Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 12507 ggr
Pussgurkan
10

Ricinolja

Är det någon som vet HUR recinolja fungerar (ja inte att det laxerar för det vet jag) men …

Laxoberaldroppar påverkar ju själva tarmen och dess rörelse och laxoboral droppar blir man tillslut beroende av då tarmen måste ha dem för att röra sig.

Lästa att ricinolja irriterar tamen men vad innebär det? Är den oxå vanebildnade?

spirit
0

Ricinolja kan vara giftig, ricinfrön, som innehåller ricinolja, är mycket giftiga, de behövs inte många frön för att ta kål på en människa.

Själv tycker jag att ricinoljan passar utmärkt som smörjmedel i mycket gamla flygmotorer (~100 år gamla) samt i modellmotorer, helst gamla hederliga dieselmotorer.

Orsak? Oljan är seg och hjälper till att täta mellan kolv och cylinderfoder så att kompressionen blir tillräckligt hög så att bränslet självantänder. Dessutom brinner inte oljan upp utan avgaserna smetar ner hela planet.

Men gott luktar det! Bränslet består av lika delar dieselolja, ricinolja och eter.

Låghastighetsaerodynamikern

Wildrat
0

Här kan du läsa mycket intressant om oljan: http://www.shenet.se/ravaror/ricinolja.html bla "Det är inte giftigt ricin som ger effekten utan ricinolsyra som retar tarmen." Tyvärr står det inte mycket mer än så om just hur det funkar i tarmen.

starhawk
1

#2: Det är kanske därför den är laxerande, tarmen vill bli av med den så fort som möjligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

konichiwa
0

#1 Ricinfrön är giftiga, ricinolja är det inte.

Pussgurkan
0

Tack för svaren men det bringade inte ljus i frågan OM DET VAR FARLIGT/VANEBILDANDE för tarmen.

Undra var man/jag kan få fatt i svaret. Jag har läst på "shenet" men där stod inte svaret heller … undra var…

golla
0

Alla avföringshjälpmedel som ökar motoriken är vanebildande eftersom tarmen blir "slö" och slutar att arbeta själv.

Pussgurkan
0

#6 jo det är klart men gör ricinolja detta? Laxoboraldroppar verkar ju direkt på tarmmotoriken men om jag fattar rätt så är ricinoljan något som tarmen inte vill ha och därför laxerar det - då måste det ju mer bli en rening från "gift" ur tarmens synvinkel.

Eller?

hus-musen
0

Som jag fattat det så funkar ricinolja drivande genom retning av tarmen, och det ska inte vara vanebildande vad jag vet. Finns ju de som faktiskt inte reagerar på ricinolja alls efter en tids användning men magen funkar ändå.

Qui dormit, non peccat

vinteralvan
0

Tabletterna "Frukt och fibrer" är inte vanebildande utan innehåller bara som namnet säger frukt och fibrer, innehåller förstås en del kollisar men för dom som behöver lite hjälp i den vägen så funkar det bra. Min dotter behöver det då och då och det har funkat bra, hon äter inte strikt LCHF heller. Finns både på apoteket och hälsokost.

konichiwa
0

HUR får man i sig ricinolja, fram eller bakvägen?

[baronbacon]
1

#10 Oralt.

gun92884
0

#10 skrivet av konichiwa

… vilken Babyboomer som helst som har varit på koloni kan tala om att man tar det med sked … brrrr …

konichiwa
0

Men det är ju alldes liksom segt , det måste ju fastna på insidan av munnen, Finns det något bra sätt att få i sig det? (Jag hade hoppats på bakvägen även om jag anade att svaret skulle bli så här).

gun92884
1

#13 skrivet av konichiwa

Det är det som gör att minnet liksom fastnar också Skrattande

konichiwa
0

#14 Urk :€ någon som har tips på ett 'smärt och smakfritt' sätt att inta ricinolja? Hur mycket ska man ta förresten för ett lagomt resultat?

Wildrat
0

Om man värmer blir det nog mer flytande, kanske man kan blanda med nån annan mer lättflytande olja också?

En matsked är lagom mycket enligt shenet.

konichiwa
0

Tack wildrat jag undrade just hur mycket. Jag hatar olja i munnen, kanske kan jag dränka in en bit surdegsbröd och ta med en bit ost. Bäst att googla för att se hur fort det går, om jag ska ta det på kvällen eller morgonen.

Pussgurkan
0

Det står att det ska ta någon timme eller så för hela tjocktarmen att tömma sig.

konichiwa
0

Jag läste att 1msk i en kopp kaffe (eller te) ska fungera och sen kan det ta 2-3 timmar. Man får hålla sig hemma för det är tydligen rätt explosivt….

Jag är mest orlig för intaget (lite löjligt kanske men äckelkänslor rår man inte över). Nu ordnade det sig ändå den naturliga vägen men jag ska sätta upp en minneslapp om ricinoljans välsignelse- Sen såg jag att 1 tsk epsomsalt (bittersalt, magnesiumsulfat) i ett glas vatten ska fungera också.

Såna saker som jag har hemma men kanske inte de flesta andra :-)

[Pennylane1]
0

ricinolja var barndomens förbannelse, var med i var och varannan serietidning och barnbok om hur ungarna hatade att ta sin ricinolja! Den smakar hemskt så pina i sig en hel kopp te med eländet! HUUU!

konichiwa
0

Jag hade tänkt mig en mycket liten kopp mycket starkt te :-)

Pussgurkan
0

Jag tar den på en matsked och sväljer …. hinner inte smaka så mycket

[Månsten]
0

Min ricinolja från CreArome smakar och luktar väldigt milt. Nästan ingenting.

#20skrivet av Pennylane1, var det inte torskleveroljan som smakade så otroligt äckligt?

Ricinoljan smakar illa om den är härsken.

[Pennylane1]
0

mja, jo den var ju också vidrig liksom Solesan som var nån äcklig tjockflytande smörja med  c-vitamin… ja kanske det är härsken ricinolja som gett det dåliga ryktet.

Pussgurkan
0

Nu är jag förvirrad - igen Flört

Läste om ricinolja att den gör så att tjocktarmen tömmer sig efter som den irriterar tarmen. Men tunntarmen då? Passerar oljan igenom där utan att irritera?

yvonnel
0

Kul att läsa om oljan, tack för den länken. Jag har läst någon annanstans att den oljan hjälper till med nagelvård, i länken stod något om hårvård. Finns kanske mer intressant att ta reda på än just om tarmtömning.

Pussgurkan
0

#26 jag har tänkt att testa i håret och runt ögonen men ännu har jag inte kommit till skott av olika anledningar. Som jag har förstått skall oljan sitta i en viss tid och sedan tvättas ur - har inte haft tid till detta ännu….

yvonnel
0

Undrar vad som ska hända med tex. håret vid behandling.

Jag har flygande hår, står som en gloria och som nog även är väldigt torrt samt att jag på senare tid har tappat väldigt mkt. hår.

Pussgurkan
0

#28 har egentligen ingen aning men jag har sett bilder på att håret liskom växer och blir tätare. Jag kan tänka mig att oljan på något sätt mjukar upp hårbotten och ökar cirkulationen. Men om det påverkar flygit hår det vet jag inte (tror inte). Om jag fattat det hela rätt så skall man smörja in/massera in oljan i hårbotten och låta den vara där …. hur länge det nu var för att sedan tvätta ur det. Detta skulle man göra varje dag/kväll i … om det nu var i en vecka.

Sökpå ricinolja så får du nog upp olika sajter….

yvonnel
1

Jag är ju pensionär numera så det kanske jag kan sysselsätta mig med men det verkar osäkert med resultat, ska leta vidare efter tips.

Pratade med min syster idag och hon mindes ricinoljan som ungefär ett hemskt diarrémedel, jag minns att det fanns en sorts choklad för tröga magar, det hände att jag smakade i min stora längtan efter godis………

ScarletMajesty
0

Ricinolja används som sagt även för hår, den ska öka cirkulationen till hårbotten och håret växer snabbare och blir tjockare. Har provat och jag fick tjockare hår och glansigare. Tror absolut det är värt att prova mot tunt flygit hår. Jag höll på i en månad och jag masserade in i hårbotten (värm oljan litet först så den blir mer lätt flyten) och sedan sov med det :)

starhawk
0

Den enda bekantskap med ricinolja jag har är som smörjmedel till Glödstiftmotorer man köpte dunkar med Metanol blandat med en del ricinolja, ganska klibbig historia den där ricinoljan

vinteralvan
0

Jag har också provat med ricinolja i håret. Masserade in i hårbotten och lät det sitta som en inpackning i en timme och tvätta sedan ur. Jag provade bara i 2 v och håret växte faktiskt snabbare, mätte innan och efter 2 v men jag tyckte det var för besvärligt att få i håret och ur håret och jag tappade mer hår men på ögonfransarna funkade det jättebra.

sussie
0

Jag har läst att ricinoljan är bra för att stärka naglarna, hår och naglar hör ju ofta ihop. Jag ska börja smörja nagelbanden hoppas på starkare naglar.

pdark
0

Ricinolja är ett så kallat tarmretande medel som verkar genom att "irritera" tarmen. På så vis tas inte lika mycket vätska upp och avföringen blir vattnigare. Det rekomenderas idag inte då det är beroendeframkallande i den meningen att tarmen efter frekvent användning inte fungerar som den skall, vilket ger kronisk förstoppning. Det finns flera preparat både på recept och receptfritt på apotek som hjälper mot förstoppning. Det bästa är att gå in på ett apotek och be personalen om hjälp, så att de kan rekomendera det som passar dig bäst. De kommer att vilja veta om du tar läkemedel, i så fall vilka, hur långvariga besvär du haft och ifall du har andra symptom.

Det bästa botet mot lindrig fötrstoppning är att dricka gott om vatten, äta frukt och grönsaker och fiberrik kost (som bönor, havregrynsgröt m.m.) samt motion.

/Farmaceutstudent

starhawk
2

#35: "Det bästa botet mot lindrig fötrstoppning är att dricka gott om vatten, äta frukt och grönsaker och fiberrik kost (som bönor, havregrynsgröt m.m.) samt motion."

Får ni fortfarnde lära er den där smörjan? jag har trosskyldigt prövat det där under lång tid efter att blivit ordinerad det, och det hjälper inte! snarare gjorde det saken värre. Nu har jag eliminerat fibrerna och då mår jag bra!

En intressant detalj: Första Världskrigets piloter hade ständig diarre, motorerna smordes med ricinolja.

konichiwa
0

Starhawk:

det är vanligt att man skiter på sig av rädsla också….

yvonnel
0

Stoppar man i sig en massa fibrer så får dom ju tillslut inte plats, det är ju självklart att magen tillslut tömmer sig då.

Men, kan hjälpa med kiwi, om man äter hela frukten inklusive skalet, brukar fungera på barn som är potträdda och har problem att lära sig för att det kanske gör ont i rumpan.

Zepp
0

Mjukglass funkar på mig, antagligen så görs det av Laxoberal som är socker som inte tas upp i tarmen utan åker vidare genom systemet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
0

Vad är Laxoberal? Egentligen? Låter som det kunde vara sukrin.