Tips och råd till lidande!
Lite tips till er som har problem med eksem, psoriasis, torr hy, atopiskt eksem etc.. (även bra för friska med) tips och råd för att förbättra och reparera huden på naturlig väg! Detta är till er som verkligen lider av era hudbesvär! Dessa råd kommer hjälpa er!
*Dra ner rejält på hur ofta du duschar (om du är kille och kan snagga dig så behöver du sällan tvätta håret) duschningen torkar ut rejält mer än man kan tro!, att minska på duschningen rejält läker huden och gör att den återfår sin naturliga balans!
duscha kallt (har visat sig bra för huden då det sätter igång blodcirkulationen och inte tar bort hudens naturliga fett såsom varmt vatten gör). Ibland kan man duscha med ljummet vatten och sen ta kallt om man vill! men kallt vatten är det bästa för huden!
*Få en bättre balans på omega 3 och 6 kvoten, genom att få i dig bra tillskott av omega 3 tabletter eller ät mycket fet fisk som makrill t.ex. Omega 3 motverkar inflammationer!
* Ät ägg som innehåller alla fettlösliga vitaminer, A D E och K, det är nyttigt och innehåller kolesterol som bygger upp cellmembranen. Detta näringsrika livsmedel gör gott för huden!
*Sluta tvätta håret med schampo, det är en myt att man behöver tvätta håret med schampo, det går lika bra med äggtvätt eller saltvatten tvätt! Dock är vi oerhört bortskämda med att bli s.k kemiskt rena. Vinsten du får är att du slipper det frätande schampot som irriterar huden pga all dess kemikalier.
*Ät LCHF!!! LCHF är en antiinflammatorisk kost, sträva efter att hålla koll på omega 3 och 6 balansen genom att välja bra mat utifrån det, undvik bacon t.ex.
*Kolla upp så du inte är allergisk eller överkänslig mot något speciellt födoämne eller livsmedel.
*Se till att sköta din dygnsrytm och lägg dig inte försent! då det inte alls blir samma kvalite på sömnen!. Dålig sömn ger knappast ett bra immunförsvar och bra hälsa!
*att motionera och röra på sig är ju alltid bra! men vissa upplever att eksemen och så blir värre av det hela. Prova dig fram! men att motionera lite grann och röra på sig kan nog aldrig vara fel!
* Undvik så många kemikalier som du kan för huden.. såsom kortison (som stoppar läkeprocessen för huden) även schampo och andra mjukgörande krämer som det sägs man ska ha i ansiktet!
Följ dessa råd och du kommer uppleva en förbättring!, huden är vårt största organ och det gäller att vårda huden och det gör den på egen hand utan hjälp på onaturlig väg! Naturen är vis… och den kan göra underverk!
GO LCHF!
Lycka till :)
Det var bra råd! Just det där med varma duschar torkar verkligen ut huden! Istället för en hel dusch kan man prova att bara tvätta sig med en tvättlapp…
Har väldigt väldigt torr hud och tror det har med för mycket duschande att göra. Duschar var dag och under sommarhalvåret då det är som varmast även på kvällen… Har försökt att dra ner på det, men får en "kliande" känsla i hela kroppen plus hårbotten. Tror det är mest inbillning…
Kalla duschar är definitivt bättre än ångande varma och ger dessutom väldigt fin lyster i håret!
Någon som smörjer sig med kokosfett? Funkar det utan att det blir alldeles för "fettigt" på kroppen? Har tänkt att prova det, men har inte blivit av ännu…
Tack Nybörjarn,
Sen jag drog ner ordentligt på duschandet så har jag fått komplimanger om att min hy ser mycket fräschare ut, den har mer lyster och ser helt enkelt friskare ut!.
Att duscha är väldigt uttorkande för huden, speciellt om du har extrema problem som jag då har, jag skulle verkligen råda dig att just justera dusch faktorn! :). Även Schampo är inge bra för huden.. :/
Vissa får bättre och mindre torr hy av kokosfett andra får sämre (jag tillhör de som får sämre).
kallpressat kokosfett är utmärkt att smörja kroppen med. Går in i huden på 10-15 minuter.
Andra kallpressade oljor som är bra för huden är: avokadoolja, rapsolja och olivolja. Att en olja är kallpressad är viktigt för då är alla näringsämnena kvar och gör nytta direkt i huden.
Man kan massera hårbotten med en olja, vänta en stund o sen duscha- jag använder inte shampo längre utan tvättar bara i vatten. En gång i veckan så oljemasserar jag hårbotten en halvtimme innan duschdags.
Det finns ett märke som heter I+M Freestyle som är framtaget för allergiska personer, finns att beställa på nätet, doftfritt och riktigt bra. Finns både duschtvål, shampo och balsam i den serien.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Vilka bra tips. Jag har haft problem på armbågar, fötter och hårbotten. Nästan problemfri sedan jag började med lchf. :-)
Detta med oljor har jag ett litet problem med… min mamma smörjde in oss som barn med olivolja/mandelolja. Jag hatade verkligen känslan på huden plus att de har en svag lukt som jag inte gillar…
Hur som helst, ska prova med kokosfett, tycker ju om både lukt och smak, så ska ge det en chans!
Nu när vi är inne på duschande och hygien så vill jag rekommendera att använda en naturlig deodorant! De vanliga deodoranterna är sk*t!!! Gillade varken roller, sticks eller spray! Tycker inte om de för att jag aldrig riktigt fick bort resterna i armhålan… ursäkta, kanske låter lite äckligt, men det var som att allt samlades där och huden fick en lite mörkare nyans, USCH. Använde body scrub för att få det helt rent, men man kan man ju inte använda det varje dag, huden är ju känslig! Till slut så köpte jag en deo från en hälsokostaffär och den fungerar super! Låter kroppen andas, inga rester, och ingen dålig lukt!
Märket på deon är "Faith in Nature", kanske finns att få tag på i Svea rike också! :)
Mina händer har jag smort in med motorolja idag
. Konserverat båtmotorn och då blir man alltid inoljad vare sig man vill eller inte
.
Händer ofta men har aldrig haft hudproblem vare sig på händerna eller någon annanstans.
Jag kör att tvätta ansiktet med oil cleansing method (googla för info) och balsammetoden för håret (wwww.lockig.se är ett bra forum för det).
Är kille och snaggad.
Har duschat ett år nu utan vare sig schampo eller tvål. Fungerar bra.
Hur ofta jag duschar går i perioder. Ibland varje dag, ibland varannan och mer sällan var tredje. Om jag är ledig och inte ska någonstans kan det gå väldigt länge innan jag duschar.
Temperaturen på vattnet skiftar också. Oftast ljummet. Ibland riktigt hett när jag försöker slappna av, och iskallt på varma sommarkvällar.
Märker klar skillnad om jag slarvar med D-vitaminen. Då blir min hud nästan direkt mer ömtålig, Omega 3 likaså.
Om jag smörjer ansiktet med kokosfett, har testat olika märken, blir jag bara torrare.