Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4076 ggr
RobinEH
1

Äta grönsaker enskilt?

Jag undrar kort och gott om man bör äta grönsaker i en separat måltid. Vad jag har läst så innehåller många grönsaker nitrat som i kombination med protein kan bilda skadliga nitrosaminer. Grönsaker innehåller ju också en viss mängd protein vilket borde betyda att grönsaker i sig bidrar till bildandet av nitrosaminer. Men så är inte fallet då grönsaker även innehåller vitamin C som hindrar bildandet av nitrosaminer. Alltså bidrar inte grönsaker i sig till bildandet av nitrosaminer. Men om man då även äter något proteinrikt som avsaknar vitamin C tillsammans med grönsakerna så är mängden vitamin C inte tillräcklig och risken är större att nitrosaminer bildas. Fett å andra sidan påverkar bildningen av nitrosaminer på ett helt annat vis. Fett skall nämligen få vitamin C att gå från god till ond. Av någon anledning påverkar alltså fettet vitamin C förmåga att skydda mot bildningen av nitrosaminer till det motsatta. Om detta stämmer så borde man väl äta grönsakerna separat från andra livsmedel? Men om man undviker fett då man äter grönsakerna hur blir det då med de fettlösliga vitaminerna? Finns det livsmedel som vi inte bör kombinera och tvärt om? Borde vi äta livsmedel med högt innehåll av fett, protein, kolhydrater, vitaminer, mineral, vätska etc. separat?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

crikarlshamn
0

Intressant inlägg och efter att ha lyssnat pà ett làngt inlägg av min allergi läkare kan detta vara nàgot att prova för vissa utav oss.

Ocksà en faste dag dà och dà borde vara en "vila" för de utav oss som har intoleranser.

Autoimmuna sjukadommar, fibromyalgi etc kanske skulle lindras? Jag pàstàr inte - brainstorming/funderingar…

Zepp
0

Låter nästan som om du läst på någon "hälsosida"!?

Altså C-vitamin blir skadligt.. av fett.. vilken form av fett, triglycerider?, olika fettsyror eller estriferat fett, eller fria fettsyror, sker det i magen, tarmen eller i blodet.. kanske i levern.. eller i extrahepatitisk vävnad.. eller i fettväven?????????

Många frågor blir det!

Sen så.. grönsaker är en större källa till nitrit i kosten beroende då lite på hur hälsosam man är, tex hur mycket gröna grönsaker man äter.. för det gör man ju om man är hälsosam.

Men om det inte räcker till så gör kroppen själv nitrit iomed att det är ett viktigt ämne för kvävehalten i blodet.. och räcker inte det till så kan man köpa piller på hälsokosten som höjer kvävehalten.. de säljs främst med hänvisning till ökad sexuell lust!

Nitritets farlighet är starkt ifrågasatt, det verkar snarare som om högt intag av nitrithaltig mat har en samvariation med låg social status.. av någon märkvärdig anledning så räknas inte de med hög social status som äter mycket nitrithaltiga grönsaker in.. för det e ju "fruktogrönt", nästan en egen macronutrient!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
0

Gällande kombinationen av fett och vitamin C så tog jag informationen från: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/09/070903204800.htm Jag hävdar absolut inte att nitrit är direkt farligt. Informationen jag har talar för att kombinationen av nitrit och protein kan ha cancerogena effekter. Spenat m.fl. rekommenderas ju för bl.a. muskelbygge då det ökar kvävehalten. Sen vill jag inte att ni tar mitt inlägg som ett påstående utan som en fråga. Jag kan inte hävda att jag har någon som helst kunskap om ämnet, och därav vill jag inte göra direkta uttalanden om det.

RobinEH
0

Så, är det onödigt att äta livsmedel separat eller?

goliath
1

Ämne A har visats sig var ofarligt för kroppen. Ämne A i kombination med ämne B Bildar därimot farliga föreningar. Men ämne C tillsammans med ämne D nautraliserar de farliga föreningarna. Fast ämne C och D tillsammans med ämne A bildar ännu farligare förbindelser! Och sen har vi ju resten av alfabetet!

hemul
0

Men hur menar du med C-vitaminet? Grönsakerna slutar väl inte innehålla C bara för att du äter kött till eller?

Zepp
1

N.B. This footnote has been added after we received several e-mails explaining the same: This article equates ascorbic acid with vitamin C. Ingested by itself, ascorbic acid can actually CAUSE oxidative damage. The fact is that ascorbic acid is only the PRESERVATIVE part of naturally occurring vitamin C. Naturally occurring vitamin C contains other phytochemicals that do provide a protective effect against cancer. Raw organic broccoli is an excellent source of fully complexed vitamin C. To equate ascorbic acid alone with vitamin C is inaccurate and dangerous.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/81612.php

Man kanske kan säga att man bör undvika högprocessad mat med tillsatt Nitrit och Ascorbinsyra??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
0

Vad jag läst så innehåller grönsaker så pass lite protein att dens mängd vitamin C är tillräcklig för att förhindra aminosyrorna från att reagera med nitratet/nitritet. Men jag kan ha missuppfattat det hela.