Min kost och annat
Här tänkte jag ha den tråden för att bokföra lite olika saker men framför allt vad jag äter för att göra det enklare för mig då jag tappar motivationen så lätt.
Jag kommer att registrera vad jag äter, hur mycket jag väger och annat som har med kosten att göra.
Lite om mig:
38 år gammal som fått min fetma under graviditeten 2004-2005. Jag är 155 cm lång och väger nu 84 kg. Det är rätt mycket och jag behöver inte tala om hur jobbigt det är att bära på så mycket fett. Jag var en idrottjej med mycket glädje och drömmar. Fetman har krossat allt, tom mitt leedne som jag brukade ha jämt.
2007 lyckade jag gå ner 24 kg med LCpulver men de kilon fick jag tillbaka när jag återgick till kolhydratsrik mat. Man kan säga att det är första gången i mitt liv som jojobantade.
2008 kom jag i kontakt med LCHF och lyckade gå ner 16 kg, men även dessa kilo fick jag tillbax när jag slutade med kosten.
Ni får gärna peppa mig och ge mig råd!

Problemet är inte att börja, det kan man göra hur många gånger som helst.. problemet är att inte sluta.. äta rätt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag började med LCHF den 9/9 och vägde då 86
Imorse vägde jag 84
Frukost: En skiva LCHF bröd, smör, ost och arabiskt kaffe.
Lunch: 4 dl chili con carne
Mellis: 2 små rutor mörk chocklad (85% kakao) och kaffe
Middag: Fisk i ugn och 20 gram dillsmör.
Idag har jag mått pyton, snurrig i huvudet, hängig och har koncentrationsvårigheter. Trodde det var blodsockerfall men så var det inte när jag testade. Det låg på 4,7 vilket är normalt så det som händer mig är helt enkelt omställningsproblem som jag hoppas ska försvinna snart.
Mörk choklad blockerar fettförbränningen effektivt, inget man ska hålla på att äta tycker jag när man precis har börjat med LCHF.
Att du har omställnngsproblem säger ju oss att du sänkt kh och är 'på rätt väg'.
Jag funderar över bönorna i chili con carne, samt LCHF-brödet. Är det sånt du tänkt fortsätta äta och se ifall det går bra med dem, eller ska du trappa ner mer så småningom?
#1 ٍSant. Denna gång är jag mer motiverad än tidigare, dels för att jag blivit diagnostiserad ha inslulinresistens och som jag käkar Metformin pga det nu, och dels för att jag fått thrombocytosis (va heter det på svenska?).
#3 Jag äter bara två rutor varje kväll för hjärtats skull. Så det är ett slags botemedel sas.
#4 Mängden av bönerna är liten, cirka 200 gram till 1000 gram köttfärs. Det är en stor sats jag lagade och räcker till flera måltider.
Angående LCHF-brödet så äter jag det för att jag har en vana som jag fick under graviditeten, att min frukost består alltid av en skiva bröd, smör och ost. Om jag inte får den frukosten kan jag inte äta nått. Så jag planerar att fortsätta med det tills jag får en platå (om jag får det) och byta den mot MBC istället.
Idag 14/9 väger jag 83,9
Frukost: En skiva bröd, smör, ost och espresso
Lunch: Kycklingfilé, gräslöksmör och rucola
Mellis: 2 rutor mörkchocklad
Middag: Stekt ägg och stekta körsbärstomater.
Idag 15/9 väger jag 83,8
Det går sakta neråt och det är helt okey. Vill gå ner sakta så att huden får hänga med, har inte pengar för en plastikoperation :-D
Frukost: En skiva bröd, hemmagjord leverpastej, inlagd vild gurka och kaffe
Lunch: Fisk i ugn och dillsmör
Mellis: kaffe
Middag: Ägg av någon sort
Tillägger att jag utöver kaffet dricker svart te med kanel, grönt te och ibland ört te. De vitaminer jag tar är d-vitamin, magnesium och c-vitamin lite då och då.
Du verkar ha hittat en bra ätmodell, som funkar för dig. Kul att läsa!
Och så blir jag sugen på fisk.. 
#7 Än så länge verkar det funka ja. Ska se hur det blir framöver ifall viktnedgången avstannar.
Jag älskar fisk och om jag äter den varje dag säger jag inte nej till. Det blev en Tilapia som jag kryddade med fiskkryddor, bara 20 min i ugnen och den var färdig. Jätte gott.
Dagens rapport:
Vikt: 83,4 kg
Jaha 400 gram över en natt, inte dåligt det :-D
Frukost: Min typska frukost som består av en skiva bröd, smör, ost och så arabiskt kaffe
Lunch: Mousaka gjord på auberginer, lammkött i bitar, hemmagjord tomatpuré, kryddor och lök. Åt lite rucola också, har massor i trädgården.
Mellis: 2 bitar mörkt chocklad.
Middag: En skiva bröd, leverpastej och gurka.
Imorse var jag på en loppmarknad och köpte jätte fina grejor, bla. en smörask för 50 kronor. Egentligen har jag två smöraskar hemma, den ena av plast och den andra av rostfritt stål men jag gillar inte se det heliga smöret ligga där ;-) Den nya är av porslin. När jag kom hem googlade jag efter askens märke och så fick jag en chock. Det har visat sig att smörasken är av ett bra märke och priset ligger på 500-850 kr. Nu vågar jag inte ha mitt smör i det, har ju små barn som kanske kan göra sönder det
Sen köpte jag äldre askar för att bevara mjöl, socker och kryddor i för bara 100 kr. Och så har vi haft ett vackert väder. Jag är nöjd och kräver inget mer.
Ha det underbart allesammans!
Tillägger en sak som jag glömde att berätta om. Jag har märkt att jag kör PF omedvetet. Jag brukar ha min sista måltid vid 18.00, det är en sån vana som jag haft med mig som liten. Och på morgonen tycker jag inte om att äta tidigt så det blir kaffe för mig med en sen frukost. Sammanlagt 15 timar fastan. Jag kommer att fortsätta med detta och kanske tom öka antal fasta timmar för att kunna äta 2 måltider istället för 3.
Idag mår jag lite bättre faktiskt, ingen yrsel men lite koncentrationsvårigheter. Jag kan leva med det, bara det inte fortsätter vara så här så länge :-D

Jag kör nog också periodisk fasta utan att medvetet ha planerat det - så kan det bli det när man lyssnar på kroppen.
Mycket längesedan jag åt frukost utan det blir"brunch" och sedan kvällsmat vid 18-19 tiden eller ibland senare.
Ja eller hur? Förr åt jag ingen frukost, var smal och mådde bra. Men efter man lyssnat på råden om hur viktig frukost är och att man måste äta den ökade jag i vikt :-(
Jag har aldrig behövt frukost men folk har gnällt på mig, nu känns det bara bra att få äta när man behöver det :)
Men numera tar jag fett i kaffet på morgonen (för att det är SÅ gott!) så det blir ju ingen fasta då gissar jag?!
#12 Det är de fel man hamnar i, att lyssna på vad andra säger och så hamnar man där tyvärr.
Nej det blir ingen PF om du intar energi (fett) under fasta timmarna. Men kaffe är okey att dricka. Jag läste mycket om PF igår och vilka fördelar man får såsom skärpa och koncentration (det jag behöver just nu hahaha).
Idag 17/9 väger jag 83,3
100 gram/dag är ju inte fel, om det forstätter så här är jag mycket nöjd. Vill inte ha viktras alls.
Frukost: En skiva bröd, smör, ost och kaffe (att jag inte tröttnar på ostsmörgåsar är ofattbart) 
Lunch: Samki harra (chilli fich) och grönsallad.
Middag: En brödskiva, leverpastej och en styck inlagd vild gurka.
Nu börjar jag få koncentrationen igen och det är bra. Ketossmaken har blivit mindre också. Nu behöver jag inte tugga kardemumma för att få bättre andedräkt.
Det ÄR gott med smörgås! Leverpastejmacka m gurka är bland det godaste jag vet.
Frestelse. 
Du verkar vara på väg förbi första omställningen, det går ju bara bra för dig! Kul! 
Tack för att du följer min tråd, Kaisakavar!
Det är det verkligenو speciellt med den inlagda vild gurkan (du hittar en sådan på invandrarbutiker)
Jag fick receptet på den oerhört goda och smakrika leverpastejn här
http://www.kochbar.de/rezept/365241/Leberpastete.html?personen=4
Idag 18/9 väger jag 83,3 
Jag tror det har med att jag inte tömt magen på flera dagar. Får se hur det blir imorgon. Jag är absolut inte fixerad vid vikten, har minskat några cm om midjan.
Frukost: Ostsmörgås + kaffe
Lunch: Kycklingssallad.
Middag: Tonfiskröra.
Jag tänkte hur jag skulle göra med intag av Metformin ifall jag bara tar MBC och inte äta nått. Kanske det går att ta tabletten till lunch och den andra till middag. Jag måste få läsa om det nu innan jag gör det. Kanske det räcker med en tugga mat?
Jag skrev inget i går i min tråd för att jag mådde mycket dåligt. Jag fick blodsockerfall hela eftermiddag och kväll. Tog en skiva fullkornbröd med färsk ost på och mådde bättre. Men idag är jag trött och hängig. Det har med blodsockerfallet igår att göra.
Vikt (83,7)
Frukost: Min vanliga frukost.
Lunch: Köttbullar i tomatsås gjord på färska tomater, hackad chili, vitlök, ingefära och garam masala.
Middag: En skiva LC-bröd med kokta ägg och majo.
#17 Går inte ditt blodsocker ner på LCHF? Hur ofta kontrollerar du det?
MimLan - Jag har inte hyperglykemi utan har reaktiv hypoglykemi och medicineras med Metformin sen 2 veckor tillbaka.
Ett tillägg: När jag får känningar börjar jag kontrollera blodsockret. Jag ställde en fråga under Dr. Anreas kategori och väntar på svar.
Dr Andreas är nog aldrig in här på KIF nuförtiden, tror jag.. Men du får säkert svar från andra kunniga.
Jag är helt novis när det gäller diabetes. Kan ingenting. Önskar bara du får må bra! Hela tiden!
#20 Ok! Vad är det metforminet skall göra som hjälper mot reaktiv hypoglykemi?
Tack snälla Kaisakavat, önskar dig detsamma!
Har nu testat blodsockret för jag har lite känningar och det ligger på 4. Ska äta snart och hoppas det blir bättre.
MimLan - Enligt diabetesläkaren så tror han att jag har insulinresistens och att Metformin skulle hjälpa.
Hej,
Idag har jag tyvärr avbrutit LCHF och ätit high carb. Mår bättre så klart, kan koncentrera mig nu, ögonen och huvudet är inte tunga, inga skakningar och jag kan skratta nu.
Igår testade jag blodsockret varannan timma. Jag märkte att jag mår bättre om blodsockret ligger över 5. Nu har jag läst mer om det och att dela sina måltider till sex får man inte lågt blodsocker. Men hur fasiken kan man göra det? Jag brukar ju äta 3 fasta måltider. Frukosten är värst för jag äter bara en skiva bröd med ost. Och om jag delar den blir det bara 3 tuggor/halva 
Har ni tips och förslag hur man äter 6 små måltider??
Det är väl inte så svårt förutsatt att man får en paus på jobbet på fm och em så man kan äta lite? Jag äter frukost, ett eller två mellanmål, lunch, ett eller två mellanmål, middag, och ibland något vid nio tiden innan jag lägger mig. Så ofta blir jag hungrig. Det finns mycket att äta till mellanmål som är lite mindre. Jag äter för det mesta en avokado, ett eller två ägg, en burk makrill i tomatsås, inte allt på en gång utan jag kombi erar dem efter smak och hunger, ibland tar jag en msk olja till också, samt en kopp kaffe med en tsk kokosolja. Till frukost hade jag förut bara två koppar kaffe med kokosolja eftersom jag har svårt att äta på morgonen. Nu har jag bytt till en MBC och det funkar det med. Fast det jag skriver tror jag inte på verkar blodsockret så mycket väl? Det är ju så lite kolhydrater i det. Och diabetes kan jag ingenting om. Min undran är om inte rådet att äta sex mål pm dagen handlar om kolhydratrik kost? Eller? Bara en tanke.
På banan igen, ska härda ut och se om det är omställningsbesvär som spökar eller om det är något annat. Kanske jag ska ta och äta fakir så att kroppen inte insöndrar mycket insulin. Ska tänka på det på hur det blir i fortsättningen.
Frukost: En skiva bröd, smör, ost och kaffe.
Lunch: Stekt kyckling och cole slaw
Middag: Ägg eller makrill i tomatsås.