Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4142 ggr
mitzerl
0

I väntan på vad då? - Ketos

Jag har gått på LCHF nu i en vecka och två dagar och jag är "pigg och gla' var da'", men väntar på att jag inte skall vara så pigg längre. Nämligen ketosen. När kommer den???

Det här känns jätteskumt, jag längtar efter att få huvudvärk, bli trött och få metallsmak i munnen. Aldrig har jag sett fram emot något sådant. Men det borde väl komma snart, så man har det jobbiga över snart.

Och vad är egentligen ketos? Har kollat lite på Kostdoktorns sida, men det står väldigt lite om det. Det känns lite som 'I väntan på vad då?' Jag vet inte vad jag egentligen väntar på, mer än de fysiska symptomen förstås.

En bekant som är sjuksköterska sade att det är ett farligt tillstånd och att musklerna bryts ner. Det låter ju lite otrevligt, stämmer det verkligen?

Pussgurkan
0

Jag har mätt min blod och får då att jag ligger i ketos men inte har jag några symtom på det förutom att jag är lite lätt munntorr …

Magica1970
0

Från Kostdoktorn:

Okunniga förväxlar naturlig ketos med det sjukliga tillståndet ketoacidos som har helt andra orsaker (vanligen typ 1 diabetes och extrem insulinbrist). Vid detta farliga tillstånd har man runt tio gånger högre koncentration av ketoner samt skyhögt blodsocker.

Mrbearneis
0

När kroppen börjar använda ketonkroppar huvudsakligen som energikälla, ketos är en slags fettdrift.

Hon kanske blandade ihop ketos med ketoacidos? det är många som gör det, ketos är absolut ingen fara alls, ketoacidos är däremot ett livshotande tillstånd som du kan läsa mer om på nätet.

Man får bland annat mer av det manliga könshormonet testosteron på LCHF - kost, så att säga att det är dåligt för musklerna är totalt ologiskt. Det jag kan tänka mig att hon menade är att man inte har lika stora glykogen dipåer i sina förråd dvs inlagrat socker i musklerna som med LCHF. Vi har fortfarande glykogen i musklerna på LCHF men de är inte alls lika fyllda som på kolhydratkost.

För att vi människor ska prestera rent fysiskt använder vi oss utav i princip två olika s.k motorer: glukosmotorn och fettmotorn (basmotorn), när man äter LCHF tar man vara på båda motorerna detta gör man inte på kolhydratkost. Man kan lagra in massor med energikalorier i fettmotorn vilket gör att det minskar risken för mjölksyra och ökar uthålligheten och att du orkar göra saker längre eftersom du har mer energi, men när du äter kolhydratrik kost så lagrar du i princip endast in massor med glykogen i musklerna vilket resulterar i en explosivitet ett kort tag men sedan blir du helt slut och blir jättetrött eftersom du inte har försett dig med något bränsle i fettmotorn!

Glukosmotorn = mer en explosiv motor

Fettmotorn= mer uthållighetsbaserad.

Obs: alla känner inte av några omställningsbesvär när de går in i Ketos.

Zepp
0

Jag hade alldrig några omställningsbesvär.. men så är jag en slow starter oxå.. tog antagligen rätt lång tid innan jag åt så att jag kunde hamna i Ketosis.

Ketosis är ett tillstånd när inulinnåverna sjunker och därmed så frigörs mer fria fettsyror ur fettdepåerna så att halten FFA ökar i blodet.

När dessa ökade nivåer når levern.. och i viss mån njuren så överskrider de dessas förmåga att metabolisera allt och en del fettsyror blir halvt nedbrytna till ett substrat som sen via ketosisens ensymer omvandlas till ketonkroppar.

Levern saknar i princip ensymer för att metabolisera ketonkroppar varvid dessa strömmar ut i blodet och blir tillgängliga för annan vävnad.. med ensymer för att metabolisera ketonkropparna.

De ersätter då i stor utsträckning glukos.. som på det sättet blir reserverat för vissa delar av främst hjärnan och röda blodkroppar.

Man kan inte få för hög halt ketonkroppar då det regleras genom att insulin utsöndras och därmed minskar lipolysen i fettväven.

Så.. vad är då ketoacidos.. jo det är typiskt för diabetiker typ 1, som har insulinbrist.. och karatäriseras genom att man har högt blodsocker och höga nivåer av ketonkroppar.. det handlar altså om insulinbrist.

Det höga blodsockret beror då på att det saknas insulin för att knuffa in glukos i cellerna och de höga nivåerna ketonkroppar beror på att det saknas insulin som hindrar lipolysen i fettväven.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2

Man mår väl inte dåligt för att man är i ketos utan för att man inte ännu har ställt om till att vara det. Det råder nog energibrist både här och där.

Det sägs att dag 3 är värst och det stämde då på mig ivf. Kände heller ingenting de två första dagarna, men sen kände jag desto mera. Inget att stå efter, jag lovar. Det är inget kvitto på att du gör rätt. Att må dåligt är att må dåligt. Var glad om du slipper så mycket av den varan.