Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4423 ggr
sessan70
0

ÅTERFALL, vad göra?

Hej, Har ätit lchf i tre år och mår bra av det och är normalviktig. Mitt problem är att jag då och då 'spårar ur' och fullkomligt frossar i kolhydrater. Idag är jag hemma sjuk och plötsligt blev jag som radiostyrd och slängde i mig 7 polarbröd och 2 glas oboy (sambons mat). Vad är det med mig? Mår sjukt dåligt nu efteråt, känner mig dålig och förvånad. Varför tryckte jag i mig allt detta? Kan jag vara sockerberoende eller vad? Tacksam för råd, vill inte förstöra för mig själv!!

Novisan
0

Hur ofta är "då och då"? Dagligen, varje vecka, några ggr per månad?

Vad äter du när du "faller"?

//

sessan70
0

Det kommer periodvis. Kanske var tredje månad och kan sitta i 1-14 dagar. Kan börja med att jag gjort ett litet snedsteg (typ brödbit på restaurang för att sedan spåra ur med allt möjligt flera dagar. Kan detta vara sockerberoende ??

mitzerl
0

Ett snedsteg kommer sällan ensam. Man triggas ju av kolhydraterna och vill ha mer och mer. Det märkte jag själv när jag "råkade" dricka ett halvt glas provivajuice hemma hos mamma förra veckan. Fick ett enormt mersug efteråt som inte var av denna världen. Efter ett litet snedsteg, hur litet det än är, så är det jättesvårt att inte göra fler snedsteg.

Mitt tips är att försöka undvika spontana snedsteg som att man blir sugen på brödbit på restaurang när andra äter. Det är bättre att ha mer planerade snedsteg i sådana fall, att du bestämmer långt innan t ex "på den festen kommer det serveras ….. och då vill jag nog ha lite grann av det". Då är det lättare att planera efterverkningarna också, så du inte faller tillbaka lika lätt.

Mrbearneis
0

Se till att hålla blodsockret jämnt, genom att ha bra LCHF mat som kokta ägg+ ost och smör till hands så du inte faller tillbaka på det gamla vanliga. Vissa behöver en striktare dimension på LCHF för att bli av med sötsuget, låter ju onekligen som du har det..

sessan70
0

Tack! Jag äter mkt strikt LCHF i övrigt. Måste lära mig låta bli de där felstegen som triggar och lära mig VAD som triggar. Är bara så svårt! Har mina aningar att det även kan vara nötter, ett glas vin mm 'tillåtet' som triggar. Kan också ibland överäta LCHF, vilket tycks trigga. Men TROTS att jag VET detta är det som att jag blir radiostyrd och inte längre har mitt egna fria förstånd kvar när jag känner sug! Kan sitta timtals framför TVn med ett massivt sug (särskilt om jag vet att sambon har ngt onyttigt hemma). Får be honom gömma sitt godis och han tittar konstigt på mig då och säger ngt nedsättande om LCHF och att jag borde unna mig i stället för att må dåligt. Till saken hör att jag mår så BRA när jag kan hålla LCHF, så "unna mig" VILL jag inte!! Har detta bara m självdiciplin att göra? Det känns inte så? Finns det hjälp att få?

hejssan
0

Hej  sessan70

Om du med "strikt" menar att du nollar s borde sötsuget försvinna. Jag märkte dock att fick ta bort även mejerierna (tyvärr) innan mitt sötsug var besegrad.

sessan70
1

Med strikt menar jag 5-20 g kolh/dag. Äter ytterst lite mjölkprodukter. Det kan inte vara en brist på ngt ämne som gör att jag får cravings för bröd? Typ järn el dyl?

morgengry
0

Det finns ju inte många mineraler och vitaminer i bröd, så tror inte det är därför du får cravings efter just bröd.

Tror det är ditt sockermonster som styr runnt med dig. Känner igen mig  i det du skrivar, jag har också sagt till min man att han ska gömma bort godis, chips och kex och sånt. Ibland när jag är arg på han, så har jag kastat det istället, och han fattar inte heller nånting.

Men tänk dig en pårörande till en alkoholist som har hela baren full med olika alkohol, och som sägar att alkoholisten att bara få unna sig liiite ibland, och vara som alla andra!

Skulle inte funka.

Har du läst sockerbomben av Bitten Johnsson?

morgengry
0

Och så är det bara upp på hästen igen som gäller!

Skrattande

Deppa inte över det, tänk igenom iställer VAD det var du gjorde INNAN det trickade igång. Och är du känslig för en liten brödbit, då kan du jo vara utan den i framtiden.

Zepp
0

Altså.. det där med återfall eller skall vi kalla det nedfall/trilla av vagnen, är ju något som vi alla drabbas av mer eller mindre!

Grejen är väl om det är mer regel än undantag så har man ett problem som man bör ransaka sig själv om vad det kan bero på.

Oftast så tror jag det beror på stress och sådant som gör att man återfaller i gamla betenden?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sessan70
0

Tack alla! Jag ska köpa Sockerbomben…och försöka att inte se mig som en "dålig" människa för att jag åkt dit på bröd. Önskar jag kunde få omgivningen att förstå, men de spär ofta på mitt självförakt/uppmuntrar till att ta bröd, choklad etc. Svårt få dem förstå, när jag knappt fattar själv, utan mest skäms. JAG som ofta predikar att socker/bröd är GIFT för mig smygäter det samma…hm hur är man funtad…

MimLan
3

#11 Du behöver en bättre omgivning. Det är tillåtet och bra att göra sig av med personer som inte uppskattar och behandlar dig på ett anständigt sätt.

Zepp
0

Altså.. det har ju en funktion annars skulle vi alldrig falla av vagnen och ofta handlar det om Dopamin dvs kroppen belöningssystem!

"För många är bantning en serie misslyckade experiment. Trots kaloriräknare, stegmätare, hushållsvåg och viktcoaching går vikten snarare upp än ner.

Att det enda som hjälper är att äta mindre och röra sig mer är något som överviktiga fått höra till leda. Men så enkelt är det faktiskt inte. Vägen till en framgångsrik och hållbar viktkontroll går via hjärnan. Den har en överordnad roll när det gäller vårt grundläggande behov av mat och dryck. Hjärnans belöningssystem är en osynlig supermakt som styr vårt handlande på gott och ont, och som föredrar mat som skjuter blodsockernivån i höjden och ger oss en omedelbar kick.

I den här boken får du veta hur man samarbetar med belöningssystemet i stället för att kämpa emot det. Det är lättare att banta med än mot hjärnan!"

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127119211

sessan70
0

Förstår vad du menar, men min sambo är underbar annars, så det vore drastiskt att göra mig av med honom. Men måste finna ett sätt att förklara att jag fungerar annorlunda, som en "sockeralkoholist" kanske. Ska läsa Sockerbomben så jag SJÄLV förstår, så kan jag kanske förklara för andra omkring… Ngn med erfarenhet?

sessan70
0

Tack Zepp! Ska läsa!

Zepp
1

Går ju att låna/köpa och drälla omkring för sambo att läsa oxå!

Pussgurkan
0

Jag hade ibörjan lätt att falla dit speciellt på kvällen och speciellt efter tex att jag var bortbjuden och blev mer eller mindra tvungen att äta mindre strickt. MEN jag satt mig ner och funderade VAR NÄR och HUR och kom fram till ….

Jag förebygger. Tex idag så hade jag en heldag på jobbet (jobbar annars natt) och visste att detta innebar att vi skulle äta tillsammans - då vanligen på en resturang. Jag tog en lchf-kaffe (kaffet utbytt mot choklad) och funderade hur jag skulle kunna komma undan = jag gick på toaletten så de flesta hann gå iförväg. Sedan gick jag till Ica och köpte 1/2 grillad kyckling med en röra på majo + cf + krydda. Och klarade mig TROTS att det serverades tårta till fikat.

Nu hemma igen så tar jag en lchf-kaffe (just det kaffet utbytt Flört)

"Vanliga" dagar har jag kommit fram till att jag måste äta något vid 12.30 tiden för att INTE trilla dit vid 18.30 tiden.

Så tänk efter hur du kan föerbygga att dina sug INTE uppkommer - det är mycket lättare att stå emot då!

Lycka till

sessan70
0

Tack för kloka ord, tips och pepp! Ska investera i Sockerbomben o Hjärnkoll, lära mig förstå och jobba med mig själv. Är värd bättre än att må så här och skämmas över mitt beteende. Skönt förstå att jag inte är ensam dock, vi får alla kämpa på!

sessan70
0

När jag tänker efter…jag är nikotinist, har svårt att hålla mig till lagom med alkohol när jag dricker, jag triggas av kolhydrater etc. Är jag "knarkare" på mina belöningssystem..?

Zepp
0

Jupp.. så fungerar det nog för de flesta av oss.. man får välja sin laster så mycket det går.. kan man göra sig av med några så är det nog bra.

Dock skall man nog inte ta bort alla samtidigt!

Du vet.. man kan utveckla sådana belöninstriggade saker på nästan vad som helst.. tex motion.. så det går att ändra.

Framåt
0

Du skriver att du är sjuk idag.Det är ju en stress på ena eller andra sättet.Själv är det i de situationerna jag ofta återfaller samt vid trötthet och uppgivenhet.För egen del är det en större orsak till att det spårar ur än att jag ätit något som triggar mig.

Hur var det innan du började med LCHF då? Hur var ditt förhållande till socker då? I sockerbomben finns ett självskattningstest för att avgöra hur drabbad man ev. är samt beroende av det hur strikt man behöver vara.

Försök sluta slå på dig själv! Inget blir bättre av det och det är inte ett beteende du skulle utsätta någon annan för pga att den här ett problem.Det gör det enbart sämre men det är lättare sagt än gjort.

sessan70
0

Ja, det är värst när jag är ledig, ensam, uttråkad, frustrerad, ledsen eller har PMS. Så visst har det med känslor att göra! Jo du, innan LCHF var jag viktväktare som ALLTID var hungrig, sötsugen och hetsåt ibland. Mår MYCKET bättre nu med LCHF, men inte helt "tillfrisknad"…

hannalantz
0

Hej sessan70! Vid alkohol beroende kan man vara "periodare". Så då kan man säkert vara det vid sockerberoende också. Jag är själv känslig för socker och har läst sockerbomben. Minns att jag tyckte boken var bra. Vi har olika vägar att hantera sockerberoende, vi är alla olika. Hoppas du hittar din väg. Hälsningar Hanna

morgengry
1

sessan du är helt klart "knarkare" på det sätt att dina belöningssystem skrikar efter "action".

Kan säga en sak, det hjälper inte att byta ut sin omgivning, du hittar bara andra likadana, sålänge du inte ändrer dig själv först!

Min man förstår fortfarande inte efter snart 5 år att jag har ett känsligt belöningssystem som går igång på socker/stärkelse.

Man kan aldrig fatta nåt på riktigt som man inte själv har upplevt. Och man kan inte fatta att nån kan ha svårt för nåt som man själv tycker är lätt som en plätt.

Så är det bara.

DU måste lära dig mera om HUR din hjärna och kropp funkar. DU måste bli stark, DU måste få självrespekt, och sen kommer andra omkring dig också att få respekt för dig och dina val.

Dom måste inte förstå faktiskt, men dom måste respekterar att du inte vill eller tål att äta det som du är känslig för.

På kostdoktorns sida finns ett intervju med Bitten, det är hur kul som hälst, och du måste bara se det!

Jag brukar tänka så att min yttre värld speglar min inre. Så om nån är mycket kritisk, eller respektlös, eller går över mina gränser på nåt sätt. Så är det därför att jag själv är för kritisk, respektlös eller går över mina egna gränser. Det är nåt jag har jobbat med i många år, och jag ser ett tydligt samband. Det är också tydligt när jag sen har ändrat nåt i mig själv, då ändras helt automatisk också min omgivning.

Men man kan ha svårt att se det när man är i det.

Och förresten…. om man nu skulle vara ett dårligt människa för att man trillar dit…. HAHAHA då garanterar jag att detta forum är helt jäkla proppfull med dårliga människor! Skrattande

sessan70
0

Tack alla, jag har en del att ta tag i!

hannalantz
0

Lycka till!!!