Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6946 ggr
Sasja
0

Ohomogeniserad mjölk nyttigare?

Jag har stött på påståeenden från tillverkare av ohomogeniserad mjölk, alltså att fettet inte är sönderskakat, att denna mjölk är nyttigare än andra. Vet nån om detta stämmer och varför?

Jag köper den för den har högst fetthalt och är minst proccesserad, men finns det fler fördelar?

rapu
0

ja Sasja, på  Island pastöriserar dom mjölken men homogeniserar den inte. Laktosintolerans tex förekommer knappt bland befolkningen där, och också folk från andra länder som redan utvecklat intolerans tål den isländska mjölken ganska bra. I övrigt kan man väl säga att visst måste det vara bättre att fetterna är i den form som naturen menat, och inte i nån av människan uppfunnen form. Har dock inga "bevis".

Kabo
0

Vet inte om den generellt är nyttigare men ett vet jag; uppfödd på jordbruk drack jag inget annat än ohomogeniserad mjölk fram till 20 års ålder. Efter 10 år med köpmjölk hade jag utvecklat nån form av intolerans- diarre och magont. När jag började med "gammaldagsmjölk" och senare "Åsens lantmjölk" försvann mjölkproblemen.

Gissar att fler kan vara som jag.