Gör om - gör rätt!
Det är inte meningen att sparka på någon som ligger ned. Jag vet att det finns många som inte kan gå ned i vikt med LCHF och jag respekterar det men jag börjar tröttna på alla de som gnäller på kosten och när man sedan ser på vad de äter så är det faktiskt rent löjligt. Det är väldigt många som fuskar och kör påhittade varianter som garanterat stör ämnesomsättningen och verkligen inte är LCHF.
Jag är också sockermissbrukare. Jag vet vad det innebär att ha begär efter sötsaker, men jag vet också att begäret försvinner om jag äter strikt LCHF. Jag lurar mig själv om jag håller på och stoppar i mig bakverk och godis. Jag vinner inte ett dugg på det utan göder endast sockerbegäret, oavsett om det är sukrin eller stevia jag sötar med.
Jag vet inte hur många gånger jag hört det, läst det eller stött på det … Folk som hävdar att: "Jag har kämpat med LCHF i flera månader och går bara upp i vikt i stället för att gå ned!"
Det blir lite "finn fem fel" i den lilla enkla meningen. Som ett exempel så "kämpar" eller lider man normalt inte med LCHF. I alla fall inte när man är igång med kosten och kommit över de s.k. omställningsbesvären. Om LCHF känns som att man måste slita eller kämpa, då är det något som inte är som det ska. Då borde man kanske kolla igenom att man följer kostråden eller överväga att gå tillbaks till att räkna points och kalorier. För det andra går man inte upp i vikt med LCHF. I alla fall inte om man äter strikt och självklart under förutsättning att man inte behöver gå upp i vikt för att man är underviktig. Det är inte många som vet det men det är en normaliserande kost och är du underviktig går du upp, är du överviktig går du ned.
Det här med att folk inte tappar i vikt som de förväntat att göra och därför skriker i högan sky gör mig lite irriterad. Det är inte kostens fel att du går upp. Det är du själv som inte äter rätt. Du har inte fattat hur du ska göra och behöver troligen läsa på lite. Man börjar ju bli rätt trött på att LCHF får skit till höger och vänster för att folk inte har förmåga att hålla sig till kostråden. Jag vet inte hur många gånger jag gått in i matdagböcker (www.matdagboken.se) eller frågat hur man äter för att snabbt inse att personen i fråga inte alls äter LCHF. Många fuskar som de brukat göra när de räknade kalorier och tror att det ska gå att ta igen eller träna bort. Det "unnas" hit och dit och det snaskas på både bröd, choklad och frukt och så får man kommentarer i stil med "Ja men det är ju inte så mycket kalorier". Men hur svårt är det att fatta att LCHF inte handlar om att räkna kalorier?
De flesta som klagar över att de inte går ned äter för mycket kolhydrater OCH ökar dessutom på fettet. Många fortsätter med lättprodukter, andra fuskar med choklad, vissa köper "lowcarb"-skräp som egentligen inte alls är LCHF och en del börjar plötsligt överäta och svullar i sig på tok för mycket energi per dag i tron att man kan äta obegränsat. Andra verkar liksom missuppfatta hela grejen och kombinerar kaloribantning med högt fettintag. Man kan ju inte börja dagen med bacon och ostfylld omelett stekt i smör och sen komma på när klockan är fem på eftermiddagen att man samtidigt vill hålla nere kalorierna och då välja sötad lättyoghurt, Finncrisp med Lätta och en banan! Vad man gör då är att äta HCHF - alltså High Carbs High Fat. Det är receptet på att gå upp i vikt med raketfart! Kolhydrater och fett tillsammans är det absolut värsta man kan stoppa i sig. Då får man både insulinpåslag och fettinlagring av sockret plus att man häller i sig extra fett som kroppen inte kan bränna när förbränningen minskar och man slagit på lagringen genom kolhydratsintaget.
Men varför gör folk så här? Varför är många nybörjare så okunniga? Hur kommer det sig att plötsligt ska alla köra LCHF utan att ens veta grunderna? Man ger sig in på att käka LCHF som om det vore en tvåveckors Nutrilettkur och det är ju helt galet och sjukt. LCHF är ingen quickfix man hoppar på i några veckor för att man ska komma i baddräkten. Det är inget man "kör ett tag" eller kickstartar med för att sedan gå över till kaloriräkning. Däremot kan man börja med andra dieter och kickstarta sin viktminskning med t.ex. VLCD (Very Low Calory Diet) för att sedan gå över till LCHF, även om jag personligen tycker att det verkar vara en onödigt plågsam väg att gå. Jag menar … kroppen är då fettskrämd och svälter, varför det troligen tar längre tid att uppnå en balans. LCHF är en hormonell förändring i kroppen som kräver kunskap och eftertanke för att följa.
Och som jag skrivit i början finns det en del som inte kan gå ned i vikt med LCHF på grund av andra faktorer. Det kan vara sjukdomar och metaboliska problem i bakgrunden som förhindrar viktnedgång, men det är ovanligt och detta är inte riktat mot dem. De flesta som inte lyckas med LCHF (och de som skriker högst) är de som inte följer kostråden.
Men samtidigt måste jag skylla en hel del på alla dessa förbaskade LCHF-bakböcker och alla dessertrecept som bräddfyller varenda LCHF-bilaga överallt. Folk ser Aftonbladets eller Expressens bilaga och lockas att tro att LCHF betyder att det går att svulla på allt möjligt. Ingenstans talar man om att sötningsmedel stör insulinproduktionen, hindrar ketos eller skapar ett sötsug som inte borde finnas där. Ingenstans står det något om att man ska vara försiktig med att stoppa i sig en massa syntetiska sötningsmedel eller att sockersmaken med påföljande insulinpåslag förlänger lidandet när man har omställningsbesvär. Ingenstans står det som alla etablerade LCHF:are vet; att man ska vara oerhört försiktig med både choklad, bär och sötningsmedel. Nej … Tvärtom är det vackra bilder på saftiga chokladgodisar, pajer och tårtor överallt på LCHF-magasin. Det står uppmuntrande texter såsom "Nu kan du äta kaffebröd utan att gå upp i vikt!" och "Ät LCHF-godis och se vikten rasa".
Jag tror säkert LCHF-bakningsdrottningen Mariann Andersson bakar fantastiska kakor, tårtor och godisar men jag är så förbannat trött på att se dem överallt. LCHF handlar inte om att göda sitt sötsug med fusksocker eller att fortsätta stoppa i sig bullar, tårtor och godis. Den som tror det är fruktansvärt illa ute. Ibland får jag för mig att Sverige är fyllt av kaffemostrar som bara inte kan vara utan sina kakor och bullar men samtidigt intalar sig att de bantar när de välter i sig tårtbit efter tårtbit som innehåller sötningsmedel istället för äkta socker. Nu verkar tårtmaffian ha hittat LCHF och tror att de kan fortsätta med sitt kakmissbruk och ändå gå ned i vikt, påhejade av fusksockerbagarna av typen Mariann Andersson, Anna Jacobsson och Annika Rogneby som horar runt (ursäkta uttrycket) och tjänar multum på att sälja LCHF-bakböcker med recept fyllda av låtsassocker och kemikalier. De skämmer ut LCHF och den sunda livsstil som kosten står för. De lockar folk att vara kvar i sötsug och likförbannat tror man att detta är LCHF när de ger ut sina böcker och till och med får namnge sitt eget "Mariannsocker". Och då har vi knappt berört LCHF-tidningarna och de här bullkärringarnas medverkan där.
När nr 2/2012 av tidningen Mat och Hälsa (en helt GI och LCHF-inriktad tidning) kom ut i juli innehöll den inte mindre än tio recept på tårtor samt en jordgubbsröra med pistasch, en blåbärsdessert med kokos, en björnbärsmarmelad, en hallonglass, en kokoskonfekt med mörk choklad och massor av nötter, en sorts "glad glass" med sötningsmedel samt sötningsmedelsspäckade lavendelkakor. I aftonbladets bilaga Laga LCHF som jag köpte i juni tronade alla dessa bakpulverdrottningar på sida efter sida med bakrecept. Det var Rognebys nötgodis med choklad, Bountybitar, Biscottis, American Pancakes, Jordgubbsmousse, Kärleksmums, Mandelchokladbollar, Läskande sommardessert på yoghurt, grädde, sukrin och bär samt då förstås en drös av Mariannes tårtor, semlor, mjuka pepparkaka, whoopie pies och cupcakes.
Jag förstår att folk vill "unna sig" ibland så det är ju bra att det finns recept att tillgå, men men det här är ju rena skämtet. LCHF-tidningarna är faktiskt värst eftersom nybörjare inom kosten går på det som står där. Om man startar sin LCHF genom att följa alla de här recepten kommer man troligen aldrig någonsin gå ned i vikt. Man blir inte av med sitt sockersug om man fortsätter stoppa i sig söta produkter och dessutom som vissa gör, dricka lightläsk. Då kan man lika gärna strunta i LCHF enligt mig. Okej om man någon gång i bland bakar en paj på mandel-, eller kokosmjöl, gör en tårta eller unnar sig en ruta mörk choklad, men de här baktanterna (för det är samma Mariann och Annika i alla dessa tidningar) får det att låta som att alla bakverken är normal mat om man äter LCHF. Att det är okej att sitta och mula LCHF-snickers, LCHF-bounty och LCHF-cupcakes med sukrin, stevia, sukralos, aspartam eller vad det nu är man häller i.
Oavsett vilken diet du följer blir du aldrig smal om du tror att det är bullbaksvägen du ska gå för att gå ned i vikt. Jag vidhåller det Sten Sture Skaldeman skrev i sina "hårdare" böcker, innan han började skriva (tjäna pengar på) kokböcker fyllda av chokladdoppade jordgubbar, pannacotta, kladdkaka, chokladtryffel, Chokladmousse och kokostoppar där sötningsmedlen står som spön i backen. (Alltså vad vi kaffemostrar vill ha)
"Den bästa desserten är och förblir ett glas rött vin med goda ostar till."
Om du går upp i vikt med LCHF trots att du är överviktig så gör du helt enkelt fel. Gör om. Gör rätt. Läs på. Var sann mot dig själv och sluta fuska. Lägg ned kakbaken och de färdigköpta Lowcarb-bröden som innehåller massor av kolhydrater, fast de kallas för något annat. Sluta låtsas att du håller en strikt diet om du de facto sitter och trycker i dig 60 gram choklad på fredagskvällen. Det funkar inte, även om den har hög kakaohalt.
Lär dig om hur LCHF fungerar innan du börjar - det är mitt bästa tips. Läs på! Plugga! Förstå vad som händer i kroppen. Inse processen och vad kolhydrater och socker utlöser. Då kanske du begriper att du inte kan fuska hej vilt. Då kanske du förstår varför du går upp 2 kg om du "bara" äter en tunnbrödsrulle med ketchup, rostad lök och räksallad. Då vet du varför det är så viktigt att hålla kolhydraterna nere i början så att man vänjer av kroppen från socker och avvänjer tungan och hjärnan från att känna och förvänta sig söt smak. Men då får du som belöning troligen också uppleva den underbara känslan av att gå ned i vikt utan hunger. Att tappa kilo efter kilo och samtidigt äta dig mätt på god mat.
LCHF är inget man gör med armbågen. Det är en livsstil och det är ingen lekstuga för människor som inte vill släppa taget om godiset i vardagen. Det är ingen genväg. Det är en strikt väg. Det ni ser i alla LCHF-bilagor och bakböcker är godis - inte vardagsmat.
Så enormt bra skrivet!
Håller med Dig till 100 %!
Speciellt kombinationen fett + mycket kolhydrater är ju direkt förödande om man vill gå ner i vikt och nå det pryskiska välbefinnandet.
Jag lyfter på hatten 
Hm, här sparkar man lite - ganska mycket- på några som redan ligger ner.. Men jag ska ta ett djupt andetag och räkna till 100…

Sen kan jag hålla med om att lchf-kokböcker kan vilseleda och att tidningar i allmänhet bara är ute efter en scoop och att sälja lösblad -tja, det har vi liksom lärt oss på vägen.
Att kemsocker, koffein och vanligt socker höjer blodsockret har nog de flesta fått kläm på, och man måste få fråga, det anser jag e helt rätt. frågar man inte så lär man sig inte..
Om du blir så irriterad av att lotsa nya och nyfikna medlemmar så hoppa över deras inlägg..
och om man - som jag- har ett gigantiskt sockermonster i ryggraden så får man kämpa, ibland är det lätt som en plätt att börja med lchf - ibland kommer bakslagen efter några veckor, ibland efter nåt år.. vi är alla olika…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Wow. Varför ger du dig så hårt på individer som är bra på att konstruera recept som det finns en efterfrågan på?
Det är inte deras fel att den stora faktorn i att lära känna sig själv och sin egen kropp är något alltför många vill strunta i. Det är ett problem som finns oavsett kak-recept. Är det inte kak-recept så är det något annat som de använder för att blunda.
Att folk svansar efter slaskpressen är ett generellt problem, inte LCHF-problem. Men likväl existerar slaskpressen för att folk vill ha det lättköpta.
Kan du inte slå ner på AD också? Jag tycker hon säljer ut sig, eller horar, för spannmålsetablissemanget med alla sina ohälsosamma Finn Crisp.
(Visst lät det riktigt lågt? Lika låg nivå som ditt inlägg?)
#0 Jag måste också hålla med (till nästan 100%). 
Innan du lade till #5 först i inlägget så lät du nästan som Rössner och kompani när de beklagar sig över att tjockisar inte äter som de säger att de gör men när man läser vidare ser man din lilla brasklapp om att det faktiskt finns de som inte har så lätt att gå ned i vikt med LCHF. Jag är en sån som får kämpa för varje hekto. Jag väljer ändå LCHF över andra metoder eftersom det ändå är något lättare för mig att inte trilla dit. Jag känner något mer tillfredsställelse i mina mest sugiga ögonblick. Vad jag måste inse är hur extremt noggrann just jag måste vara för att få det här att funka. Kanske, kanske kommer jag att få uppleva en större lättnad när jag har varit så noggranni X antal månader. Det vet jag inte men man kan ju alltid hoppas.
Min enda kritik av ditt inlägg är att de som har det som jag kanske är fler än du tror. Hur talar man till dem så att de får styrka och inte känner sig nedslagna i skoskaften? För det är det så lätt att göra när man läser det du skrivit. Det finns en stor riska att man skäms och sätter sig i ett hörn och tröstar sig med något ätbart.
Jag håller dock helt med dig om alla LCHF-bakverk och -efterrätter och de som förleder dem som är som jag att fortsätta att misslyckas!
/NillaNina
"2:
Det är inte meningen att sparka på någon som ligger ned. Jag vet att det finns många som inte kan gå ned i vikt med LCHF och jag respekterar det men jag börjar tröttna på alla de som gnäller på kosten och när man sedan ser på vad de äter så är det faktiskt rent löjligt. Det är väldigt många som fuskar och kör påhittade varianter som garanterat stör ämnesomsättningen och verkligen inte är LCHF. Jag pratar inte bara om KiF, utan även andra forum, kan jag tillägga.
Jag är också sockermissbrukare. Jag vet vad det innebär att ha begär efter sötsaker, men jag vet också att begäret försvinner om jag äter strikt LCHF. Jag lurar mig själv om jag håller på och stoppar i mig bakverk och godis. Jag vinner inte ett dugg på det utan göder endast sockerbegäret, oavsett om det är sukrin eller stevia jag sötar med.
Men det är sant. Vi är alla olika.
#5 Jojomaja
den här texten skulle du ha börjat ditt första inlägg med - då hade man fått en annan förståelse och läst din första inlägg på ett annat sätt.
Men det är sant att lchf är ett säljande begrepp och att man måste sätta upp sin egen snitslade bana genom kolhydratsdjungeln..
"6:
Jag har lagt till det nu.
Tack för ditt tips.
#5 Jojomaja
jag kan tex berätta om min historia -om du letar upp Äntligen viktras kalorirestriktion äggbantning..
Jag tillhör dom som inte kan äta mejerivaror, och även att jag håller koll på mitt kaloriintag så ökar jag ändå i vikt om jag tillför för mycket grädde/mjölk i tex kaffe som har varit min börda. även om jag låg på 1100 kalorier en dag och i medeltal 1400 kalorier under en vecka så ökade jag ändå i vikt bara för att jag tillförde mejeri.. jag har haft många återfall men har blivit oerhört medveten om att jag inte kan äta mejeri mer än till kalas, tex nån liten tårtbit.
jag testade oxå under mitt halvår med att i 2 perioder öka mina kolhydrater och då tappade jag ändå vikt - men just mejeri -tvärnit och viktökning på studs.'
lchf handlar mycket om att lära sig "på nytt" och "om igen" när det gäller kroppen, signaler, näring och livsmedel. Jag har lärt mig massor på mina 4 år.

#8 Likväl går inte du omkring och säger att individer horar ifall de anser att LCHF kan inehålla mejerier och rekommenderar sådant.
Du skyller inte dina omständigheter på andra. Du har tagit reda på vad/vilken variant av LCHF som fungerar för just dig.
Precis som det skall vara.
Jag tyckar inte du kan säga att det inte är LCHF. Om man äter väsentligt färre kolhydrater och mera fett än vanlig kost, då ÄR det ju LCHF!
Det finns ju dom som går ner även om de äter massor LCHF-bakverk och hallon med grädde. Och JAG vill ju också vara en av dom 
MEN jag är INTE en av dom, och då får jag ju hitta en annan variant av LCHF som funkar för mig.
Alla måste hitta sitt eget nivå och göra sin egen matplan.
Samtidigt som man jobbar med det psygiska. Jag tror att de flesta som har svårt att gå ner i vikt även har ätstörningar eller beroende på nåt sätt.
"De flesta som klagar över att de inte går ned äter för mycket kolhydrater OCH ökar dessutom på fettet"
"de flesta som har svårt att gå ner i vikt även har ätstörningar eller beroende på nåt sätt."
Ja ni, jag känner igen mig i det där generaliserandet. Så gör jag också allt för ofta : Buntar ihop "de andra" "de flesta" och tänker att si eller så är de.
Frågan är om det leder till något.

Minus personangreppen har du en poäng.
Jag tror också det är många som försöker "köra lite LCHF" utan att verkligen sätta sig in i vad det innebär, och sen hävdar att det inte funkar för att de inte får det att funka. Ungefär som att ge sig på kaloriräkning, och sen hävda "men jag räknar ju kalorier som en galning, i går åt jag 3287 stycken och jag räknade varenda en".
Det där med efterrätterna och bakverken är ju en pågående diskussion. Jag tycker också fokus kan hamna lite snett för en del, även om det också är bra att såna recept finns. Jag vill ha de där sötsakerna vid två tillfällen - när jag håller på och ställer om efter ett snedsteg (ja, jag vet att det förlänger pinan, men det finns stunder när jag helt enkelt inte klarar att avstå så det är det eller en "riktig" kaka, och det är under en begränsad tidsperiod), och vid speciella tillfällen när det bara känns fel att inte ha något. Men då pratar vi högst en gång i månaden.
Så jag tycker inte man ska racka ner på de personer som skapar recepten. Problemet är dels de konsumenter som inte är intresserade av någon annat, dels de som hela tiden lyfter fram sötsakerna på bekostnad av information om vad det är man ska äta större delen av tiden.
Men det är klart att kvällstidningarna säljer fler lösnummer på "ät en massa smarriga kakor och rasa i vikt" än "ät ägg, kött och fisk med lite grönsaker till och må bättre än du gjorde innan". När man är inne i sockerknarkandet är det svårt att föreställa sig att livet skulle kunna vara uthärdligt utan efterrätter.

Jag säger som jag brukar:
Man kan gå ner på i princip vilken jäkla "metod" som helst…MEN det gäller att hålla sig på banan och inte "unna" sig en massa hit och dit.
Däremot är vi alla olika och min lchf kanske inte funkar på dig eller din på mig.
Så de som verkligen har problem även med lchf OCH inte fuskar - de finns verkligen och de måste ju då försöka komma fram till hur just deras kropp reagerar på olika födoämnen och det är inte enkelt alltid för det kan vara olika ämnen tillsammans med andra som inte funkar etc etc.
Jag håller med ts om att en del som det inte funkar för kanske "unnar" sig lite väl mycket kolhydrater även om det är inom lchf:s ramar.
De tror att bara för att det är t ex max 5gr kolhydrater/100 gr vara så är det i princip fritt fram.
Men man får passa sig för hur man utrycker sig för det är långtifrån alla av dem som har det svårt och som inte riktigt lyckas, som "fuskar" och det måste man vara medveten om.
Jag håller med dig i princip - man ska veta vad LChF är innan man klagar på det - och många har kommit med bra påpekanden, så då slipper jag ta upp den. Så jag kan hänga upp mig på uttrycket "kämpa med" 
Jag tillhör dem som kanske kan gå ner långsamt, om jag skippar mejerier och ökar på fettet; jag vet inte säkert. Jag testade för ett par år sedan några veckor på enbart ägg och smör - jag har inga problem att äta ensidigt. Det gjorde ingen skillnad. Nu har jag mindre stress, och har läst en del tankar från inläggen om ketonmätning, och jag hoppas ju att det kan funka.
Problemet ligger ju i :
- jag kan inte gå med kollegerna ut på lunchrestaurang och träffa gamla kolleger (någon gång varannan månad)
- jag kan inte bjuda hem folk (som mår dåligt av att äta "så mycket fett") om jag inte ska slänga en massa överbliven mat efteråt. Inkl LCHF-tårta.
- jag kan inte gå med mina barn ut på restauranger de gillar
Jag accepterar detta, och skyller det inte på LCHF. Men för mig är detta "att kämpa". Det gör livet tråkigare eller mer komplikcerat. Vardagsmaten är inga som helst problem; det är bara gott.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Precis!!
Att kämpa är ju inte "bara" själva maten vi stoppar i oss utan det kan handla om allt runt omkring också. T ex det du tar upp med övriga "världen" etc.
Själv har jag kämpat med mitt tröstätande som är en psykisk "åkomma" som tar över mitt intellekt totalt när livet blir tufft.
Eller det lurande sockermonstret som attackerar när man minst anar det och som gör att man kan kasta sig iväg i bilen en kvart innan affären stänger för att kunna köpa det där mjölkchokladet
De som inte har ett sockermonster på lur eller som inte har ett stört ätbeteende av det ena eller andra slaget - ja visst är det säkert lätt för dem att följa linjen men tyvärr är det så att väldigt många har liknande problem som de jag ovan räknat upp.
TS: vissa saker håller jag med om. Det går inte att tro att man kan ersätta mat med lchf-godsaker. Mat är mat och godis är godis. söta lchf-godsaker äter jag vid högtidliga tillfällen som födelsedagar och högtider (5-6 ggr/år!), inte till vardags.
Annat du skriver håller jag INTE med om ett dugg!
Självklart är LCHF en KAMP för många och även för mig (trots att jag inte slåss särskilt mycket med något sockermonster)
Bra att det i den här tråden lyftts fram att "kämpa" kan innebära väldigt mycket. Jag tillhör de som just nu kämpar mot en platå och försöker förstå vad jag ska göra för att komma vidare. Jag har ätit relativt strikt hela min lchf-tid och ännu mer strikt under en månads tid fram tills för några dagar sedan då jag blev lite mer liberal och numer accepterar uppemot 20g kh/dag för att min strikta kosthållning varken hjälpt mig igång eller får mig att må särskilt bra.
Kamp i mitt liv handlar också om att jag många gånger upplever nedstämdhet om jag äter för strikt (5g kh/dag) En liten ökning av kolhydrater under en period får mig att må bättre.
Att känna sig utsatt och annorlunda och missa social gemenskap kring måltider kan i perioder också vara en kamp. Jag följer t.ex. inte med mina kollegor ut på fredagslunchen för jag tycker att det är svårt att hitta nåt jag kan äta på pizzerian eller thairestaurangen (och nej, jag vill inte betala fullt pris för att skrapa lite fyllning från en pizza och sedan inte ens bli mätt). Det gör att jag missar väldigt mycket av den avslappnade gemenskapen på jobbet.
Jag tycker att det är jobbigt med släkt och familjesammankomster då favoriträtter som jag inte kan äta serveras.
Kamp är att ständigt behöva försvara sitt val av kost och att låta kommentarer som idiotförklarar en rinna av sig.
Sedan måste jag säga, att trots att jag ätit lchf i 8 månader så kan jag ibland tycka att maten, speciellt om man ska äta strikt och försöka undvika mejeriprodukter, kaffe och det hembakta lchf-brödet, blir fruktansvärt tråkig och enahanda.
Kött, kyckling, ägg, lever, fisk, smör, nån enstaka grönsak, ägg, vatten, kokosfett, rött te och majonäs är för mig ruskigt svårt att känna matglädje med.
Men får jag lägga till lök, ostar, grädde, creme fraiche, lchf-bröd till lördag frukost, nötter, fet yoghurt osv så blir det genast roligare att laga mat. Fast då får jag istället ta sviterna att kolhydratsmängderna ökar, att viktnedgången riskerar att utebli helt osv osv.
Just nu då jag försöker se lösningar och registerar allt jag äter på matdagboken.se så upplever jag dessutom att det är en kamp ständigt väga, räkna och bokföra och hålla lagom nivå och fördelning på det jag äter.
Plötsligt är det inte bara kolhydraterna som ska begränsas utan även proteinet. Fett ska hela tiden ligga på en hög E% och så ska jag samtidigt inte överstiga dagsbehovet av kcal (vilket inte brukar vara mitt största problem utan snarare tvärtom).
"Ät då du är hungrig" fungerar INTE de flesta dagarna, för då skulle jag max få i mig 1200 kcal. Alltså är det också en kamp att äta tillräckligt mycket.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag kan inte säga att jag sett någon som klagar över att de inte går ner i vikt som äter massor av LCHF-kaffebröd och liknande. Tycker det vanliga är att de räknar upp hur de blivit striktare och striktare och striktare.
Vad är det där som "garanterat" gör att ämnesomsättningen störs och vem garanterar det?