Dålig i magen
Jag har ätit LCHF, väldigt liberalt och ibland väldigt mkt kolhydrater =S så jag skulle vilja säga att jag ätit till o från i lite över ett år (sedan mitten på förra sommaren).
I början så mådde jag jättebra, blodsockret höll sig där det skulle, magen var fin och humöret likaså.
Nu har jag fått problem med magen. Vissa dagar bara det rinner ur mig och andra dagar så är det mer stabilt. Har inte riktigt kunnat koma underfund med vad som påverkar. Vet dock at tjag ibland tar en bit choklad och då verkar det som om magen pajar på direkten. Men i övrigt vet jag inte om det är när jag ätit mer kolhydrater eller om det är när jag ätit mindre kolhydrater. Räknar inte så noga så har lite dålig koll. Men jag hittar inget annat samband än just chokladen. Men ibland händer det ju även utan att jag ätit choklad, men när det varit som värst har det alldrig varit choklad med i bilden.
Såå.. vad tror ni. Hur ska jag göra? På något sätt så känner jag att jag skulle vilja göra som med hunden, svält i några dagar (och ev bara leva på ris med buljong) så magen får återställa sig. Men vad ska man isf äta för att magen ska få återhämta sig och "börja om"? Jag skulle vilja "rena mig" på något sätt, hur? Eller vad ska jag göra? Tips?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Mitt tips är att du för matdagbok under en eller två veckor, kollar vad du äter och ungefär hur mycket och paralellt med det så kör du anteckningar på hur kroppen mår/reagerar.. kanske är du känslig mot något, tex mejeriprodukter eller spannmål, du skriver att du äter väldigt olika mycket kolhydrater och då antar jag att det blir olika livsmedel oxå.. alltså inte bara kött, fisk, fågel, skaldjur ägg och grönsaker.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Jo det skulle man väl kunna försöka med. Är visserligen urusel på det där med att föra dagbok. Men man kan ju alltid prova.
Men det finns inte något som man kan "rensa ur" kroppen med? Så som man svälter hunden när den är dålig i magen? Känns som om jag skulle vilja ha en ny start.
Ät kött, fisk o fågel. Kokta grönsaker i måttliga mängder. Råa grönsaker i väldigt små mängder. Var måttlig med stekt mat.
Klarat smör, kokosfett, rapsolja och olivolja.
Drick hemgjord buljong på tex kycklingskrov o grönsaker med lite äppelcidervinäger, salt, peppar och lite ingefära o kanske lite vitlök och någon örtkrydda.
Drick vatten med lite färskpressad citron, väldigt svagt kaffe o the.
Ta en bra probiotika.
Inget annat under fem-sex dagar. Om det känns bättre i magen så börjar du sakta introducera annat i kosten, men var försiktig. Ta en sak i taget och låt det gå ca tre dagar mellan du inför något nytt.
Börja tex med att lägga till ett par äggulor varje dag. Går det bra så går du vidare med något annat efter tre dagar,,, osv.
Var till en början VÄLDIGT försiktig med mjölk, nötter, frukt, choklad, kaffe, potatis, tomater, vin, mm.
Läs om FODMAPS, Nightshades, GAPS och SCD-diet, mm.
MVH / Patrik
Edit: Även äggen kan ställa till det för många, men de är ju så sprängfyllda med näring så därför tycker jag att, när magen känns bra, så bör det vara bland det första man kollar om man kan tolerera.
#3 Så utav det du skriver så skulle jag tex kunna äta:
Kokt fisk/fågel/kött, ev med lite kokta grönsaker. Men ingen sås?
Varför ska jag dricka buljong? Varför ska jag ha citron i mitt vatten? När du skriver att jag ska vara försiktig med mjölk, innefattar det alla mjölkprodukter så som yoghurt, creme friache osv?
Vad är en bra probiotika? Det brukar man väl få från tex filmjölk eller yoghurt? Men om jag ska undvika dessa, hur får jag då i mig det?
Varför har jag blivit kass i magen? Jag har aldrig tidigare varit kass i magen. Visst har det väl ibland varit lite löst om man ätit konstigt, men aldrig såhär. Varför? Är det något jag inte tål? Slår kroppen bakut och isf varför? Är det pga sockerfri diet eller för att jag inte hållit mig sockerfri? Som sagt, detta har pågått i någon månad nu och det är riktigt irriterande. Inte så att jag är dålig i magen varje dag, men någon till flera dagar i veckan.
På ett sätt så känns det som att det kanske är för att jag slarvar, på ett sätt så känns det som om det kanske är pga lchf. Hmm.. vet inte riktgit varken ut eller in.
Du borde kanske ta kontakt med vårdcentralen om du är orolig, ibland är det riktigt svårt att låta andra diagnosera en själv.
#4 Sås kan du ha, som t.ex. smörsås.
Buljong, riktig sådan, är näringsrikt och något magen bör tolerera. Trots allt, får du inte i dig näring via vanlig mat behöver du något näringstätt och som magen tolererar.
Det är bara du själv som kan svara på varför din mage är kass. Beror det på någon matvara som ställer till det, tar du reda på det med hjälp av uteslutningskost. Är din mage trasig på grund av flera faktorer som gör att den inte tål mat den normalt skulle tåla, behöver du läka. Därav buljong.
Eftersom du inte ätit LCHF är det svårt att säga att det skulle bero på LCHF. Och LCHF är vanlig mat.
#6 Joo jag har ju ätit LCHF, men ibland tagit avsteg ifrån det. Är orolig för att magen slår bakut pga velet, att det i det sista nu inte blivit varken hackat eller malet så att säga. Har ätit LCHF i 2-3 dagar och sedan en dag ätit tex ris eller pasta till maten. Annars har jag ätit LCHF om än något liberalt, har i första hand velat bli av med dom snabba kolhydraterna, men försökt att överlag hålla dom nere om än inte nitiskt. Har tidigare mått jättebra, men nu i det sista (när jag ibland fuskat) så pallar inte magen längre.
Ja LCHF är vanlig mat, allt vi äter är ju vanlig mat så vad har det för betydelse? Det LCHF gör är att utesluta en näringskälla, en fiberkälla. Det är mat utan socker och därmer mer eller mindre utan gluten. När vi slutar äta något som vi brukar äta så är det plötsligt något som kroppen inte längre får i sig av. Så, vanligt…
Jag vet ju att jag läst om flera andra som får kass mage. Ingen som har några vettiga idéer om varför? (Mer än att det skulle vara en födoämnes allergi, vilket det såklart mkt väl kan vara)
#7 Magens tarmflora anpassar sig efter det man äter. Så äter du ständigt (varje vecka) av icke-LCHF, eller liberalt eller vad vi nu skall kalla det, så är tarmfloran van vid det.Är magen inte van, blir det problem ett slag tills den vant sig/uppdaterat sig.
Äter du inga grönsaker alls, normalt? Det är fibrer där.
Problemet är att du behöver läka och testa oavsett orsak. Och det kräver en del tålamod. Här kan du läsa om olika orsaker.
Min mage är också kass har ätit LCHF i sju år. Efter exakt samma frukost kan min mage vissa dagar ge mig upp till fem sex rusningar på toa och andra dagar gör jag ifrån mig en gång med mjuk fin konsistens och i sommras drabbades jag av total stopp för första gången!! Alltså totalstopp inte det att jag inte gick en dag, får inte panik om jag går var tredje dag typ.
Födoämnes allergi KANPPAST. Har ingen som helst förklaring men jobbigt är det.
#8 Klart jag får i mig fiber och allt annat jag behöver, men det har ju fortfrande försvunnit en fiberkälla. Det har ju fortfarande skett en förändring i födointaget, det går ju inte att komma ifrån.
#9 Äntligen någon som har lite samma problem. Frågan är vad det kan bero på?
Nää jag är heller inte orolig om jag inte går varje dag, och jag har inte heller stopp. Tvärt om! Vissa dagar bara det rinner ur mig. Hur länge har du gått med det?
#10 Är rädd att jag gör dig ännu mer fundersam men det har hållit på flera år med bra perioder däremellan! Jag har valt att stå ut äter i perioder en del Dimor för att stoppa, har andra fördelar av LCHF som gör att jag kämpar på.
Det jag testat som hjälpt en kort period typ några veckor är pofiber, linfrö, probiotika. Lycka till med dina funderingar.
#11 Tror du det beror på lchf? Min fundering är att sluta med lchf. Jag har inget behov av att gå ner i vikt utan det enda jag ser som vinst det är att hålla mitt blodsocker stabilt och slippa hetsätningen (viklet jag dock tyvärr ändå ramlat tillbaka i några gånger under året, men inte lika ofta).
# 11 Hade tidigare inga problem med mage/tarmar så ja, trist nog tror jag det… För mig är det dock värt att fortsätta då jag blivit friskare i det stora hela.