Häva ketoacidos? Halv OT
Det finns iofs ett marsvin i fokus forum, men jag tror att kunskapen om det här ämnet finns här.
Marsvin går dräktiga i ca 70 dagar och föder fullt utvecklade ungar som väger ca 75-100g, vanlig kullstorlek 1-5 ungar. En marsvinshona väger ca 1 kg.
Ibland händer det att marsvin drabbas av toxicos, havandeskapsförgiftning, i samband med förlossningen. Ofta blir utgången av toxicos dödlig. Man kan ge kortison och försöka stödmata marsvinet, så det överlever. Ett marsvin som drabbats av toxicos luktar aceton. De flesta jag pratat med säger att ett marsvin med toxicos är i ketos. Numera är jag inte så säker på att det är ketos det är frågan om utan snarare ketoacidos. Hur häver man ketoacidos? Någon som vet? Eller någon som kan utveckla min teori?
Är det inte då man ger socker?
Det finns ju fall där typ1:or måste ha druvsocker till hands för att de faller i koma…
Kanske är jag ute och cyklar och då blir jag snart rättad… (Pasi… var är du…?)
Numer pensionär i Nynäshamn

Tror (dåligt insatt i detta) ketoacidos beror på för lite insulin och pga det, för högt socker - Finns lite här

Men om den var i ketoacidos så borde rimligtvis kortisol förvärra tillståndet då det dämpar cellernas respons på insulin och ökar blodsockret ytterligare. Men jag kan ha fel!?
Nån diabetiker kanske vet?
När är det man ger en diabetiker socker då?

Vid insulinkänningar = glykemi, lågt blodsocker…tror jag
ketoacidos hävs genom att ge insulin.
socker ges vid hypoglykemi= lågt blodsocker.
Så marsvin får graviditetsdiabetes?
Det stämmer att det är vid insulinkänning som man snabbt behöver socker/kolhydrater. Ketoacidos är, som mrs Angel skriver, brist på insulin och det är en förgiftning som är väldigt farlig. Ketoacidosen kommer inte så snabbt som en känning utan utvecklas under längre tids obalans mellan vad man äter och hur mycket (eller lite) insulin man tar.
Pasi: glykemi är både högt och lågt socker troligtvis normalt med.. Det är prefixet som talar om vad det handlar om
HYPOglykomi - lågt socker
HYPERglykemi - högt socker..
Vid ketoacedos är det mao Hyper för man har insulinbrist…
Vid en insulinkänning, som Margareta pratar om har man för mycket insulin och där med för lite socker till hjärnan…
Både högt och lågt blodsocker kan leda till koma och tom döden.. Den ena är en insulinkänning (lågt blodsocker, hypoglykemi), då behövs socker. Den andra är sockerkänning (högt blodsocker, hyperglykemi) Då behövs insulin, detta stadium föregås oftast av ketoacedos dvs syraförgiftning. Men vad jag förstår så är det inte jättevanligt… Att tuppa av pga lågt socker är vanligare..
Parsley: Överlever marsvinen med kortisonbehandling? Om det är ketoacedos borde de inte göra det.. då borde, som Pasi skrev situationen förvärras eftersom konsekvensen av kortison är att blodsockret höjs…
Iaf är det så på människor.. tycker inte marsvin som oxå är däggdjur borde vara så annorlunda..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Min fd granne tuppade av och fick åka in. Han hade ätit dåligt och pumpat i för mkt insulin på rutin.
Var det Hypoglykemi?

Har inte funderat över om marsvin kan få graviditetsdiabetes. Hos människor ökar väl graviditetsdiabetes risken för havandeskapsförgiftning. Marsvin kan få toxicos eller havandeskapsförgiftning. Feta marsvin drabbas lättare än smalare artfränder.
Vilda marsvin, som lever i Sydamerika, äter mest gräs. Tama sällskapsmarsvin äter hö, grönsaker t ex vitkål och morot och någon form av kraftfoder, ex pellets eller säd. Tror att pellets ökar risken för övervikt hos marsvin och därmed risken för toxicos.
Har risken att utveckla graviditetsdiabetes hos människor samband med kosten eller är det bara något man kan råka få när man är gravid? Är risken för graviditetsdiabetes större för en "sockerråtta" än en LCHF:are?
#10 Ja det var hypo.. för mycket insulin i förhållande till socker..
#11 Risken för graviditetsdiabetes och diabetes typ 2 är större för en sockerråtta än en LCHF-are.. All diabetes handlar om att inte insulinet räcker eller ens finns (typ 1) Håller man nere kolhydraterna minskar insulinbehovet och därmed risken för diabetes..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade