Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4468 ggr
hannalantz
0

Fett utan mejeriprodukter

hej! Jag är ny här, och jag funderar på en sak. Jag äter lchf utan mejeriprodukter. För att få i mig fett har jag olivolja på grönsakerna, steker i smör, har kokosolja i kaffet, teet, och utöver det tar jag några msk udo's choice som är en olja från växtriket med balansen 2:1:1 mellan omega 3,6,9. På ett annat forum rekommenderar de Fiskolja istället för udo's choice. Jag har själv läst att kroppen bättre tar upp omega 3 från fisk. Men jag är också orolig för att fiskoljan bara innehåller omega 3, och inte 6,9. Jag äter naturbeteskött och mest vildfångad sill. Vad tycker ni? Sedan undrar jag över fettfördelnngen överlag. Fördelningen mellan smör, kokosolja, rapsolja, kokosolja och Fiskolja/udo's choice. Alla fettet sär ju olika. Min ide som är helt taget ur luften är att man behöver lite àv all de olika fetterna. Eller räcker det med fett från djur? Hälsningar Hanna

Zepp
1

Ja altså Omega 6 vill du inte ha något extra alls då vi får på tok för mycket av det redan.. och Omega 9 tillverkar kroppen själv!

Sen så.. det är inte Omgea-3s moderolja vi har någon nytta av, utan dess derivat, EPA och i viss mån DHA.

Egentligen det enda man behöver kolla på är om oljorna innehåller hög andelar EPA och inte för mycket Omega-6.

Och det är samma där.. moderoljan till O6 har vi inte så stor nytta utav utan där är det DGA och DGLA, som vi kan ta upp.. resten används i princip som energi.. eller byggs in i dina cellväggar.. och det vill du inte.

Grejen är att vi behöver de animaliska formerna av O-3, de vegetabiliska kan vi inte ta upp mer än 5-10%.. dvs att omvandla till EPA och DHA.

Det finns även algolja med samma innehåll.

Oså.. vi behöver bara något gram om dagen av de essentiella EPA, DHA, GLA och DGLA.. resten är onödigt och ställer mest till det.

Mättat fett och omättat använder vi som energi och att bygga våra fettdepåer med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannalantz
0

Hej! Tack för svaret. Det jag förstår av det du skriver är att jag kan äta betydligt mindre olivolja/udo's choice än jag gör nu? Och istället äta mer smör? Och kanske byta ut udo's choice mot Fiskolja men i mindre mängd än vad jag äter nu? Det blir lite svårt att byta ut udo's choice mot smör, eller till lunch och middag går det bra, mellanmålen är lite knepigare, jag äter ju det för att bli mer mätt. Jag får väl äta kryddsmör till all mat då istället. Eller är olivolja/rappsolja bättre? Eller lite av både och? Märks det att jag är lite förvirrad över fettet? Det låter så enkelt: smör, olivolja, rapsolja, fetfisk, naturbeteskött. Men när jag väl ska komponera maten blir det knepigare. Fett tills jag blir mätt. Ja, men vilken fördelning mellan de olika sorterna? Finns det någon mer som inte äter mejeriprodukter? vad äter ni för fett? Hälsningar Hanna

Zepp
0

Hade jag varit dig så skulle jag slå ut Udos olja, mest sådant vi inte behöver, sådant vi inte kan ta upp och sådant vi redan blir sjuka av att få för mycket av!

http://www.udoschoice.co.uk/udos_oil_ingredients

Jag är laktosintollerant så jag nyttjar inte så mycket mejerier alls.. mest smör och ost.

Altså, det mesta fettet får du från köttet och fisken, om du väljer de feta bitarna/sorterna.

Sen så räcker det med det fett du steker, gör sås utav.

På en sådan anrättning så blir det 60-80E från fett.

Vid fettfritt kött/fisk/fågel så behövs någon fetare sås, men det antar jag du redan känt.. blir himla torrt med bara fettfritt kött.

Till vitfisk, remouladsås, till fettfritt kött bea, till kyckling någon god curry.

Jag använder mycket cocosfett i matlagningen.. sen så kan jag tillsätta smör för smaken.. olivolja på grönsaker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannalantz
0

Tack för svar! Då tror jag att jag byter udo's choice mot Fiskolja och kryddsmör då istället.