Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2437 ggr
EvaL_51
0

Antal % fördelning i min mat?

Jag har inte kommit på hur man räknar % och gram i maten.  I "min mat" står det %, är det likamed E% ?

Hur många gram av varan eller varorna är det t.ex. 10 % kolhydrater, 20 % protein, 70 % fett.

Väger Ni all mat på köksväg? Mäter i dl, Eller hur gör Ni för att få rätt portion?

[Marja-Liisa]
1

Om din totala matintag är 2000 Kcal då 10 % är lika med 200 kcal. 1 gram kolhydrater ger 4 kcal, så det blir 50 gram.

Om du däremot äter 1000 Kcal då är det 25 gram kolhydrater som motsvarar 10 %.

Man räknar grovt kolhydraterna 4 kcal/g, protein lika, fett 9 kcal/g, alkohol 7.

Många tror att man måste äta jättemycket fett på LCHF, men  eftersom fett är energität får du lätt energiprocenten av fett högt bara genom att undvika lättprodukter och äta riktig mat som man tillagar utan att snåla med fett.

Jag räknar inte kalorierna, håller efter bara att det inte blir för mycket kolhydrater. Men det valet gör jag redan i affären.

quai
0

Hej!

Jag vet inte om det hjälper just dig, men jag och en kompis har gjort ett webbaserat verktyg som heter Kostbevakningen. Där kan man skriva in maten ungefär som i ett recept och procenttalet längst ner i summan är i energiprocent.

Kostbevakningen – exempel

NillaNina1
0

Jag kollade lite och % i MinMat = E%

/NillaNina