Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2475 ggr
shintaida
0

"Snälla" kolisar, finns dom?

Ofta får man läsa att ditten och datten är snällare än datten och ditten.

Ja, typ smör kontra margarin. Tänk - fett som fett (som övriga världen gör så att säga).

Då undrar jag om det finns "snällare" kolhydrater kontra "elakare" kolhydrater?

Föstår ni hur jag menar?

// Shintaida

Mervi
0

Det finns det säkert. Grönsakerna som växer ovan jord tillhör väl till de snälla kolhydrater och bröd, säd, och socker är väl de elakare.

Sen får man själv avgöra vad som är snällt just för mig.

Hoppas jag förstod hur du menar. Ja gär inte helt säker???

shintaida
0

Jo, Mervi, det var så jag menade…Glad

// Shintaida

zeretki
0

Broccoli, blomkål, spenat, alla sorters sallad är OK. För mig iallafall. Jag tycker att alla grönsaker är bättre än bröd, pasta, potatis, ris och sädesslag.

DaMum
0

Jag tror att det är mängden - mätt i procent eller i gram - som avgör om kolhydraterna är "snälla" eller ej.

Äter vi broccoli, gröna ovanjordsgrönsaker, så får vi i oss färre kolhydrater helt enkelt, än om vi äter bröd, spannmål, potatis och ris.

dufva
0

Riktigt elaka kolhydrater tycker jag dom är som verkligen försöker försvara sig mot oss..

Vissa växtdelar är viktigare för växterna och dom vill till varje pris undvika att dom blir uppätna.

Därför prerarerar dom flesta växter sina fröer, som ju faktiskt är växtens könsorgan (och vem vill inte skydda sina könsorgan)  med gifter som ska avskräcka eller långsamt ta livet av dom som är fräcka nog att äta av dom..

Vissa djurarter som är naturliga fröatare har lyckats finna på sätt att neutralisera gifterna.

Vi är ju inga fröätare men har pga vår intelligens kommit på att vi kan neutralisera det mesta av dessa växtgifter med upphettning och andra metoder.

Detta räcker nu inte utan på sikt blir vi alla skadade av de växtgifter som finns kvar..

Vad jag tänker på är först och främst alla sädesslagen men också bönor och potatis.

Mervi
0

Jag gjorde råkost av följande: vitkål, fänkål, bladselleri, röd paprika och broccoli, hoppas jag inte glömt något nu. Jag åt den dagligen förra veckan. Jag gjorde dressing av olja, lime, örtkryddor + en aning stevia. Gissa vad som hände???? Jag fick förstoppning!!!! av alla dessa nyttigheter???? Jag kommer inte äta det mer.Ledsen Och jag tyckte det var gott!!!

Lillianna
0

Jag tror det är en kombination av hur mycket kolhydrater man får i sig, tillsammans med vad och sen från var de kommer. Fast jag vet inte, bara gissar.

Du kommer märka , om du inte redan gjort det, att du tål vissa kolhydrater bättre än andra. Vi brukar här beskriva dem i grupper som stärkelse, laktos och fruktos men det går säkert att dela in dem på fler sätt. Jag tål det första sämst.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm

Den tabellen beskriver vilka olika kolhydrater som finns i maten.

Man kan sortera alla kolumnerna genom att klicka på rubrikerna…

Numer pensionär i Nynäshamn

NancyAlke
0

Min filosofi går ut på att man kollar hur näringstäta saker och ting är… Jag äter ju hellre en ordentlig tallrik broccoli till middagen än en brödskiva t ex…

magma
0

Tack dufva, för den förklaringen! Har ju läst en massa klokord här om fytaser etc, men inte egentligen greppat det där med giftiga fröer (hur, varför???) förrän nu. Det där giftet, är det fytiner/fytas (om jag nu ens formulerar det rätt dvs!)?

magma
0

En del kolisar är elaka på så vis, att vissa magar och kroppar är mer känsliga för vissa typer av kolhydrater än andra. T.ex så försöker jag ligga så nära nollan som möjligt när det gäller stärkelse, men däremot så verkar jag klara enhalv grapefukt på morgonen somjag har experimenterat med sista dagarna. OBS: Jag har inte dragit några säkra slutsatser ännu, det är för tidigt!

Om jag ska se på vad jag får sug av och som jag har ätit mig till min övervikt genom, så är det just stärkelse i pasta, ris, bröd, potatis. Så för mig är den typen av kolhydrater snorlea!

Pasi
0

magma - Fytin/fytinsyra är bara ett av alla gifter som fröna använder som försvar. Ett annat är lektiner som också finns i spannmål.

Det finns många frön med gifter som vi använder som smakämnen, läkemedel eller njutningsmedel - kaffe, svartpeppar osv…..eller lite tyngre grejer - "blomman för dagen"  och stockrosor som innehåller tryptaminer, en grupp av droger dit även mescalin hör.

magma
0

Pasi- tack! Jag tänkte väl att du inte kunde låta bli att nappa på fytasfrågan…Räcka ut tungan

Amiechan
0

Chili kommer jag att tänka på - där kan vi tala om att växten försöker försvara sig med styrka 0.o Och vi korkade människor odlar  den för att äta ;-)

zeretki
0

Många bra råd här. *putt*

parsley
0

Vi diskuterade något liknande på en annan tråd häromdagen. Det verkar som att vissa har lättare att tåla socker än mjöl. Någon trodde att det berodde på att det tar längre tid för kroppen att bryta ner mjöl än socker.

Pasi
0

När det gäller kolhydraterna så är mjöl mer blodsockerhöjande än rent strösocker eftersom deras kolhydrater innehåller 100% glukos medans strösocker är en kombination av fruktos(långsam kolhydrat) och glukos.
Det som inte kroppen tar upp ifrån mjölet är div antinutrienter, fibrer och annan gottit som tarmbakterierna käkar….men det kan även vara proteinerna i spannmål som många reagerar negativt på.

Margareta
0

Proteinerna i spannmål är väl gluten?

Långt fler än de som vet om det, är överkänsliga mot gluten, sa en läkare till mig nyligen, som själv just upptäckt att hon var glutenintolerant.

Vad beror sånt på? Att alltfler inte tål våra vanligaste spannmål?

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Gluten är ett av proteinerna och det man pratar om eftersom det påverkar bakegenskaperna mest…men jag tror att man lika gärna kan vara överkänslig mot andra proteiner i spannmål.
Antagligen ligger det en del i Ursula Jonssons teori om basallerierna som bildas om man får spannmål som barn (mjölkersättning) eller också kan det bero på lektinerna som påverkar tarmbarriären.
Klart (för min del iallafall) är att vi är inte lämpade att äta spannmål.