Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4109 ggr
Thalia69
2

Alvesta LCHF glass

Läste på Allt om LCHF sida om Alvestaglass som finns ute att köpa.
En fråga om man läsre innehållet i LCHF glassen ligger på vaniljglassen kolhydraterna på 8 g/100 g.
Om man läser på den sockerfira glassen så är kolydraterna 0,5 g/100 g.

Är då inte den sockerfria glassen att föredra mot LCHF glassen? eller missuppfattar jag nåt?

Ingredienser Sockerfri glass

GAMMELDAGS VANILJ
Ingredienser: vatten, grädde (laktosfri), äggula, kakao, cocosfett,
fyllnadsmedel (polydextrose), mjölkpulver (laktosfritt), 
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl), emulgering (veg mono- och diglycerider, karragenan), naturidentisk arom, vaniljstång, sötningsmedel (acefulfame k)

Allergiinformation: Produkten innehåller ägg och mjölk.
Näringsvärde/ 100 gr: Kj 549/Kcal 130, Protein 1,3 Gr , Fett 11,5 Gr ,  Fibrer 16 Gr , Kolhydrater 0,5  Gr   (naturliga sockerarter) 

Ingredienser LCHF-glass

**
VANILJDRÖM
**Ingredienser: mjölk, grädde 25%, äggula, glykos, cocosfett, fyllnadsmedel (polydextrose), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl), emulgering (veg mono-och diglycerider, karragenan), aromämnen, bourbon Madagaskar vaniljstång, sötningsmedel (stevia-glykosider)

Allergiinformation: Produkten innehåller mjölk och ägg. 
Näringsvärde / 100gr: Kj 858 Kcal 203 / Protein 4 gr / Fett 16 gr / Kolhydrater 8 gr / Fibrer 8 gr

MissInAction
0

Om man tar hänsyn enbart till kolhydrat-mängden så visst. Jag skulle dock ha valt LCHF-glassen för den har mjölk som första ingrediens istället för vatten, samt åtminstone 25% grädde istället för laktosfri Glad Med tanke på att jag äter grädde i vanliga fall så är detta ingen större grej för mig. 

Jag har hittills bara testat sockerfri glass med chokladsmak, och den var väl sådär. Smakade mycket choklad och kändes glassig, men inte mer än så. Hoppas kunna hitta de andra smakerna!

Det bästa torde väl vara att göra egen glass ändå om man vill slippa onödiga tillsatser Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Pennylane1]
0

Den så kallade vaniljdrömmen smakar bara vatten … trots att den har mjölk och grädde…

laktsofri grädde är väl inget sämre, snarrare tvärtom?

LinaIsabell
0

Nuförtiden innehåller den här glassen istället stevia, och smaken himmelsk röra finns, som är smörkolaglass med choklad. Den är god, men relativt smaklös. Jag gjorde en egen chokladsås genom att smälta mörk choklad och blanda ner kallpressad kokosolja (med smak, vill säga). Det var jättegott.