Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5270 ggr
lindi
0

God äppeldessert!

MimLan
1

Skriv gärna receptet här.

fruarnalyrehed
0

Det är ganska mycket kolhydrater i den desserten; 80 g kolhydrater i äpplena (räknat på 10 g p äpple), 6 g i vispgrädden, 24 g i mandelmjölet= 110 g kolhydrater/ 4 = 22 g kolhydrater per portion, mer än dagsbrhovet för strikt LCHF, funkar säkert ypperligt för de som klarar högre kolhydratsnivåer, men för mig är det uteslutet tyvärr.

lindi
2

MimiLan: Kommer du inte in på sidan?

Fruarnalyrehed: Klart det är lite kolhydrater i äpplena, men det är det värt när de kommer från trädgården och är så ekologiska som de kan bli. Och så använder jag mandelmjöl som innehåller 5g kolhydrater/ 100 gram. Så det blir egentligen ganska mycket mindre. Men det med att räkna exakt är inget jag lägger så mycket energi på… Du får hoppa äpplena å göra den med blåbär istället!

lindi
0

Å sen så va jag otydlig med att skriva att jag fick ca 1/3 av äppelmoset till övers och ca 1/2 av crunchet… Skrattande

MimLan
2

#3 Ingen aning. Men det här är KiF, recept som läggs här bör just vara recept och inte länkar för egen bloggtrafik.

Du kan skriva din bloggs adress ändå, efter receptet. Så får folk valet att gå dit om de vill.

lindi
0

OK, visste inte att man var tvungen att göra det. Då ska jag tänka på det nästa gång!

jansan
1

Äpplen innehåller ju mer kolhydrater än ovan angivet enligt denna lista:

http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php

Själv undviker jag frukt helt o hållet även om jag nu tar det lugnare nu då jag nått målet. Detta eftersom man aldrig kan äta sig mätt på frukt och det innehåller fruktsocker.

Men det är jag det Glad

Svårt att minska i vikt om man äter ca 3 hg äpplen på en dag (ca 40 kh). Är väl ett sätt att lura sig själv…tror jag Glad

Medlem
1

Vi har haft mycket frukt i vår trädgård och jag unnade mig lite såsom krusbär, plummon, hallon, äpple och päron. och nu väntar jag på höstäpplen.

Jansen: Jag äter frukt från vär trädgård för att de smakar gott (ekologiska), blir inte mätt av ett äpple eller av några krusbär. Dessutom är de inte söta som de man köper. Gillar det syrliga smaken.

[hurley]
1

Jag ska helt klart testa detta recept, det verkar superbra! Det är härligt att kunna göra goda saker med sina egna äpplen Tungan ute

Magica1970
1

Squash som får koka en stund i vatten med naturlig äpplearom är ett LCHF-alternativ till äpplen.

MonicaHansen
3

14,6 g kolhydrater i 100 g äpple utan skal..

använd 50 g till en portion = 7,3 g kolh

om man klarar av att bara äta 50 g

och det har jag klarat den här hösten, det är jag så glad för!

Tidigare åt jag mörk choklad som 'godis' ibland, men ett gott äpple från naturen har mindre mängd kolhydrater per 100 gram, och så mycket mer i vitaminer och nyttighet än chokladen med socker i..