Västerbottenpaj
En paj med "riktigt" pajskal. :) Blir jättemör och fin. Liten pajform, ca: 25 cm i diameter.
Västerbottenpaj
Pajskal:
1 dl PO-fiber,1 msk Fiberhusk,½ tsk bakpulver,75 g rumsvarmt smör,1 äggula,¾ dl vispgrädde
Blanda de torra ingredienserna och fördela smöret med fingrarna. Arbeta in äggulan med en sked häll sen i grädden. Rör först med skeden och knåda sedan snabbt ihop degen med händerna.
Platta ut i en pajform, 25 cmØ och förgrädda i ca 5 min i 200°.
Fyllning:
3 dl riven Västerbottenost, lite finskuren purjo, 2 ägg, 1½ dl vispgrädde, valfria kryddor.
Fördela osten och purjon över den avsvalnade bottnen. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor och häll över osten. Grädda i ca 20 min i 200°. Täck med folie om pajen ser ut att bli för brun. Prova med en sked om äggstanningen är klar, annars grädda en stund till.
Låt stå och stanna en liten stund när den kommit ur ugnen.

Mums, paj! Jag ska ta och testa pajskalet någon dag, men kanske med en annan fyllning. Tack för tipset! 
Varsågod.
Jag älskar paj och ska också testa andra fyllningar. 

Detta ska jag testa nästa helg 
Älskar V-paj!
Vad är PO-fiber för nått?
ännu nått jag missat hihi.. precis fattat vad man har fiberhusk till ju.. 
Låter som en väldigt god paj så det måste ju testas. Hur äter i den, som enskild rätt eller som tillbehör?
Pofiber är potatisfiber - ungefär vad som blir över när du gör potatismjöl - det är 12gkolhydrater/100g men det väger oerhört lite
PO-fiber är torkade fiber av potatis. 12 gram kolisar/100 gram. Låter det mycket? Paketet innehåller 125 gram och det är väl 5-6 dl, kanske mer, jag har inte kollat. Nästa gång jag köper ett nytt paket ska jag kolla, det kan vara bra att veta.
Både och. Som ensamrätt med sallad till.
Som tillbehör t.ex. till stekt kött, eller vitlöksgratinerade räkor (el. kräftstjärtar), eller som tillbehör till soppa. Då har jag pajen på en assiett bredvid sopptallriken.
Kollade på mitt paket - 1dl väger ca 17gram står det
Ja, det missade jag!
Blir inte mycket kolisar, ca 2 gram i hela pajen. Jag åt knappt 1/4 som tillbehör till de gratinerade räkorna. Yes, mitt samvete är rent.
Oki, tack! Får ta o leta upp sådana oxå.. 
Finns oftast på samma hylla som fiberhusken i affären Sheena, också tänkt till glutenfri bakning
Jag gjorde den här pajen med chévre, svarta oliver och stekt paprika. Helt fantastisk! Mitt middagssällskap (som inte visste att det var en LCHF-paj) öste beröm över maten
.
Åå, slurp (dreglar)
. Det ska jag testa. Jag klurar på att göra pajen i ytterligare en variant, med mögelost. 
Just nu står min paj i ugnen. Ditt recept verkar jättebra! Tack!! 
Degen lättgjord, lätt att arbeta ut i formen och efter förgräddningen är jag än mer positivt inställd - den halkade ju inte ens ner efter kanterna!! Mer ser ut att ändå "släppa" när det är dags för servering.
Fyllde skalet med riven Borgmästarost (Boxholm), smulad fetaost, riven grevéost, purjolök, vitlök, samt en äggstanning gjord av två ägg, ca 100 g philladelphia och 1 dl grädde (drog ner gräddmängden, tänkte att philladelphian uppväger.. får se om jag tänkte rätt). Svartpeppar men inget salt - osten ger säkert tillräcklig sälta.
Pajen ska med på kräftkalas ikväll - bland LCHF-are och normalkostare. Det blir spännande att höra reaktionerna. 
* *
Blir det så bra som det verkar, så tänker jag att pajskalet enligt detta recept bör kunna användas även till bärpaj (funderar på hur), grönsakspaj, köttfärspaj.. lite vadsomhelst. Smaken på degen tycker jag var helt ok, t o m nästan god - lite "nötig" - inte för mesig heller.
Funkar detta pajrecept om man har det som lock på pajen?
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Hur är pajen att frysa och micra som lunchlåda?
Jag har inte lyckats göra några lyckade pajer, äggstanningspaj tycker jag inte är så gott. Får prova detta, måste köpa västerbottenost bara 
kan vara svårt att kavla degen kan jag gissa.
# 16 Okej
Om någon har nått tips på pajlock recept så tas det tacksamt emot 
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Jag tror att det blir svårt att kavla. Jag brukar bara trycka ut den i pajformen. Så att göra ett pajlock funkar nog dåligt, tyvärr.
Jag har inte provat att frysa pajen men micra går bra. Sen är det ju det där med hur hög effekt man ska ha. Jag har en gammal micro på 800W som högsta effekt och det har gått bra.
har aldrig sett något lowcarbrecept på deg som går att kavla så kommer någon på det vore det tacknämligt, tycker jag med! Man kan ju alltid göra smuldeg och strö över en paj men riktigt samma blir det ju inte.
Hmm, undrar om den går att kavla mellan 2 plastfolie? Ska prova nästa gång jag ska göra paj.
Detta skall klart testas. Det går säkert att ha olika sorts fyllning i den.
förresten undrar jag över att smöret ska vara rumsvarmt? Man brukar ju ha kylskåpskallt smör till pajdeg för att det blir frasigare då?
jag har precis gjort paj! Jag gjorde enligt det jag lärt mig och körde degen i matberedaren, med kallt smör. Blev väl inte jättefrasig men bästa LCHF-pajen hittills. Gjorde vanlig ostpaj inte västerbotten, hade riven neutral ost samt parmesan. Asiatiska örtkryddor. Jag tycker det blev mycket bra och skulle utan tvekan bjuda icke-lchfare på den.
Låter underbart och jag älskar paj! Tack för tipset!
Rumsvarmt smör för jag blandade degen för hand. Blir säkert bättre med kallt, åtminstone om man använder matberedare. Det kanske går att kavla degen också???

Jag ska prova denna imorgon … ser en hagring … ost/svamppaj? … portabella kanske … mmm …
Jag meddelade ju aldrig "resultatet" förut.
Kan säga att alla på kräftskivan gillade pajjen väldigt mycket. Och då var vi en blandning av folk med väldigt olika matvanor.
Succé!
Måste absolut provas! Låter ju supergott!
# 25 men även när man "nyper" ihop pajdeg för hand brukar det anges att det ska vara kallt smör.
Ja, jag vet. Ska prova det nästa gång. Blir nog inte lika kladdigt då. Vanlig pajdeg ska ju vila i kylen ett tag också, ska nog prova det med. 
Vet eg. inte varför jag använde rumsvarmt smör, kanske för att jag brukar ha det när jag gör mina oopsies.
Där använder jag också pofiber och fiberhusk.
om man gör i matberedaren går det så fort att smöret inte hinner bli varmt så man kan använda det på stört, om man har lite brådis 
Åh vad det låter gott. Ska göras nu när jag "kliver av" min fakir
.
Tack för tipset Pennylane1, bra att slippa vänta.

Nu behover jag svar (och hjalp) pa ett par fragor:
Nar du sager att pajen inte blev 'jattefrasig' … kan du forklara texturen du fick?
Anvande du hela 75 gr smor?
Forgraddade du langre an 5 mn?
Varfor jag undrar over detta ar for att jag gjorde pajen igar. Jag anvande matberedare och kallt smor. Eftersom jag inte har en aning om vad Vasterbottenost (nagon motsvarighet i engelsk ost?) ar mer an att den antagligen ar full fat, sa anvande jag Edam. Det ar VALDIGT svart att hitta en full fat ost - allt ar gjort pa skim milk - har om man inte tittar pa brie, camembert eller mogelost. Det finns ibland gruyere for fondue. Jag kastar mig over full fat ost nar jag hittar den och fryser in.
Eftersom pajdegen gick upp pa kanten (na'n sa att den inte gled ner) sa anvande jag en form med los botten. Det forsta jag sag var att det hade lackt ut fett pa platen som jag satt under (Utifall …) pajformen.
Jag vantade tills pajen var kall och tyckte att 'degen' var mer som en smordeg i texture (blev smuligt i munnen) an vad man kallar pajdeg.
Smaken var det inget fel pa … Edam, purjolok, agg, gradde, Creole kryddor var innehallet, men inte vill jag kalla detta 'riktig' pajdeg … gjorde jag na't fel?
nej det blev smuligt för mig också. Inte som riktig pajdeg men ändå bättre än när jag gjort på mandelmjöl innan. Men som smördeg var det absolut inte, det blir ju liksom "skivigt" och frasigt, mer mördeg då.

… blev ett 's' for manga :0) … jag menade mordeg …
Kanske det gar att gora en bra crumble utav den har om man blandar i sukring och kanel och smular den ovanpa … nu far jag vanta pa forsommar och rabarber :0)
Jag för min del skrev att den blev mör, inte frasig.
Jag har inte provat att göra den på kallt smör i matberedare utan hade rumsvarmt smör och jag blandade allt för hand. Jag vet inte om det har nån betydelse. Ska testa nästa gång jag gör paj. Återkommer då med rapport.
Jag använde en liten teflonpajform och då gled kanterna ner lite men jag hällde bara på fyllningen och gräddade. Sen lät jag den stå ett tag innan jag serverade och den höll ihop hyfsat bra.

Man far nog anvanda en hel del extra Pofiber for att 'damma' over degen for att det ska ga att kavla … och sa maste den nog komma direkt ur kylskapet … och sa far man jobba snabbt!
Nej, det gor ingen skillnad med kallt smor … jag anvande kallt smor och beredare.
Ska forsoka med litet mindre smor … det flot ut en hel del utanfor formen (lostagbar botten med plat under) nar jag tog ut pajen efter fyllningen var kokt … kanske det var osten? Skrapade litet pa platen nu -med det gamla hederliga pekfingret :0) - som star i kylskapet, och vare sig det ar ost, smor eller en blandning av bada … det ar mmmmm GOTT :0)

Tack for uppgiften! Ska blanda aged cheddar och en akta parmesan nasta gang. Jag koper den akta nar den ar pa rea och fryser in den. Inte comme if faut men battre an att behova betala ockerpriser.

Jag tar for givet att de menar att osten ar 'molded' inte 'moulded' eftersom det senare skulle ge en helt annan sorts ost :0)
mm det är ingen mögelost
om du kommer ihåg prästost så kan man tänka sig lite åt hållet som en rejält lagrad sådan.

#39, #41
Ooops, my bad :0( Verkar som orden kan anvandas hur man kanner for det … och har far jag val ge mig och acceptera mould eftersom det ar skrivet pa engelska, inte amerikanska.
Det viktigaste ar val att halla tungan ratt i mun om man ska oversatta till franska, t ex. De gillar inte att fa sina ostar ihopblandade :0)
# 37 nej det var jag själv som skrev att jag tog kallt smör för att det brukar göra att det blev frasigare men det hjälpte inte så värst.
Provade att göra paj efter detta pajdegsrecept men fyllde den som en pizza/tacopaj med köttfärs kryddad med tacokryddor, fördelade hackad purjolök och ost över och in i ugnen. Tomatsås i botten var tacosås på burk men bara litet tunt lager.
Oj, vad gott det blev!!
Det här kommer definitivt att bli en favorit! Tack så mycket för receptet 
Har en pajdeg i ugnen, det ska bli köttfärspaj med äggstanning tänkte jag, men det smör jag hade låg framme så jag tog rumsvarmt denna gång. Det jag kan notera direkt är att kanterna har halkat ner så det bara är en slät botten liksom. Det gjorde det inte när jag körde med kylskåpskallt. Smaken blir det nog inget fel på ändå.
#46 Det är lustigt, för jag gjorde den här pajdegen häromdagen, med rumsvarmt smör (väääldigt mjukt) och mina kanter halkade inte ner. Man kan ju undra vad det beror på att det bli olika resultat?
Tyckte receptet var kalas, förresten, tack så mkt för det, TS! Tyvärr så verkar jag vara den enda i världen som tycker att fiberhusk ger smak och att denna inte är så god. Den slår igenom vilken rätt jag än gör och jag tycker _inte_ om det. :( Nå - här var det ok, eftersom resten av pajinnehållet tog över i smakväg.
#47 Nej du är inte den enda, den är en lite speciellt smak (fast fibrex är ännu värre - blä!). I vissa saker funkar den bra, i andra inte så bra. Brukar faktiskt ibland ha den i med flit för att något inte ska bli för gott och locka till att äta mer än jag behöver (t ex i lembas, grundreceptet utan något i eller bara nöt/mandel mjöl är löjligt gott och får mig alltför ofta att äta mer än jag ska, i med lite fiberhusk och de blir mer rimligt goda och jag äter lagom :P). Låter kanske avigt men funkar för mig, dessutom gillar min mage fiberhusk.

Jag tycker nog ocksa att Fiberhusk ger en liten 'egen' smak … och ibland kan det aven bli litet bitter eftersmak … men, det ar inte varre an att jag kan sta ut med eftersom det ger Fiberhusk ger det enda resultat som jag kan kalla brod. Det ger ordentligt tuggmotstand och smakar inte ost/aggblanding.
Ju mer kryddor man har i dessto mindre eftersmak. Dessutom kan man gora saffran och pepparkaksbrod utav det, inte bara matbrod.
Ar det ingen som tycker att 75gr smor ar for mycket i pajdegen? Jag hade en massa fett som lackte ut pa platen. Ska forsoka med halften nasta gang.
jag har inte testat med springform så jag har inte haft problem med något läckage.
Smaklökar är helt klart olika! För mig har pofiber betyligt mer bismak än husk där känner jag inte någn bismak öht!
Köttfärspajen blev f.ö. mycket god!
Borde man inte kunna utesluta fiberhusken och ha i riven ost, kanske lite philadelphia i degen?
Jag kan absolut inte med fiberhusk. Har fått kasta bort pizzabottnar och annat bröd jag bakat med fiberhusk. Kan varken med smaken eller konsistensen

Tror att jag har anvant Pofiber for fa tillfallen (fick tva paket skickade fran Sverige) for att saga definitivt att jag kande na'n bismak dar.
Har kopt Oat Fiber (24 kh/23 fiber) och anvant det ett par ganger i mina frokex istallet for Pobiber utan att kanna na'n bismak. Om det fortsatter att fungera bra sa slopar jag Pofiber eftersom det ar for bokigt att fa det skickat om jag inte ber om en stor sandning … och jag anvander det inte tillrackligt mycket for att tanka pa det.
Oat Fiber luktar valdigt 'oaty' men fungerar som Pofiber skulle jag tro, eftersom det ar samma ide som Pofiber, alltsa man lamnar bara fibrer kvar. Det ser ocksa snarlikt ut nar det blandas med fron och vatten.
Pröva med att trycka ut degen i pajformen och låt sedan formen vila i kylen en halvtimme. Det har jag alltid gjort med pajer, dvs inte låta degen vila först, utan alltid i formen. Då sjunker den inte ner på sidorna.
Vanlig pajdeg behöver inte förgräddas heller, om man gör på detta viset, det kanske funkar med den här också. Har inte provat det än.
jag ids ju aldrig vänta, när jag gör nåt ska det bli klart på stubberten!
Därför kör jag ju helst med kylskåpskallt smör som brukar funka. Det gick hursomhelst mycket bra med pajdegen i botten bara!

Gjort denna pajdeg i kväll. Fast jag hade lite dåligt med grädde hemma så det blev bara 1/2 dl i degen, tog hela ägget istället för bara gulan. Blev jättebra!
Fyllde med kantareller, bacon, ost och äggstanning på ägg och grädde.
Tack för ett jättebra recept.

Västerbottenost var visst väldigt dyr märkte jag när jag skulle handla, så det har inte blivit någon paj än för min del
Får ta mig i kragen och prova med annan fyllning, men just ostpaj låter så himla gott.
det blir gott med annan ost också. Jag gjorde med vanlig trist riven ost men hade i lite parmesan, den billiga torkade. Blev jättemums!
Man tar den ost man har, men det är bra med lite "sting" i smaken. Åtminstone delvis.
Jag gjorde med olika ostar, gräddost från Boxholm, en bit grevé, smulade i feta och hade philladelphia i äggstanningen.
Borde även kunna bli mums t ex med en bit ädelost.
Denna hade jag glömt bort. Så nu blir det nog paj imorgon
#40 Gun!
Ibland köper jag ost som är lite billigare kilopris om den är inplastad och sen förvarar jag den i plasten på nedersta hyllan i kylen upp emot 6 mån. för att den ska bli "mognare". Man kan ha tur - något år köpte jag en extra röd julost som var ett under julen därpå.
Nästan alla ostar är goda men Västerbooten som är lagrad ett år - finns inget bättre. Absolut kulinarisk smak.
puttar den här
Intressant recept som jag ville prova men har ju inget pofiber. Kan man ersätta det med något? Annars får jag väl göra en vanlig och spara skalet på min bit. Hade tänkt mig en lax och kräftpaj.
tror po-fibern gör det hela "pajskalaktigt" ;) mandelmjöl kan nog funka annars…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack. testade med kokosmjöl och det blev för sött
Ja, Po-fibern gör det hela "pajskalsaktigt".
Ang. kokosmjöl. Hur mycket tog du? Bytte du bara ut Po-fibern mot kokosmjöl? Tänkte att det kan ju passa till efterrättspaj med kokosmjöl.
jag valde att följa ett vanligt recept då, nåt liknande men jag bytte ut det rakt av. Det skulle passa alldeles utmärkt till efterrättskal fyllt med bär och ev vaniljssås till
Ok, tack.
Jag ska testa det.

Jättebra pajbotten till min kantarell- och västerbottenpaj, pajkoma!
Agneta
Berittis - du skall ha tusen och tusen tack för detta recept. Paj är praktisk och god mat och jag har saknat det.
Gjorde Västerbottenspaj och den blev urgod - och vilket pajskal sedan!! Jag gjorde med kallt smör och allt i matberedare, plattade ut i formen och lät stå i kylskåp ett tag. Naggade med gaffel och pajskalet rasade inte ner ett dugg i kanterna.
Nu ska här bakas pajer - jag har mycket att ta igen! 
Du borde kanske lägga upp en ny recepttråd som heter Pajskal/pajdeg för jag tycker det är många som frågar efter ett bra sådant.

Jag gilade pajen mycket och särskilt pajskalet utan mandel eler nötmjöl. Jättegott blev det!
Agneta
Jag kan rekommendera detta pajskal, blir mycket bra!
Från Birgitta Höglunds mat - hon kallar den Glutenfri Kycklingpaj
75 g kallt smör
1 dl kokosnötmjöl
1 dl paranötmjöl (jag anv mandelmjöl istället. Om man mal mandeln själv bör man utesluta vattnet - annars blir degen för lös.)
1/2 dl sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 ekologiskt ägg
2 msk vatten
1 krm havssalt
Ställ in formen i kylen 30 min, förgrädda pajskalet 5 min på 200 grader.
Fyll med lämpliga godsaker!
-------
Jag har provat olika fyllningar - allt från VB-ost till nu senast en smaskig variant med bacon som var rökt på riktigt (inte bara rökarom), purjolök och extra lagrad grevéost.
P1:s program "Meny" har föresten haft ett recept på vad de kallar "Bottenlös Västerbottenspaj" - där man alltså inte har någon pajbotten. Blir också mkt gott - och är ju ännu enklare att göra!
Sindri, tack för det.
Ska lägga upp en ny tråd.