Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2655 ggr
sessan70
0

Högt kolesterol? Hjälp!

Hej!

Jag har ätit LCHF i tre år, är 42 år. Jag var normalviktig och frisk när jag började, men gick ner några trivselkilon, blev av med ballongmage och trötthet/nedstämdhet och PMS!Glad

Döm om min förvåning när min läkare sa att jag har högt kolesterolvärde! (kan dock ej jämföra med innan LCHF, då jag aldrig tagit kolesterolprov förrut)

Jag vet att det finns sk APO-prov att göra, men ärligt talat vet jag inte om det är det som gjordes, tror inte det.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tolka mina värden, för jag blev riktigt nervös!

Triglycerider 0,68 (bra enligt doktorn)

8,0 totalkolesterol (högt enl doktorn)

Ldl=6,2 (högt enl doktorn)

Hdl=1,6

Kvoten av Ldl och Hdl=3,6 (är det denna kvot som är den sk APOkvoten??)

Jag ska till doktorn igen på måndag, men jag vet ju att läkare kan vara färgade av fettskräck…

SÅ TACKSAM FÖR SVAR!

Zepp
0

Tot/HDL skall vara under 6, gärna under 5 och kalasbra om den är under 4!

8/1,6=5

Näe APOkvot är någe helt annat, där mäter man antalet Apolipoproteiner av olika sort.. det säger då tillsamans med vanligt lipidprov om dina LDL är stora eller små.

Dvs av de lipoproteiner som är av det dumma slaget så är det de som sitter i LDL, är de många.. oavsett ditt LDLvärde så innebär det större risk för att några hamnar i din ärtärvägg.. och det e inte bra för då kan man få Ateroskleros.

Det säger då i princip att du har många små LDL, det kan man få vid intag av snabba kolhydrater, diabetes eller metabolt syndrom.. eller om man har en genetisk defekt som gör att man har svårt att bryta ner LDLremnants eller oxLDL.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sessan70
0

Tack snälla ni!

På måndag ska jag be min läkare om APO-test för att se om mina LDH är många, små och stygga eller stora, få och snälla ;)