Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7120 ggr
[*Maggan*]
0

Väga rått eller stekt?

Jag har nu i några veckor vägt det dagliga köttet för att veta att jag får rätt mängd proteiner i mig.

Nu börjar jag fundera på om det blir för lite (blir inte mätt) när man väger det rått… kött krymper ju alltid vid tillagning och jag misstänker att det inte bara är vatten och fett som läcker utan även en del av proteinerna.

Hur bör man väga för att det ska bli så rätt som möjligt?

[Columba]
0

Det beror väl på hur mycket du vill vill ha. Om du väger rått kan du räkna bort  ca 20% av vikten i den färdiga produkten. Så gör jag.

hemul
0

Rått blir mer rättisande. Det är vatten som går bort och det är ju olika hur hårt man steker. Finns inte lika många tabellvärden för stekt kött heller.

RobinEH
0

Räkna på rått kött. Enligt svensktkott.se så försvinner ca 15% fett vid stekning av nöt och gris, ca 60-70% gäller vid stekning av bacon. Dock är dessa inte exakta.
Den största anledningen till att kött väger mindre efter stekning är att den förlorat vatten. Någon direkt förlust av protein behöver man inte räkna på, om något så är mängden minimal.

Om man steker kött som väger 100g och innehåller 21g protein så kommer inte mängden av någon näringsämne att öka. Men om köttet efter att du stekt det endast väger 50g så kommer den per 100g innehålla drygt 42g protein eftersom vattenvikt försvunnit.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[RipleyKatten]
0

"Om man steker kött som väger 100g och innehåller 21g protein så kommer inte mängden av någon näringsämne att öka. Men om köttet efter att du stekt det endast väger 50g så kommer den per 100g innehålla drygt 42g protein eftersom vattenvikt försvunnit."

Alltså… va?

hemul
0

Ha ha! Pocenten, Helge! Skrattande

Fett kanske smälter ut ur själva köttbiten, men man äter ju upp det ändå så det spelar ju ingen roll.

RobinEH
0

Innan stekning väger köttet 100g
Efter stekning väger den 50g

Innan stekning innehåller köttet 21g protein per 100g
Efter stekning innehåller köttet fortfarande 21g protein men pga förlorad vatten och fettvikt så innehåller den detta per 50g.

Alltså innehåller det stekta köttet 21g per 50g och därmed 42g per 100g.

Kött=Fett(10g)+protein(21g)+vatten(69g)=100g
Stekt kött=Kött-vatten(48.5g)-fett(1.5g)=Fett(8.5g)+Protein(21g)+
vatten(20.5g)=50g

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[*Maggan*]
0

tack för svar alla. Det ser ut som att väga rått är det bästa :-)