Ny, verkar inte göra rätt..
Hej!
22 årig tjej som bestämt sig för att testa LCHF, mest för att jag läst så mycket bra om det, vilka positiva effekter det kan få. Dessutom har jag ca 10 kilo jag vill tappa.
Jag har ätit enligt lchf i ca tre veckor, vilket inte är så länge, men jag vill mest bara dubbelkolla att jag gör rätt. Jag har under de senaste tre veckorna haft en fruktansvärd huvudvärk, som bara går över med hjälp av alvedon/ipren. Dessutom känner jag mig väldigt svullen om magen varje gång jag äter. Jag har inte heller tappat något i vikt, och bara någon cm runt midjan.
Jag ska erkänna att jag är rädd för att äta fett, det går ju emot allt jag lärt mig hitills, men jag gör mitt bästa. Jag känner mig inte rundare än jag gjorde innan men inte slankare heller.
En vanlig dag ser ut ungefär såhär:
Frukost: en halv liten burk kvarg med lite hallon i eller kokt ägg med majonäs/bregott
Lunch: rester från middagen innan, idag en bit kött med sallad och en fet sås
Middag: Thaikycklinggryta
Jag kollar runt på internet för att få inspiration till lchf-rätter som jag sedan gör till lunch/middag. Jag använder mycket smör när jag steker, fet grädde eller creme fraische i såser.. Dricker mycket vatten.
Jag förstår att jag måste ha tålamod och att allt inte kommer direkt men är det normalt att inte märka något alls på tre veckor? En del av mig vill ge upp, för det känns läskigt att äta så mycket fett, men jag vill ändå fortsätta försöka.

Huvuvärken beror nog på att du äter för lite.. öka fettet!
Och kvargen kan du skippa på samma gång, det kan kaloribantarna hålla på med.
Gör en omellet på ett par ägg o mycket smör, alternativt ett halvt paket bacon och tre ägg!
Sen så vet man ju alldrig, för att du vill tappa 10 kilo så är det inte säkert att din kropp tycker samma.
Ät mat tre gånger om dagen.. eller öka portionerna och ät två gånger!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Att vara fettskrämd är ingen bra förutsättning att ha i bagaget när man går över till Lchf 
Om din kost tenderar att bli för fettsnål så får du energibrist när kolhydraterna minskar
Vi måste få energi från något annat när kolhydraterna minskar
Eftersom du ätit fettfattigt tidigare kan det vara svårt för din kropp att "fatta" att den ska ytnyttja ett annat bränsle i dagsläget
Det är alltså inte läge för dig att hålla igen på fettet speciellt inte i omställningsfasen som du är mitt uppe i just nu
Om du känner dig svullen i magen så kan det bero på mjölkprodukterna. Om det försvinner cm runt kroppen, som du skrev, så funkar det ju uppenbarligen även om det inte syns på vågen.
Det gör inte alltid det, konstigt nog. Jag har förlorat MÅNGA cm men det syns knappt på vågen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Vad väger du och hur lång är du?
Vill understryka det som Jennix skrev. Du HAR tappat vikt. Att vågen inte visar det du vill att den skall visa beror på att den inte är särskilt användbar som mätverktyg.
Dra gärna slutsatsen att slänga ut vågen eftersom du inte kan lita på den. Det hjälper dig att lära dig att lyssna på din kropp också.
Hur är det med hunger/mättnad med måltiderna? Hur känns de olika frukostarna för dig? Energimässigt? Mättnadsmässigt? Näringsmässigt är ägg det självklara valet.
Vilken respons, jag valde tydligen rätt ställe att vända mig till för att få svar på mina frågor! Jag är 170cm och väger 73 kilo, kollar man BMI så visar det överviktig men jag vet inte hur mycket man ska lita på det. Jag har alltid vägt ca 60 kilo men sen hade jag en tuff period då jag gick upp 20 kilo på 1,5 år, och jag kämpar fortfarande för att gå ner igen. Jag är inga problem med att äta fett, älskar grädde, feta såser osv. Det sitter mest i mitt huvud, jag är rädd att allt fett jag äter ska få mig att gå upp i vikt istället för ner. Framförallt om jag någon gång skulle fuska, massa fett + kolhydrater kan ju inte vara bra? Det känns som om jag direkt skulle lägga på mig fem kilo. Jag tror väl att jag måste fortsätta försöka och faktiskt se bra resultat innan jag kommer lita helt på att det här faktiskt är bra för mig. Jag har hört att kvarg ska vara en bra frukost/mellanmål men det kanske inte stämmer… Jag har testat att äta omelett också, tycker inte jag håller mig mätt speciellt mycket längre på det.. Jag är har oftast inte så mycket tid på morgonen, och det är därför jag har kört på kvarg, det går ju så fort :) Jag äter som sagt frukost och sen två mål mat, och jag blir hungrig mellan varven. Jag äter mig alltid mätt när jag väl äter. Är jag hemma och blir hungrig äter jag kvarg eller en bit ost. Kan tycka att det är svårt att hitta andra mellanmål som är lätta att ta med sig..
Välkommen till sajten, sannor!
Har du haft problem med svullen/uppblåst mage förut? Tänker att det låter lite som laktoskänslighet, att det kommer efter du ätit.
Huvudvärken är ju ett typiskt omställningsbesvär. Energibrist. Din kropp är inte van att gå på fett/ketoner än.. den vill ha kolhydraterna du åt förut. Men snart lär den sig. Bra att du dricker vatten.
Ät fett, som övriga skriver. Då finns det en energikälla för kroppen att ta av. Och håll nere kh förstås. Däremot tror jag inte du berhöver äta JÄÄTEMYCKET fett, bara du passar dig för att vara fettsnål.
Rätt säker på att huvudvärken ger med sig snart. Återstår magkruxet. Men prova dig fram, det kommer troligen lösa sig.
Bra mellanmål kan t ex vara ostpinnar eller ölkorv av bra kvalitet. Tycker jag. 
Tack för tipsen, ska fortsätta äta fett och hålla tummarna för att det blir bättre :)