Observationsstudier/interventionsstudier
I sin bok "Matrevolutionen" Bygger Andreas Eenfeldt en del av sitt resonemang på att observationsstudier är värdelösa för att bevisa orsakssammanhang. Det som behövs är interventionsstudier.
Folk oroar sig ju hela tiden så in i hoppsan för att det ska vara farligt med lchf och hänvisar till "tusentals studier" som bevisar det. Ibland skulle jag vilja kunna förklara varför de där studierna bara är skitsnack.
Så nu undrar jag och någon vet någon bra text som på ett pedagogiskt, enkelt och någorlunda kortfattat och koncist vis, förklarar skillnaden mellan dessa olika typer av studier och vad som bevisar vad och varför man utan vidare kan bortse från observationsstudier?
Boken Forskningsfusket av Ralf Sundberg berättar mer.
På biblioteket finns ofta böcker om vetenskapsteori om Du inte läst detta tidigare, ofta stämmer ju inte det som rappporteras i tidningarna med det vad man faktiskt fått som resultat. Många gånger kan också abstract komma med annat som man ser när man läser studien själv.
Några veckors studier med muterade möss finns det gott om, men resultaten är ofta inte så mycket att räkna med.
Jag läser just Fredrik Nyströms bok "Ät upp till bevis" ibörjan beskriver även han skillnader på olika studier.
Maud

Okej, tack för tipsen!