Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 428 ggr
mumsan
0

Pottkäsvariant!

Pratade med en kvinna under strömmingsfisket om potkäs och hon menade att detta är ett sätt som man använde rester av ost förr i tiden. Hon kände till detta med en blandning av västerbottenost, grönmögelost och smör. Ska pröva det.

brink
0

Att blanda i kummin o lite brännvin som de gjorde förr är mycket gott!

hemul
0

Ja, det är så potkäs ska vara. Torra ostkanter och sprit. Räcka ut tungan

mumsan
0

Sprit???Oskyldig Är det din variant hemul?

hemul
0

Nej, det är det som är potkäs. Det är ni som kör en bäbisvariant.Skrattande

Mervi
0

Skrattande

Margareta
0

Potkäs är ett tyskt recept ursprunligen… det översätts till "krukost" och var ett sätt att både ta vara på och "dölja" den dåliga smaken i alla gamla ostkanter… man hällde i sprit för att få väck gammal unken smak när man rivit ner ostkanterna. Smöret var för att osten hunnit bli torr….

….har jag läst mig till någonstans…

Numer pensionär i Nynäshamn

problembarn
0

Man ska akta sig för gammal ost om man har/haft candida. Redan osten i sig innehåller jäsprocesser och gammal ost… ja, det behöver väl knappast förklaras vidare ;-)

Margareta
0

Jo, jag tror som Du problembarn (#7) och därför köper jag inte längre de ostar som har mögel i sig…

Vanlig hårdost använder vi till Potkäs, oftast Falbygdens Arn, den fetare som är vällagrad och stark.

Att det skulle bli några gamla ostkanter hos oss är en utopi… vi äter massor av ost.

Gronstedt
0

problembarn och Margareta: Jag tycker mig ha märkt att tillagad ost, som i polatbrödet, inte gör samma skada i fråga om candida. Har ni märkt något sådant?

Margareta
0

Gronstedt: jag har inte reflekterat just över det, däremot är det skillnad på HURDAN ost jag äter. Jag undviker all mjukost och all ost med någon form av mögel. De har ofta högre kolhydrathalt än hårdost dessutom. Philadelfiaost får vara med i kastrullen om vi gör tex spenat, men jag äter den inte "okokt".

Den ost jag äter är HÅRDOST med hög fetthalt. 28% duger till potkäs och då tillsätter jag halva vikten smör (500g ost + 250g smör). I övrigt håller jag mig till dem som är 31% eller mer… svårare och svårare att få tag i… 

Jag har tänkt ta en vecka (kanske nästa?) utan ost och med din fråga i åtanke, kanske jag låter tillagad hårdost och min egen superfeta potkäs vara kvar, det blir så urbota trist annars…

Gronstedt
0

Jag blir alldeles sårig efter ett par dagar med Gouda-ost. Faktiskt verkar det som om Wästan och sådana "plastostar" ger mindre svampproblem. Så jag undrar om det är något med samspelet mellan mjölksocker och fett som gör det. Och som kanske påverkas av tillagning/uppvärmning.

Margareta
0

Jag undrar om det är något annat i Goudaost som du inte tål då, för den osten undviker jag automatiskt utan att jag kan säga varför. Den har en smak som inte passar i min numer känsliga mun. Kan det vara någon tillsats?

Jag äter oftast dessa:

• Wästgöta kloster (svart) 31%
  • Falbygdens Arn (28% till potkäs)
  • Präst 31%
  • Boxholms
  • Cheddar (olika smaker, mest vanlig)
  • Lite Västerbotten ibland

Mervi
0

Gouda är salt, alldeles för salt.

Jag har ätit Brie ganska mycket nu på sista tiden och har fått problem med luft och buller i magen. Så det blir att byta ut det mot hårdost. Jag gillar lite starkare ostar och präsost så klart och wästgöra kloster. Ibland så köper vi Stureost 38 % bara för procentens skull.

Philadelphia använder jag i maten.

problembarn
0

Eftersom jag aldrig fattat tidigare vilket elände maten kan ställa till med utifrån de här nya sätten att se det så har jag bara gått på min intuition… men det har tydligt inte gillat "färsk ost" alltså ostskivor på mackan etc medan gräddad ost som i såser eller annan mat har jag alltid gillat… så Gronstedt det kan mycket väl vara så!! Bakterierna som orsakar problöem kanske dör av tillagningen…