Tips för 12 miljoner
TT: "Samtidigt som Livsmedelsverket ska spara får verket tolv miljoner kronor av regeringen över tre år för att genom åtgärder i alla led i livsmedelskedjan minska svinnet av mat. Arbetet ska bedrivas tillsammans med Jordbruksverket och Naturvårdsverket"
Det är så mycket som en tredjedel av all mat som produceras som slängs i de olika leden. Kan inte vi hjälpa till genom att samla en massa bra tips om hur man ska minska på matsvinnet?
"Enligt statistik från Naturvårdsverket uppkommer det ungefär en miljon ton matavfall per år i hela livsmedelskedjan. Hushållen svarar för den absolut största delen, i storleksordningen 670 000 ton. Det motsvarar cirka 72 kg per person och år eller 0,8 kg matavfall för en familj på fyra personer varje dag"
Mitt första tips är: Byt till LCHF!
"En stor del av hushållens matavfall, 65 procent, är så kallad oundvikligt avfall, till exempel kaffesump, potatisskal och bananskal. Men resten är onödigt matavfall som till exempel bröd, hela frukter och grönsaker samt matrester"
Har du något mer tips?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Skaffa lantdjur som äter upp skräpet, kaffesumpen till blommorna eller att ha som bodyskrub (supert) eller för att ta bort sniglar. Har man inte möjligheter med djur - sånt trist folk som envisas med att bo i betongstad *hihi* så stoppa grönsaks avfallet mm i en påse och häll ut på vägen till tunnelbanan/bussen. Massor med stadsdjur kommer att älska dig!
#1 Det mest komiska är att i vissa komuner får man inte kompostera mat via hönsen tez.
Vi införde et sopsystem med brännbart och komposterbart, och då fick man inte välja bort kompostbiten för att ge tilol egna höns tex.

#2 VA???? FÅr du inte själv bestmma om dina egna soper och vad du vill göra med dem? Att tex ge dem till hönsen????
Sicken tur jag har som bor på landet - här gör vi som vi vill ;-) och kommer någon myndighetsperson har vi hagla' i skåpet …. 
Ska faktiskt strax ner till hönsen och gässen med potatis + morötter som blev över från gubbens mat och äppleskal som blev över från tjejernas frukost.
Om jag skulle ha en sån där komposttunna så skulle det ta lång tid innan den var fylld med äggskal från mina fem ägg om dagen. Mer blir det inte!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag tycker om principen att all mat ska användas - men jag har ingen större lust att mata stadsdjur, alias råttor, måsar, trutar, skator etc etc. Höns på balkongen tror jag inte på heller
Allt det där funkar bättre på landet. Men jag sorterar ju mina äggskal i en kompostpåse. Och lite skal, och blad och liknande.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet