Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1939 ggr
mumsa
0

det går inte så bra

Just nu har jag lite ide´ torka på vad jag ska äta , jag gör bara ett halvhjärtat  försök att gå ner mina extra kg , börjar så bra på frukost med ägg och kanske ost och skinkrullar sen faller det mer och mer under dagen och eftersom jag är sockerberoende behövs det ju ingenting förrän jag tappar helt kontrollen Obestämd

men jag blir ju aldrig nöjd!? när jag läser om er som dricker äggmjölk på morg tex och sen står er flera timmar på den ,kan jag inte annat än undra hur det går till ?? jag är hungrig bara en stund efter ?? men ! jag tror att problemet också är suget efter att äta som luras lite Obestämdeg är det inte "riktig" hunger utan mycket annat , trötthet , sötsug, men iaf väldigt jobbigt ! skulle vilja stänga av ätviljeknappen någon stund om dagen iaf

har inte ork att göra massa avancerade maträtter ( även om jag skulle önska äta det )

någon som har ett enkelt tips ? känns som om jag fastnat i ägg och köttfärs Flört

folke
1

Bara en liten undran, äter du dig verkligen mätt på morgonen ?

Eller som jag upptäckte, äter jag på morgonen så blir jag fortare hungrig. Äter jag en stadig middag på kvällen så mår jag bättre om jag skippar fram till lunch och då äter mig mätt.

Nu kör jag MBC med 1 tesked koksfett på morgonen… det är allt.

Den där hunger/sug känslan är inte kul att brottas med Skrikandes

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

folke
0

Förresten, tips,  smörstekt bacon i spenat, gott gott !  Varför inte steka dig en biff eller fläskkotlett på morgonen.

Är överskattat med frukost, lunch, middag….   2 - 3 mål mat om dagen kör jag… sen vad det är låter jag kroppen avgöra, inte klockan Tungan ute .

mumsa
0

jag har också tänkt på det , jag kliver upp kl 5 och då vill jag gärna ha mitt te ( och MACKOR) men äter ägg istället Flört jag fikar på jobbet igen kl 9 (samma igen men också en ostrulle med smör i ) lite är det väl så att har man varit " duktig" och kommit över en liten gräns så är man mer nöjd men så tar man lite till (för att det är gott) så vill man ha lite till …jag tycker att jag äter så mycket fett att jag ska vara riktigt mätt , men det finns ändå ett sug efter något

men du har kanske en poäng där ? skulle kunna pröva att utesluta att äta på morgonen (om det överhuvudtaget är möjligt ? ) bara för att se vad som händer

ja det är jobbigt med hunger/sug Gråter jag äter massor av fett och mina arbetskamrater blir mätta på fil!!!?? och jag är den som bara vill ha mer ..

vad är MBC ?

MimLan
1

Men överät tills det står upp i halsen och suget inte mäktar vara kvar?

Du kan inte ta alla fighter på en gång. Äta sansat kan du ta sen.

mumsa
0

# ja fast det verkar vara svårt för mig ? jag kan nog inte få nog Skrattandehar tagit prover på köldkörteln 2 gånger med tanke på detta bla  men det visar inget , så det är nog sockersuget som spelar hjärna ett spratt , men hoppas kunna hitta motivationen snart för lite sockersanering Flört

folke
0

Magic Bullet Kaffe, En liten mixer som ser ut som en gevärskula Skrattande.

Här kan du läsa om kaffet.

Det är kaffe med smör och kokosfett kört i mixern..

folke
0

Jag håller med #4 MimiLan , Ät dig riktigt mätt, strunta i kalorier ett tag, men bara fett och protein. så att du kan få den där mättnadskänslan längre. Om kroppen vill ha hela osten inte bara några futtiga rullar, ät då hela osten…

Sockersuget är nåt av det j#vligaste som kan upplevas och det går inte att stå emot när det slår klorna i en… Gråter

Pussgurkan
0

#3 men BLIR de mätta på fil???? Sedan jag började med lchf (igen) beslutade jag mig för att studera mina smalisar till arb.kamrater. Och viss de äter pyttelite fil …. men sedan då?? Hos mig äter de en bulle, lite godis, röker, halstabletter, dricker vatten, äter frukt "hela tiden" DE äter INTE 3 gånger om dagen kan jag säga.

Börja att VERKLIGEN titta på VAD de äter egentligen …. Sedan visst de ÄR smala och HAR mindre magsäck …. men de äter oftare…. tycker jag.

Zepp
2

Jag tror att det e så här.. lever man på kolhydrater i stort så tror jag man gör klokt i att hålla ner fettet och äta lite men ofta för att fylla på med glukos!

Äter man en fettbaserad kost tror jag man gör klok i att hålla nere kolhydraterna och äta sällan och rejäla portioner, så kroppen hinner ta utav fettlagret!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mumsa
0

jag äter så pass att" normalt" skulle jag vara mätt , men som sagt min gräns är inte helt fungerande i det fallet Obestämdmen jag förstår vad ni är inne på , många äter lite för lite .

#9 jag tror på det du skriver absolut! det är där jag har problem nu ,jag kör både och , naturligtvis blir det inte bra Rynkar på näsan vet ju hur jag borde göra men…Flört

#8 ja du har lite rätt där .. mer frukt , men iaf dom blir ju mätt? aldrig jag , men ! dom jag är närmast har inte sockerberoende heller och det gör ju en viss skillnad , ja det är knepigt hur olika vi är Flört

Framåt
0

TS! Jag föreställer mig att om det du beskriver i #0 innebär att du ofta äter socker í olika former och är sockerberoende så ger det ju ett ständigt sug, eller vad menar du med att du faller? Själv befinner jag mig i liknande situtaion så jag har ingen mirakellösning att komma med tyvär.Jag försöker att ska jag äta för mycket så ska det åtminstone inte innehålla socker.Jag tycker inte att mer fett hjälper mot suget men mitt sug kankse är emontionellt eller nåt.

Ang. variation i maten - gör måtlådor när du väl lagar mat och stoppa i frysen.Det tar inte längre tid att göra fler portioner när man ändå håller på.

jansan
0

#7 och #9: Helt rätt!

"mumsa": Gör kaffe med 50 g smör till frukost om du inte har kokosfett. Smält smöret först i muggen mha mikron innan du häller på kaffet om du inte har mixer. Gör jag och man slipper ett arbetsmoment. Rör om med sked dåd och då. När jag tar det (dricker det just nu) så blir jag både fysiskt och psykiskt mätt. Jag behöver inte äta mer idag förrän runt 14-15-tiden.

Ät sen bara fett resten av dagen + lite proteiner. Kör så i 3-4 dgr och jag skulle gissa du går ner 3-5 kg direkt…om du inte väger för lite just nu. Då går du upp.

Och…SKIPPA allt vad kolhydrater heter de första 3-4 dagarna!!! Det är dessa som drar igång sötsuget/kolhydratsuget.

Förresten: Vad väger du…hur lång är du?

hannalantz
0

Hej! När jag började med lchf för ca nio- tio månader sedan var jag hungrig hela tiden och åt hela tiden. Nu är det bättre. Suget efter att äta är borta, men jag blir fortfarande hungrig hela tiden, och äter ca varannan timme i snitt tror jag. Jag blev tvungen att ta bort mejeriprodukter för att sluta äta bara pga av sug ( har ett lättare sockerberoende). Många som äter lchf äter bara två mål mat om dan, och många som dricker MBC/ lchf kaffe till frukost står sig till framåt eftermiddagen på det. Inte jag, två timmar efter en stor kopp MBC är jag vrål hungrig och måste äta igen. Jag har bestämt mig för att lära mig lyssna på mina hunger och mättnads signaler och äta efter dom, samt att bli av med suget. Och jag har som sogt lärt mig att jag inte kan äta mejeriprodukter ( utom smör som går bra) för det väcker matsuget. Så jag äter ganska ren mat, inga krångliga rätter utan. En bit protein: kött, fisk, kyckling, skaldjur. En halv tallrik grönsaker ovan jord. Och så kryddsmör, olivolja eller liknande för fettet. Plus avokado, ägg, makrill i tomatsås, smothie på kokosmjölk, bär och äggula till mellanmål. Samt te, kaffe med kokosolja ibland. Det är väldigt enkelt med maten. Men som sagt det tog mig ca nio månader att lägga om kosten från det jag åt innan till så ren mat sm jag äter nu pga av mitt beroende av socker och kombinationen av socker och fett. Så jag fick ta det gradvsi för att inte bli deprimerad av Kostomläggningen. Hälsningar hanna