Pumpakärnolja
När jag pluggade i Österrike för många år sen fanns där en olja som var jättepopulär att ha i sallader och sånt och den skulle vara väldigt nyttig. Kürbiskernöl, på svenska pumpakärnolja. Jag har sett den ibland i vissa butiker i Sverige, men den verkar rätt sällsynt här.
Den är jättegod och har en lätt nötaktig smak. Kallas ibland för "det gröna guldet". Vad jag har förstått så pressar de färska pumpakärnor, så det torde väl vara en ganska naturlig produkt, vad jag fått intryck av. I Österrike köper man dem ofta i flaskor direkt från bönderna.
Eftersom jag är så dålig på att äta sallad generellt så har jag nu beställt ett lager pumpakärnolja direkt från Österrike för att bättra på mitt salladsätande lite.
Matoljor och sånt skall ju inte vara bra enligt LCHF, men hur är det egentligen med denna pumpakärnolja, tror ni? Den sägs ju ha goda hälsoeffekter iallafall.
Här är från en svensk sida:
http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?cPath=23_50&products_id=72
Någon som känner till pumpakärnoljan och kanske själv äter den?
Det var ju tyvärr ganska mycket "bullshit" på den länken och ingen info om den faktiska fördelningen. Hälsofördelarna gällande prostata cancer verkar relaterat till zink innehållet i pumpakärnor, frågan är hur mycket som fortfarande finns i oljan?
Efter mycket sökande lyckades jag finna en länk som faktiskt talade om fördelningen av fettsyror i
Stämmer den så är det 35-50% omega 6 i - och då inte så bra, då i princip alla får alldeles för mycket omega 6 redan - och anledningen till att oljor inte brukar rekommenderas. I vilket fall är det betydligt mer än i rapsolja och olivolja (rapsoljan har redan den väl mycket).
Om du däremot bara tänker använda den som lite smaksättning så visst, se bara noga till att förvara svalt och mörkt så den inte härskar när den har stort innehåll av fleromättat fett som lätt gör det.
Men ät hellre hela pumpakärnor så att mer av mineralerna är i i så fall.
Jag har pumpakärnor både i sallad och yoghurt. Jättegoda!
#1 Aj då, det var ju tråkigt. Jag trodde att oljan var bra, som jag både läst och hört på olika håll. Ljuger alltså folk om detta då? Menar du att pumpakärnoljan är sämre än både rapsolja och olivolja?!
Man har lite svårt att tro det när man hört så mycket gott om den och när den tillverkas direkt av bönderna av färska kärnor, utan att processas hit och dit.
Den är jättegod som salladsdressing, så jag kommer ju att använda den till det. Jag är så dålig på att äta sallad, just för att jag saknar god dressing, så därför tänkte jag att den här goda oljan kunde hjälpa till lite. Enligt informationen från försäljaren - en bondgård i Österrike - så håller den sig i ca 9 månader i kylskåp och skall inte hettas upp.
Sallad är ju bra att äta, om du tycker dig behöva lite pumpakärnolja för smakens skull så ta du det, kompensera gärna med mycket smör och kanske kokosolja som ju också är väldigt nyttigt.
#3 Så säger etablissemanget om allt vegetabiliskt utom kokosfett, så jag vet inte varför de skulle säga annat om just pumpakärnolja.
Du har iaf fått rätt info om att den inte skalll upphettas. Det kan man inte säga om etablissemangets åsikter om vegetabiliska oljor i övrigt.
Men det här med pumpakärnor som alla tuggar på, jag förstår nog att det kan vara nyttigt, men inte hur ni orkar tugga jämt och samt, för ni sväljer väl inte skalen? Och alla brödrecept med pumpakärnor i eller på, samma sak, skalen.