Alternativ kryddning till kalops?
Min mage mår inte så bra så jag siktar på att äta kött/fisk/fågel + kokta grönsaker och smör ett tag framöver. Vi har just fått hem 30 kg naturbetetskött (nöt) och jag tänkte koka kalops. Vi har dock ingen kryddpeppar eller lagerblad hemma. Nån som har nåt bra förslag på alternativ kryddning? Och vad kan jag reda med ist. för vetemjöl?
Kryddpeppar är väl det som gör kalops till kalops. Så jag vet faktiskt inte vad man kan ersätta den med. Reder gör jag inte alls utan tar betydligt mindre mängd buljong så brukar det blir bra.
Man kan reda med Fiberhusk. Men ta bara LITE, det tjocknar mer än mjöl.
Red inte, reducera. Med andra ord, dränk inte köttet i onödan som de flesta gör, det behövs faktiskt inte. Behöver du mer vatten under tillagningen häller du på det då. Häller du lagom så brukar det bli en bra sås av sig själv i slutändan.
Det blir köttgryta om du inte har kryddpeppar, så du kan göra köttgryta precis som du vill, med vilken kryddning som helst. Jag gillar paprika och tomatpuré.
jag reder med 100 - 200 gram Philadelphiaost naturell i olika grytor, då får jag lagom tjock känsla på gryt-såsen.
Om du vill ha ett helt annat supergott recept så kommer jag att lägga in ett recept som jag kallar Mamma Lena's gryta. Värd att testa. Innehåller visserligen krossade tomater, så man får kolla lite på olika märken, för kolhydrat-halten varierar från 4 -8 gram/100 gram.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Tja har man inga Kaloppskryddor får man göra Ragu!
Och det varierar oxå mellan olika länder vad man har för kryddor i den!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jamen precis!
kalops är ju eg bara köttgryta, ibland kallas det Skånsk kalops och då påstås det ibland i vissa recept att det ska var morot i, men det hade aldrig min skånska mamma, däremot både kryddpeppar och svartpeppar (hela korn som man fick sila bort mellan tänderna lite fint sådär), alltid lagerblad.