Kramper i magen!
Kan mina extrema kramper i magen ha något med lchf kosten att göra? Har bra kört lchf i två v men ganska snart så började min mage krampa med vattendiareer som följd! Nu så får jag kramperna kanske bara två gånger per dag medans jag i förra v fick kramper vid minsta lilla jag åt el drack Kan det höra ihop med lchf
Hej jag har fått höra att den kosten är farlig .
Det har jag också hört ;). Men jag tror fetma är farligare. Och jag ratar inte kolhydrater jag äter bara mycket mindre
Lite diffust med kramper. får du kramper direkt när du äter eller direkt efter måltid? hur ser en vanlig mat-dag ut?. Om du kört lchf i 2 veckor, var du fettskrämd innan? hur gammal är du?
Jag hade ibs innan jag skippade alla kolhydrater så magen krånglade jämnt - innan jag la om kosten och funkar det utmärkt..
Så berätta lite mer vad du äter/dricker..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 fuzzygirl21
jag har hört att det är farligt att leva - man kan dö…
Innan man tror saker - så ta reda på fakta.. tror gör vi i kyrkan..
Häpp!

#4 Ursäkta, men det där var ett konstigt svar.
Tycker inte oron ska skojas bort.
Fakta är dessutom svår att hitta.
Anders Ee erkände i Studio Ett att det inte fanns några forskning på lchf som sträcker sig över ett längre tidspann än två år.
#5 Trule
jag skojade inte bort oron -jag pekade just på det jag skrev - att tror gör man i kyrkan.. att skriva/säga/prata - jag tror…. undergräver fakta, och om ingen gör sig besvär att ta reda på fakta så blir snart lögnen sanning.. Alla VET ju att Atkins tex dog i hjärtinfarkt - eller kanske inte..
Vad jag menar är att det är farligt att kasta ur sig -jag tror, jag hörde, jag läste i tidningen….
för då tappar vi bort fakta… så fram med mera fakta..helt enkelt

#3 Ja jag var nog rätt "fett rädd" förut, Jag äter det jag gjorde innan då detta ingår i lchf förutom kolhydraterna men tillägg av fettet. alltså jag har tagit bort det mesta av kolhydraterna (äter enl Max 5/100 gr) och tillsatt fett. Kramperna kommer precis efter jag ätit el druckit sen så är de kvar ända upp till fem sex timmar. Ska pröva här i några dagar att minska lite på fettet och öka på det successivt.

Äter du för mycket fett, har du problem med gallan?
Steatore är fettdiare, dvs om det går rätt igenom och då handlar det mest troligt om att man antigen äter mer fett än vad kroppen klarar att ta upp eller om maldigestion, dvs om reducerad förmåga att ta upp fett, av genetiska, medecinska eller av sjukdommar som hindrar spjälkning och upptag av fett i tunntamen.
Man skall inte gå för länge med diareer, det är en av de vanligaste dödsorsakerna i den underutvecklade delen av världen, och iomed att det leder till malnutrion !
Nu lever vi ju inte i ett u-land.. men på längre sikt kan man ändå få malnutrion.
Så först.. testa att äta fettfritt i någon dag för att utröna om det har någon samvariation med fettupptaget!!
Jag har oxå hört att det skall vara livsfarligt att äta LCHF, man lär visst dö knall o fall efter två år!! 
Nu har jag ju ätit såhär över fyra år så ni behöver inte lyssna på mina komentarer alls.. då jag med all säkerhet redan är stendöd!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Ja jag var nog rätt "fett rädd" förut, Jag äter det jag gjorde innan då detta ingår i lchf förutom kolhydraterna men tillägg av fettet. alltså jag har tagit bort det mesta av kolhydraterna (äter enl Max 5/100 gr) och tillsatt fett. Kramperna kommer precis efter jag ätit el druckit sen så är de kvar ända upp till fem sex timmar. Ska pröva här i några dagar att minska lite på fettet och öka på det successivt.
kramper kan ha många orsaker men om man varit fettskrämd tidigare så kanske kroppen behöver omställningstid. TA två steg tbx, och öka sen fettmängden succesivt.. tänk på att kött/fisk/ägg innehåller en del fett - om du tillsätter mycket extra så kan du dra ner på det för att sen ev öka..
Om du söker fettkvoten i mejerivaror så kan det vara bra att minska ner på det.. Ibland tänker man inte på det naturliga fettet utan öser på med grädde/creme fraiche och då kan magen gå i baklås,
för lite matdagbok så ser du vad du äter och när kramperna kommer, du bör se mönster ganska snart.

#9 Ska inte lyssna på en död man ;)) Japp jag ska dra ner på fettet några dagar då jag själv misstänker att det hänger ihop :( Mig vetandes så har jag inga problem med gallan!

Laktos?
Har du ökat mejerierna?
Jag kan använda mejerier för att öka genomströmningshastigheten genom tarmarna!
Men så är jag Laktosintollerant oxå, dvs jag har problem att bryta ner laktos.
Mjukglass är bäst, samma effekt som laxoberal.. troligen lite samma innehåll!
Altså är det fettdiare så ser man det, det flyter fett i porslinstolen, eller vid lindrigare besvär det blir fett på papperet!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Allt jag ätit senaste veckan har gett kramper och diarréer :(. Så jag får börja om men radikalt minska på fettet för att se om det är det! Trodde först att det var blomkålen som var boven men har inte ätit det på flera dagar nu….
Är försiktig med laktos då jag alltid haft problem med det! Vet precis vad du menar med mjukglass 😁 samma effekt hos mig Jag kör mest med laktosfritt