Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3233 ggr
Anett
0

Nybörjare undrar....

Är det kolhydrater bara eller kolhydrater i kombination med annat som man skall undvika???

Jag är väldans ny här och det jag läst här gör att alla mina gamla sanningar vrids om och vänds ut och in. Lite svårt just nu att få ihop allt, men jag tror jag börjar förstå!

Själva har jag varit en person som i stort sätt BARA ätit kolhydrater. Alltid ätit mest pasta eller potatis eller ris och en mycket liten mängd av köttet eller fisken eller så. Har gått på viktväktarna och lärt mig söka efter fettfritt. Druckit light, ätit light…alltid varit hungrig eller fått magproblem och gått upp i vikt.

Om det finns någon bra nybörjarsida att läsa vore jag tacksam för den infon. Känner att jag läser små delar här och där, men behöver få ett bra allmänt grepp på vad det handlar om Ex så förstår jag att man skall undvika kolhydrater (bra va! : ) men VAD är det som man kan äta då? Vad har man istället för pastan och brödet??  

Problemet är att jag inte är så förtjust i kött. Äter hellre fisk och vegetariskt, men har ss problem med känslig mage så….? Är jag ett hopplöst fall? Kanske detta inte kan funka för mig? Eller??

Margareta
0

Klart det kan funka för dig också, jag är så optimistisk att jag tror det fungerar för alla som verkligen VILL…

Det finns mycket att läsa för nybörjare.

Börja tex med den här länken det är Dr Annika Dahlqvists kostprogram som är väldigt enkelt att förstå för en nybörjare.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Välkommen!

Istället för pasta/ris/potatis så kan du prova en gratäng på broccoli eller blomkål med grädde och ost ovanpå som får gratinera. Eller bara riven vitkål (kanske med vinägrett?), en grönsallad, kokt broccoli med en klick smör på som får smälta, haricot verts etc.

Istället för bröd blir värre:O) Jag har fått tänka om vad gäller detta med måltidernas karaktär, numera så är det ingen större skillnad på frukost, middag eller kvällsmat för mig. Annars så är det ju den "svenska modellen" att frukosten helst ska bestå av bröd och/eller en redig gröt och gärna apeslinjuice… Försök inrikta dig mer på den engelska frukosten med bacon och ägg! Jag äter ofta två kokta ägg till frukost, som jag äter inlindade i rökt skinka med en klick majonnäs för varje tugga.

Margareta
0

Många av oss äter inte kolhydrater alls, mer än det som finns i mejerivaror och ägg, medan några äter litegrann av olika livsmedel med hyfsat lite kolhydrater max5% brukar vara en vanlig gräns.

Man får alltså pröva själv och testa.

Anett
0

Tackar!

Har läst Dr Dahlquist kostråd vilket var en mycket bra start och övriga förslag från Magma.

Problemet är nog ändå fruksoten. Kan bara inte, har aldrig kunnat äta stekt och flottigt på morgonen. Yougurt med fullkornsflingor har varit min melodi…vad kan jag göra nu?

Gallan tål inte ägg. Magen fö tål inte kryddor, lök, surt osv. Får sådana här perioder då den bara inte tål annat än dricka eller barngröt. Vad gör jag då tro?? Hopplöst fall kanske.

Men jag skall verkligen försöka…åtminstone dra ner kraftigt på kolhydraterna, har som sagt ätit kopiösa mängder, nästan enabrt faktiskt. Pasta med sås, bakpotatis med röra osv. Så detta är precis tvärtom för mig.

Om jag äter en frukost med kolhydrater men undeviker dem helt resten av dagen, har jag ändå pajat hela systemet då???

Ja, det lär bli fler frågor på vägen…. Men tack för svaren så här långt!

magma
0

En frukost du kan köra med till att börja med, är ju fet, naturell yoghurt med linfrön. Ála Annika Dahlqvist:)

Margareta
0

Anett: När Du skriver och berättar hur Du ätit slår det mig att många av din problem med maten kan bero just på den kosthållningen. Åtminstone har jag hört många som sagt att det är så. Därför tycker jag du skall ändra lite i taget. Det är många som har problem med gallan och inte kan äta bla ägg för att de ätit för LITE fett innan. Gallan mår bäst när den får regelbundet med fett för då hålls den i arbete…

Detta förklarar ändra här bättre än jag (hallå… kom igen och berätta om gallan…)

Ät den naturella 10%-iga yoghurten (turkisk/grekisk/Meze) till frukost, gärna med lite extra vispgrädde i. Linfrön är helt ok om Du gillar dem.

OM Du ändå törs TESTA att göra lite väldigt lös äggröra så här:

Vispa ett ägg med en skvätt vispgrädde (ca 0,5dl).
Häll det i en torr kastrull om du har teflon, smält först LITE smör i botten om du har vanlig kastrull. Rör hela tiden medan du sakta värmer och ta bort från spisen så fort den "stannat".

Alltså väldigt lättstket/kokt äggröra utan smör om du har rätt panna. Så gjorde jag INNAN jag fixade att hälla i smör. Den blir krämig och god och inte ett dugg flottig.

Men som sagt… Du bestämmer själv…

zeretki
0

Bra råd till nybörjare!

Anterrabae
0

Gallan har vi för att få hjälp att bryta ner fettet. Gallsaft tillsammans med enzymer för endamålet.

Om man under lång tid inte fått i sig tillräckligt med fett så stannar gallan, eftersom avsaknaden av fett i kosten gör att den inte "behövs". Det är detta oanvändande som jag har förstått bidrar till att man kan få gallsten och ev. akut gallinflammation som kan leda till att gallblåsan måste opereras bort.

Hur som helst. om inte gallan får arbeta blir den "svag", precis som en muskel som inte används. När du börjar träna igen, dvs äta fett så kan man få träningsverk om det går för fort. Gallan har helt enkelt inte vant sig vid att jobba än, det är det som du känner när du äter tex ägg. Gallan är lite ringrostig. Men om man tar det lugnt och ser det som en trappa kommer problemen lösa sig. Öka lite.. vänj dig, öka lite vänj dig osv.. Man kan inte ta hela trappan i ett steg.

Ang frukost.. Om stekt är svårt koka äggen (när du vant dig vid dem), och ät med lite majonäs eller mosa med lite smör. Jag föredrar mjukost i /till äggen.

Annars har jag ätit Creme Friche blandat med Keso… inte så stabbigt som CF men matigare än Yoghurt (10%).. Prova dig fram.. 

Margareta har skrivit (säkert många gånger) att vi ska jaga elefanter istället för mygg.. Dvs, börja med det viktigaste först och inte allt på en gång. Man lär så länge man lever… så vi har gott om tid att lära oss "allt"

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Massor av gånger har jag skrivit just det….om mygg och elefanter… var och en måste själva hitta sina egna elefanter. Förvånad

problembarn
0

Hm, fxxn vad kloka ni är… jag avskyr att skynda långsamt… jag vill nu….

Anterrabae
0

Problembarn: Det vill vi alla.. Helst igår…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

magma
0

Hur har det gått för dig Anett??