Röd palmolja
Hej i vårsolen! Jag köpte en stor burk Röd palmolja och det blev för mycket! Kan någon ge förslag på användningsområden?
Lindy
Smaken är ju väldigt speciell så man skedar inte gärna i sig den hur som helst. Jag brukade blanda ner lite av den när jag lagade köttgryta, gärna med chili och paprika och då blev det riktigt gott. Tar nog tid att vänja sig vid smaken så ta inte så mycket i början.
Jag förvarar min röda palmolja i rumstemperatur. Den hamnade bakom några andra burkar i skafferiet och jag glömde bort den ett tag. När jag tog fram den igen tyckte jag att den har blivit lite "ljusprickig" och jag kommer inte ihåg om den såg ut så från början så nu har jag inte haft lust att använda den.
Nån som vet hur den ser ut innan man öppnat burken? Är den helt jämn i färgen?

Enligt den här länken så kan man inte ha för mycket 
Det är möjligt att man inte kan ha i för mycket av palmoljan ur hälsosynpunkt men smaken behöver man vänja sig vid. Lämpligen börja med nån tsk i maten och öka lite eftersom.
Stekte precis fläsk i denna röda gegga.. Till min förvåning blev det riktigt gott.
Den där konstiga smaken av jordnötssmör (Jag hatar Jordnötssmör) försvann. Så jag hällde stekskyn på blomkål… Mums Mums
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Skulle lika gärna äta ricinolja… 
Jag köpte en burk röd palmolja och jag fick verkligen anstränga mig till att använda den, ska ju vara så fantastisk nyttig, men ½ burken åkte ut i sopen. Väldigt markant smak, liksom unken.
Har kollat med LCHF-butiken ang. de ljusa prickarna. Tydligen inget att oroa sig för. Om man ids värma olja på låg värme så försvinner de. Så jag använder oljan igen. Som sagt, inte god enbart eller i te/kaffe som med kokosolja men i lagom dos i matlagningen så är det en smakförhöjare. Har provat i soppa och köttgryta hittills. Ska testa i gryta med räkor har jag tänkt.
Det är jättebra till tomatsaucer och grytor och ägg.
Man ska vänja sig till smaken, men det hållar sig länge, jag har haft 1L i ett år, och det blev inte dårligt på nåt sätt.
I Afrika använder dom röd palmolja till det mesta "Red stew" var första ggr jag kom i kontakt med palmoljan, och det smakar riktigt gôtt, fast man äter det med fufu, kanske inte så bra ifölge LCHF.
Nu har jag palmolja nästan varje gång jag stekar nåt, men blandar med annan fett, som smör, olivolja eller nöttalg. Då blir inte smaken så genomträngande.
Vart köpar ni eran palmolja? och till vilken pris?
Jag köpar mitt i utländska matbutiker, 35-45kr L
Jag beställde från LCHF-butiken i Malmö. 325 ml kostar 132 kr, 1600 ml kostar 464 kr.