera sig.

modesty007
0

Om det nu är en bakterie, dvs acne inslaget. Om det inte är en bakterie som orsakar inflammationen så hjälper det inte. Kolla noga med dermatologen, det inte vanligt penicillin som ordineras, jag har för mig att det är tetracyklin (undvik i så fall att vara i solljus).

modesty007
0

Är inte acne och antibiotika inte hjälper - använd steroid lösninge för att dämpa inflammationen och lindra skovet. Dina eksem kommer ju inte hålla i sig för alltid.

Mrbearneis
0

Men du sa att om det gör ont så är det troligtvis en inflammation i huden? och eftersom jag har provat i princip allting så är det väl snart det ända alternativet kvar att det är bakterier? jag blir tokig på den här skiten och känner att jag fått nog..

Wildrat
0

#16 Får du tetracyklin så hjälper det mot både acne och perioral dermatit som du trodde det var i en annan tråd. Men man måste äta det länge för att det ska ge effekt, ett halvår eller mer.

modesty007
0

Mrbearneis har du använt steroidlösning till hårbotten morgon och kväll, i över en vecka utan att få lindring? Om inte börja med detta.

Om det itne är acne så är det onödigt att äta antibiotika eftersom det ändå inte hjälper.

Mrbearneis
0

Men jag orkar inte…. det är sjukt att kroppen inte ens kan läka sig själv på naturlig väg..

SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

modesty007
0

Kom igen, du ska se att de vänder.

Mrbearneis
0

Jo jag hoppas ju det:/ för så här orkar jag ej ha det.

tankgirl
0

Som jag skrivit i ett annat inlägg till dig, Mrbearneis sâ tycker jag du ska gâ till en naturläkare. Som du säger sâ vill du ha bort orsaken till symptomen för alltid, och inte bara ta nân kräm som gör det tillfälligt bättre.

Jag kan inte svära pâ vad antibiotika skulle göra med dig, men generellt är det just en symptomdödare och infektionen eller vad du har kan komma tillbaka.

En bra naturläkare hjälper dig att balansera kosten, livet, eventuella mediciner, terapi osv, sâ att du kan mâ bra pâ längre sikt. Dâ kan ocksâ behandlingen ta längre tid, men det som tagit lâng tid att bygga tar ocksâ lâng tid att riva ner.

Samma sak fast tvärtom när det gäller alla dessa sjukdomar man dragit pâ sig. Jag har missbrukat mat i över 10 âr, dâ fâr jag ha tâlamod med tillfrisknandet ocksâ.

Det här lâter som en klyscha men jag brukar tänka pâ "barnen i Afrika" när jag tycker jag har det dâligt. Vi lever i ett land med försäkringar, bidrag och hjälp pâ alla sätt och vis och vissa har inte ens en chans att bli sâ gamla att de kan göra ett val och utbilda sig för de dog i kolera när de var 3…

Brukar ocksâ tänka pâ alla som är instängda under jord utan rättegâng och ingen vet ens att de är där för de tror att de är döda eller bara flytt.

Dâ kan man ocksâ be för de människorna man tänker pâ för dâ flyttar man fokus frân jag, mig och mitt eget till ett högre gemensamt syfte. Och dâ mâr man bättre alltsâ :)

Mrbearneis
1

antibiotika rensar ju kroppen på bakterier? och om jag har en inflammation i huden så hjälper ju antibiotika att ta bort inflammationen som stör så att huden kan återhämta sig och bygga upp sig igen. Jo jag tänker ofta på att det finns folk som har det värre, men nu är jag ändå född i denna kropp så jag har rätt mycket fokus på mig själv och jag är trött på att ha ont.

Jo får kolla upp någon naturläkare, jag är ytterst skeptisk menmen.

tankgirl
1

Jo, det du beskriver antibiotika som är ju det vi fâtt lära oss. Men antibiotika tar ocksâ bort bra bakterier och andra organismer som är bra för kroppen. Sâ, sâ länge du inte är akut döende i nân sjukdom sâ bör man inte använda antibiotika. Det är som en bomb. Det dödar din fiende men ocksâ dig själv…

Sâ som sagt, jag kan inte och ska inte säga exakt vad du ska göra, en naturläkare vet mycket mer om det här. Men jag har läst en bok om Candida; Candida - vâr tids folksjukdom som är skriven av en Naturläkare, Peter Wilhelmsson, och han säger att antibiotikakurer hjälper till att förvärra sjukdomstillstândet i längden för de som är drabbade av svamp.

De som är värst utsatta för svamp är de som: har tagit en eller flera antibiotikakurer, genomgâtt en operation där verktygen varit kontaminerade av candida, de som har/ har haft amalgamfyllning samt de som tagit mycket mediciner, käkat p-piller och mycket socker/bröd/torkad frukt.

Om du är skeptisk till Naturläkare sâ rekommenderar jag att läsa om det pâ nätet och hur mânga som blivit hjälpta. Om inte din "vanliga" läkare kan svara pâ alla dina frâgor är det ocksâ ett tecken pâ att den inte har koll, anser jag.

Klart du ska göra ALLT du kan för att bli bättre.

Mrbearneis
0

Tack för stödet Tankgirl =) jag tror verkligen på naturen… det är något som jag verkligen gör, jag tror att naturen är vis och god och kan göra många människor friska.

Men naturläkare, alltid när man hör ordet läkare så klingar det varningsklockor, för i sverige så läker inte läkare andra människor de döljer oftast symptomen!.

[tick]
0

#26, jag tycker det låter som om du har missuppdattat vad inflammation är. Det finns mängder med andra orsaker till inflammation än bakterier, och i de fallen har antibiotika ingen effekt eller funktion. Jag säger inte att det inte är bakterier inblandade i ditt fall, ville bara klargöra detta lite.

tankgirl
0

Inga problem!

Det är bara fint att kunna vara till hjälp.

Aha men naturläkare är just naturläkare för att de hjälper en bli frisk med hjälp av naturliga metoder. Det finns t.om. en typ av "antibiotika" som ska vara ofarlig och som man tar i vissa fall… men detta är ju ocksâ naturläkare bra pâ.

Själv skulle jag bara gâ till en vanlig läkare om jag bröt benet, typ…

Mrbearneis
0

Aha^^ då förstår jag :) får googla runt lite o se vad jag kommer fram till :)

Hannathu
0

#30 bara för att det är naturligt är det inte alltid ofarligt. De flesta av de mest potenta gifterna kommer från djur eller växter.  ;-)

#0 (trådstartaren)

Jag håller med #29 i att du verkar tro att inflammationer alltid är orsakade av bakterier.

Inflammation är helt enkelt ett av kroppens försvar mot något den inte gillar, vad det är varierar men EN orsak kan vara bakterier. Andra är virus, svamp, överdrivet kliande, kemikalier och så vidare

Mrbearneis
0

Njaa var ej så jag direkt mena, men naturen är visare än onaturen inte sant? eller vad är bäst naturlig föda, eller onaturlig? :). Du behöver inte göra karikatyr av det jag skriver, om du tänker till lite så förstår du kanske vad jag menade. Att jag tror att om man följer naturen (huvudsakligen mättade fetter, kött, grönsaker) så kan det bota många olika sjukdomar.

Nepp men jag har dragits så länge med problemet är att jag är beredd att ta de genvägar som finns för att bli av med det.

Jag skulle vilja säga att naturen är vis för att folk som lider… av olika metaboliska sjukdomar blir friska, vissa helt friska av LCHF. Att kunna äta bort sin MS, Fetma, Psoriasis, Reumatism, Diabetes (2) etc… så tyder det ju på att naturen är väldigt vis och god eftersom många blir botade från dessa plågor.

Självklart kan man inte äta brännässlor eller flugsvampar, du har helt rätt Hannathu allt naturligt som finns i naturen är inte bra.

tankgirl
0

#33 jag tror att det inlägget om naturen var riktat till mig faktiskt… Av naturen kan man skapa alla möjliga gifter och mediciner som inte är bra för en. Men de mediciner som är bra från naturen har man inte mixtrat särskilt mycket eller inte alls med innehållet.

För övrigt är brännässlor det nyttigaste man kan äta. Bör kokas först dock!

Avkok på nässlor stödjer njurarna och ger alla möjliga vitaminer och mineraler. Att koka soppa på nässla anses vara en delikatess :)

Mrbearneis
0

Ja precis de bör kokas först.. men de går inte att äta som de är ute i naturen.

Det står (trådskaparen) uttryckligen.

tankgirl
0

Hmm… fast det står ju #30 i inlägg #32? Senare skrev hon #0 (trådstartaren) Whatevs… Hoppas du finner din väg iaf, Mrbearneis!