Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3230 ggr
side98
2012-09-21 08:54
0

vin

Gillar både rött och vitt vin. Bör jag helt avstå från att dricka vin om jag vill minska vikten ?? Enligt tabeller inehåller det inte så många kolhydrater men kanske det finns annat som påverkar viktnedgången ?

Jojomaja
2012-09-21 09:50
1

Jag dricker gärna några glas vin. Jag upplever inte att jag går upp i vikt av det men däremot bromsar min viktminskning in.

Kostdoktorn har en bra sida om alkohol och vikt: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt/

side98
2012-09-21 11:15
0

Tack för tipset

Jojomaja
2012-09-21 11:58
1

Jag kom på en sak till. På systembolagets hemsida kan man gå in på de flesta vinsorter och se gram socker per liter. Det finns massor av goda både röda och vita som är mycket torra och har mindre än 3 gram socker per liter.

Dock är det vissa som är riktiga luringar. Vi blev serverade en röd zinfandel (Gnarly Head) på en konferens nyligen och jag frågade servitören om det var ett torrt vin, vilket han svarade ja på men jag tyckte det var märkligt att det smakade så sött. Mina kollegor tyckte inte det var sött alls och jag vet ju att mina smaklökar tycker allt är sött nuförtiden så jag drack flera glas. Sen när jag kom hem och kollade upp vinet så hade den sorten hela 7 gram socker per liter! Många vita viner som sorteras under torra har 9-10 gram. Man får helt enkelt kolla upp noga innan man köper …

[Columba]
2012-09-21 13:52
0

Jag uppfattar nog upp till 10 g socker/liter som torrt. Det blir ju 1 g socker/dl. Man dricker väl i allmänmhet inte en hel liter, knappt en halv liter åt gången ens.

Jojomaja
2012-09-21 13:57
1

#4 Om man äter strikt LCHF och håller max 15-20 gram kolhydrater per dag så är det kännbart när man väljer ett vin som har 10 gram per liter jämfört med under 3 gram per liter. I alla fall om man går ut en kväll och dricker några glas.

För min del smakade dessutom det röda vinet sött som socker fast det var torrt, men det beror ju på mina egna smaklökar.

Mrbearneis
2012-09-21 15:38
0

Man ska helst välja torrt vin, det finns viner som innehåller mycket socker, det behöver inte vara ett viktproblem men det är det för många. Många vindruvor innehåller sömnhormonet Melantonin vilket är det hormon som har som uppgift att reglera dygnsrytmen (dvs du blir trött av det) Melantonin anses även antioxiderande då det är en stor molekyl som många av de fria syre radikalerna troligen kolliderar med.

Zepp
2012-09-21 17:32
1

Grejen med vin är nog främst att de tillför kalorier utöver den mat man äter.. såvida man inte är storkonsument!

Oandrasidan så handlar mycket om livskvalitet.. och tar man ett glas till maten så finns det hos oss flesta kanske annat som inte höjer livskvaliteten lika mycket som man kan dra ner eller utesluta först!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skepparkrans
2012-09-21 21:28
1

Jag märkte aldrig av någon inbromsning p.g.a. vin under min viktminskningperiod. Gick ner ett kilo i veckan oavsett om jag drack vin på helgen eller inte.

Inte för att jag tycker det borde spela någon roll. Går man ner i vikt söndag-fredag och står stilla en stund på lördag, gör det då något? Möjligtvis om man har panik och vill uppnå en viss vikt på utsatt tid, men annars borde det väl inte vara något större problem?